בשיתוף חברת userway
אלון מייסון יכול לרשום לזכותו המצאה של תחום. כשהיזם נחשף לנושא הנגשת תוכן ברשת לבעלי מוגבלויות, הוא גילה שעל אף הדרישה הרגולטורית שנחקקה ב-2016 - אתרי אינטרנט רבים עדיין אינם יודעים על החובה או שאינם מבינים כיצד למלא אותה. לדבריו, כל המוצרים שהיו קיימים בשוק יקרים, מסורבלים ולעתים גם לא מספקים את מלוא הכיסוי הנדרש על פי חוק. מייסון, יזם סדרתי עם ותק של 23 שנה, החליט לפתח כלי יעיל יותר וייסד ב-2019 את UserWay, וכיום מדובר בחברה בורסאית עם צוות של כ-100 אנשים.
“המוצר שלנו תפס כאש בשדה קוצים”, מסביר מייסון את ההצלחה המהירה. “היינו בין הראשונים לשווק מוצר כזה ולמעשה יצרנו את קטגוריית הנגישות הדיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית. פיתחנו מוצר חינמי לשוק הגלובלי ובמהרה החלו להשתמש בו ארגונים שחיפשו פתרון מקיף לנושא ההנגשה. עם הזמן פיתחנו שורה של מוצרים מתקדמים - מה שהפך את החברה לשחקנית מובילה בתחום הנגישות הדיגיטלית הגלובלי ואפשר את הנפקתה לציבור. כיום הטכנולוגיות המקיפות שלנו מותקנות במעל למיליון אתרי אינטרנט ברחבי העולם, ונותנת מענה רחב ביותר לדרישות הרגולטוריות בנוגע להנגשה במדינות השונות”.
מה נחשב למוצר הדגל שלכם?
“תוסף הנגישות שלנו לאתרי אינטרנט. כאשר גולשים באתרים, מדי פעם רואים בקצה המסך אייקון קטן של דמות, כשלוחצים עליה - נפתח תפריט נגישות, כשברוב המקרים ההנגשה היא זו של UserWay. רוב אינטליגנציית המוצר באה לביטוי מאחורי הקלעים, לאו דווקא בפונקציות החשופות למשתמשי הקצה. בין השאר, משתמשים במוצר הזה ארגוני ענק מקוקה-קולה ועד דיסני, מארגון האו”ם ועד הוועד האולימפי הפראולימפי, בנקים, חברות פיננסים, אתרי סחר גדולים וחברות טכנולוגיה”.
מהו המהלך המרכזי והחשוב ביותר שביצעה החברה מאז היווסדה?
״היו כמה. ראשית, הכניסה לשוק האנטרפרייז, ושנית ההנפקה שלנו בבורסה לניירות ערך בתל אביב. זו הייתה הבעת אמון על ידי המשקיעים הישראלים והבורסה המקומית. ההנפקה איפשרה לנו את האצת הצמיחה, השקעה משמעותית יותר במחקר ופיתוח וכניסה לשווקים חדשים. לי, באופן אישי, החוויה של לעבור מניהול חברה פרטית לציבורית היא אתגר גדול ומעניין”.
“הכישלון מאפשר לך לדעת מאילו טעויות להימנע”
למייסון ביוגרפיה לא אופיינית. הוא נולד בהוואי וגדל כ”ילד חוף”, להגדרתו, שהולך יחף לבית הספר ומשם מגיע לים וגולש על הגלים הגבוהים. ב-2001, לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת קורנל בניו יורק, עלה לישראל. מאז הוא מעורב עמוקות בתעשיית ההיי-טק המקומית, מקים חברות, מגייס כספים, מוכר הצלחות וגם - כמו רוב היזמים - סופג כישלונות. “היו לי לא מעט פרויקטים שכשלו”, הוא מודה, “אך מהם צמחתי, למדתי וחושלתי. המונח ’וויתור’ לא קיים בלקסיקון שלי”.
מה, למשל, למדת בשנותיך הרבות כיזם?
“ראשית - שהבעיות הקשות ביותר מלוות בהזדמנויות המשמעותיות ביותר. שנית - לא לפחד לצאת מאיזור הנוחות שלך. שלישית - שלא תמיד צריך להיסחף למומנטום קיים של דעת הרוב. שלושת הפרדיגמות הללו מחזקות ומשלימות זו את זו. בנוסף, לא לפחד ללכת נגד הזרם, גם אם זה אומר לבחור בגישה פחות פופולארית. לבסוף, לא לפחד להודות בטעויות, אין בן אדם שלא טועה ומי שמתעקש שלא טועה - בחיים לא ילמד”.
תן דוגמה להתמודדות עם אתגר גדול.
“כשפרצה המלחמה באוקראינה ל-UserWay היו שם כ-30 מפתחים. חששנו מאוד לביטחונם ובמשך שבועיים הפכנו לחמ”ל שעשה הכל כדי להביא אותם לאזורים בטוחים. בתוך כמה ימים פתחנו משרד בוורשה למי שרצה ויכול היה לעבור את הגבול. סייענו לעובדים במציאת בתים. היינו בקשר עם גורמים הקשורים למשרד החוץ כדי לעזור לאנשינו להגיע למקומות מבטחים וביצענו שורה של מהלכים מאוד לא שגרתיים לוודא את בטחון הצוות. בפחות מחודש הצלחנו להחזיר את רוב הצוות האוקראיני שלנו לתפוקת עבודה מלאה - וכל זה בזכות עבודת הקודש של ההנהלה הבכירה שלנו”.
האם החברה לוקחת חלק בתרומה לקהילה בישראל?
“לפני כמה שנים היינו שותפים לתחרות גלישה לעיוורים והחברה כיום מנהלת קמפיין לתרומת כסף לארגון המסייע לאנשים בעלי מוגבלות קוגניטיבית. אנחנו ממש חיים את זה ביומיום, הודות לחיבור העמוק שלנו לאוכלוסיות בעלות צרכים - שעבורן, וחשוב גם לציין שיחד איתם, אנו מפתחים את הטכנולוגיות שלנו”.
מה הופך את UserWay להצלחה ישראלית?
“החברה הוקמה על ידי ישראלים בעקבות רגולציה, בין היתר, בישראל. כך שה-DNA שלה ישראלי במהות, והיום הוא מופץ גלובלי. במקרים רבים אנו מרגישים כמו שגרירי ישראל בעולם הטכנולוגי ובעולם הנגישות בחו”ל”.
אם לא היית עוסק בתחומך הנוכחי - באיזה תחום היית עוסק?
“או בטייס או בתחום המושרש ביצירתיות כמו אדריכלות. למדתי אדריכלות באוניברסיטה (לפני שעברתי למנהל עסקים ומימון) וסיימתי קורס טייס אזרחי. אדריכלות ועיצוב מקבלים ביטוי משמעותי בעבודה שלי, לאור המיקוד שלי באסטרטגיית המוצר בחברה. זה משהו שהשתרש אצלי מגיל צעיר מאוד, מהבית. אמי, אחת הנשים המיוחדות שהכרתי, הייתה אומנית מוכשרת, ציירת ופסלת זוכת פרסים, כך שלאמנות ויצירה הייתה חשיבות עליונה אצלנו בבית”.
אלון מייסון
גיל: 46
שנות פעילות: 23 שנה
הישג שיא: “בניית צוות של אנשים מדהימים ב-UserWay. המסירות והמחויבות שלהם הם הבסיס להצלחה שלנו”.
המוטו של המרואיין: “צא מאזור הנוחות שלך - רק אז באמת ניתן לפרוץ קדימה”.
דמות מעוררת השראה: “סטיב ג’ובס - החשיבה שלו על ממשקי אנוש (human interfaces) שינה את כללי המשחק ועד היום משפיע על כולנו”.
חזון: “להמשיך לפרוץ גבולות בטכנולוגיה וליצור פתרונות שמעצימים כמה שיותר אנשים”.
חלום אישי: “להיות מסוגל להשקיע בדור הבא של יזמים ישראלים, תוך הקפדה על זמן איכות עם משפחה וחברים”.
ישראל ואני: “מהווים עדות לכוח הנחישות והעקשנות המגלמים את רוח ה-Start-Up Nation”.
אני בעוד 5 שנים: “חווה עוד הצלחות עם UserWay שממשיכה להנגיש את העולם הדיגיטלי ליותר ויותר אנשים על ידי חדשנות טכנולוגית ופריצות דרך נוספות”.
“היו לי לא מעט כישלונות, אך מהם צמחתי, למדתי וחושלתי. הכישלון מאפשר לך לדעת מאילו טעויות להימנע כדי להצליח, ולכן אני תמיד אומר שההצלחות הן גם פועל יוצא של הכישלונות. פשוט בונים שכבה על שכבה עד שמצליחים”
בשיתוף חברת userway