מנדי זלצמן: לבנות חברה ממשלתית שזוכה לתג מחיר כזה גבוה זה הישג אדיר

מנדי זלצמן הוביל את נמל חיפה בתהליך הפרטה מאתגר וכעת מסתכל על התוצאה בסיפוק. “אחרי כל כך הרבה שנות עבודה שלי כאן, אני חלק ממעין אקזיט, בו משולם עבור הנמל סכום של מיליארדים שנכנס ברובו לקופת המדינה”, הוא אומר

מנדי זלצמן, מנכ"ל נמל חיפה , צילום: מיכה בריקמן

בשיתוף נמל חיפה

שמו של מנדי זלצמן הוא כמעט שם נרדף לנמל חיפה. לא פחות משלוש פעמים ישב על כס מנכ”ל הנמל:

1992-1998, 2002-2005 ומשנת 2008 ועד היום – כשידו עוד נטויה. הפוזיציה הזאת מאפשרת לזלצמן להסתכל ממעוף הציפור על השינויים הרבים שנעשו בנמל במהלך השנים: מהמנופים החדישים שהותקנו ומסוגלים לפרוק מכולות ומטען כללי, דרך התקנת מערכת תוכנה לניהול תנועת מכולות, ועד הפיתוח התשתיתי שמאפשר לנמל לקבל אוניות שעליהן 16,000 מכולות לעומת אוניות ה-2,000 מכולות של פעם. נמל חיפה מעוטר בפרסים בינלאומיים ביניהם בשנים 2015, 2019, 2021 מ-ספק התוכנה NAVIS המספק תוכנה ליבתית ל-מעל 450 טרמינליים ימיים.

אך השינוי המשמעותי ביותר ורגע מכונן לא רק בקריירה של זלצמן אלא בהיסטוריה של נמל חיפה כולו הוא הפרטתו ומכירתו לחברות גדות מסופים הישראלית וקונסורציום הענק ההודי אדאני, הצפויות להפעילו עד 2054. “משה כחלון, שהיה יו”ר ועדת השרים לענייני הפרטה, הודיע על הפרטת נמל חיפה בינואר 2020 - אבל אני קראתי לבצע מהלך כזה שנים רבות קודם לכן”, אומר זלצמן. “כשסיימתי קדנציה בנמל אילת והגעתי לנמל חיפה ב-1992 נשאלתי מה התוכניות שלי ומה החזון שלי. עניתי במילה אחת: הפרטה. בתחילה העמדה הזו לא הייתה פופולארית אולי אפילו לא נתפשת - אבל בסוף זה בדיוק מה שקרה, וזה היה רגע משמעותי. בימים אלו ממש הבעלות עוברת לרוכש. בעיניי זו סגירת מעגל של 30 שנה והגשמת חלום. אחרי כל כך הרבה שנות עבודה שלי כאן אני חלק ממעין אקזיט, בו משולם עבור הנמל סכום של מיליארדים שנכנס ברובו לקופת המדינה. לבנות חברה ממשלתית שזוכה לתג מחיר גבוה כל כך זה בהחלט הישג שיש לי חלק בו”.

איך התנהל הנמל לקראת ההפרטה?

“הנהלת נמל חיפה עמדה בגאון גם בשלב האחרון של הרפורמה ושל הליך ההפרטה. זמן קצר לאחר הכרזת השר כחלון התחילה תקופת הקורונה, ועמה תור האוניות שהמתינו לכניסה לנמל. הצלחנו לאפס את התור הזה. היינו מהנמלים הבודדים בעולם שהמשיכו לנתב אוניות פנימה והחוצה וכך מזערנו ככל יכולתנו את הנזק למשק. כך, בין השאר, הגענו למצב בו צוות העובדים מוסר את מפתחות הנמל לרוכשים כשהוא בצורה המיטבית. אנחנו מאמינים שקונה בסדר גודל כזה הוא רוח טובה וחזקה למפרשים של נמל חיפה. מהפגישות שנערכו עם הרוכשים אנו מבינים שהחזון שלהם לפיתוח הנמל הוא כמעט ללא גבולות. הבעלים הכריז שהוא רואה אותו כנמל המוביל בישראל. אני בהחלט יכול להעיד שהנמל נמצא על מסלול יציב וטוב להמראה אל עבר אותם האתגרים, היעדים והחזון של הבעלים. זו תהיה השקעה שתצדיק את עצמה ותניב ROI לנמל, לעובדיו ולרוכשיו”.

מהם האתגרים העומדים בפניכם כעת?

“ביקשתי לפתוח במילים: התחרות מחריפה, אך אם נדייק את המציאות, נמל חיפה נאלץ להתמודד לא עם נמל סיני מתחרה, אלא עם ממשלת סין. עזיבתה הפתאומית של “צים” בכל קווי הספנות שלה, איננה, כתוצאה מתחרות רגילה בין נמלים, אלא כתוצאה ממעורבות של כוחות גדולים יותר. לקוחות הקצה מוכרים לנו. לחלקם הגדול הסכמים מסחריים עימנו, ואנו בהידברות עמם להחזירם לנמל חיפה. ההנהלה המשובחת של נמל חיפה מאותגרת באופן שמסופקני אם הנהלה ישראלית כלשהיא אותגרה אי פעם. בתחרות מול הנמלים החדשים יש צורך לבצע התאמות דרמטיות ורפורמות משמעותיות - וזה מה שאני מוביל. לכן אנו מתאימים את כוח האדם לפעילות הצפויה, מקדמים פרישת עובדים, מתאימים הוצאות להכנסות ומסיימים את הליך ההפרטה במצב בו אנו מעניקים לרוכש את הקרקע הפורייה ביותר להמשך תנופה”.

לספק שירות לאוניות ענק

העובדה שנמל חיפה עומד כיום בסטנדרטים גבוהים תוך הצגת תפוקות ברמה העולמית הגבוהה, מאפשרת לעשרות אזורי התעשייה שברחבי ישראל להסתמך עליו בקבלת חומרי גלם וביצוא סחורה תוך שימוש בקווים גלובליים מהירים. הקו של חיפה לניו-יורק, למשל, מסיים את המסע ל”תפוח הגדול” תוך עשרה ימים בלבד - מה שמאפשר ליישובי הערבה והבקעה לייצא דרכו פירות וירקות שיגיעו ליעדם זמן רב מספיק לפני שפג תוקפם. “תוך שבוע וחצי הפרי עובר מהערבה למסעדות היוקרה של מנהטן”, אומר זלצמן בגאווה. “נמל חיפה הוא נמל עם מדדי תפוקה גבוהים שעשה קפיצה אדירה מנמל שמשרת אוניות קטנות יחסית לכזה המספק שירות ל’מפלצות’. זו קפיצה של שנות דור קדימה”.

ומה קורה כשיש תקלות ומשברים?

“זה חלק מהעבודה. השנה, חודש לפני החזרה של אוניות התיירים אחרי הקורונה, עלינו על תקלה בטרמינל הנוסעים הוותיק. הצלחנו לזהות מבעוד מועד כשל בקונסטרוקציות שלו והיינו כפסע מוויתור על תנועת הנוסעים - אך במבצע מדהים ומהיר הצלחנו לבנות טרמינל חלופי בחודש אחד בלבד. בעולם לא האמינו שיש סיכוי לעשות כזה דבר, והנה, סיימנו כעת את עונת הקרוזים הפורייה ביותר בתולדות ישראל.  ספק המנופים שלנו - ‘קוקס’ הגרמני - הגיע לחדלות פירעון, מה שאילץ אותנו לנהל את ההתקשרות מול הממונה עליו מטעם הבנק, כדי לאפשר את המשך עבודות הקבלנות בשדרוג מנופי המכולות שלנו. והמשך רכש מנופי הזרוע למטען הכללי. זה היה משבר מהותי. אני משתדל לראות כל משבר בפרספקטיבה נכונה וממבט על. מנסה להמריא הכי גבוה שאני יכול כדי להבין אם מדובר במשבר שהוא מתגלגל או אירוע יותר נקודתי. כך ניתן להבין טוב יותר כיצד ניתן לפתור אותו באופן שלא יאפשר  לחזור על עצמו. משברים הם ללא ספק בית הספר הטוב ביותר שיש להנהלות”.

מה התכנון לעתיד?

“נמל חיפה יעמיק את פעילותו בתחום הקרוזים. הוא בין הבודדים בעולם שהציג בשנת 2022 נתוני תיירות וקרוזים שעלו, ומשמעותית, על אלו של 2019 - השנה האחרונה לפני הקורונה. ב-2023 נגיע לכמעט 700,000 נוסעים ותיירים. זו תהיה תרומה גדולה למשק הישראלי, לעיר חיפה, לנמל ולרוכש. אני מקווה שחזית הים שמאושרת בתמ”א תקרום עור וגידים. ושבע”ה תותקן בימינו המסילה המקשרת בין נמל חיפה לאמירויות ותחסוך את דמי המעבר הגבוהים בתעלת סואץ”.

 

ת.ז

מנדי זלצמן – מנכ”ל נמל חיפה

גיל: 70

מצב משפחתי: רווק

מקום מגורים: חיפה

השכלה: מהנדס תעשייה וניהול, טכניון. טכנאי מוסמך למכשור ובקרה.

תפקידים קודמים: מנהל נמל אילת, ממלא מקום וסגן ראש העיר אילת 1986-7.

תחביבים: קריאה, צלילה, ריקוד סלסה.

מוטו מוביל: אם זה היה פשוט - אחרים היו עושים את זה לפניך.

חלום אישי שרוצה להגשים: ששנה לאחר הפרטת נמל חיפה העובדים, הלקוחות והבעלים יחייכו.

בשיתוף נמל חיפה

כדאי להכיר