מיצובישי - מסורת של קדמה יפנית בעולם הרכב

יפן היא שילוב יוצא דופן בין נאמנות והקפדה על מסורת לצד מחויבות לחדשנות וקדמה • את הערכים הבלתי מתפשרים הללו של ארץ השמש העולה מיישמת יצרנית הרכב מיצובישי בדגמיה

מיצובישי אאוטלנדר. תחושת נוחות והידור מירבית , צילום: מיצובישי

בשיתוף מיצובישי

הפריצה הגדולה של יפן ותרבות יפן אל המערב התחוללה כחלק מתהליך התעצמות כלכלית שהביאה לכל בית בעולם, וגם בישראל, את מוצריה. מוצרים אלו הביאו לידי ביטוי את השקדנות, הירידה לפרטים וההקפדה שהיא חלק בלתי נפרד מהתרבות היפנית, לצד שאפתנות חסרת הפשרות בדרך למצוינות. זו גם הסיבה הגדולה להצלחתם.

תהליך זה התרחש גם בתחום הרכב, ומי שמייצגת אותו יותר מכל היא יצרנית הרכב הענקית מיצובישי, שהפכה שם נרדף לאיכות, אמינות וטכנולוגיה מתקדמת בהתאם למסורת היפנית. מה שהיום נראה לנו כמובן מאליו, לא היה כך כאשר הגיעה מיצובישי לישראל בסוף שנות ה-80', כחלק מהתנופה הגדולה של היצרנית איתה כבשה את השווקים בארה"ב ובאירופה.

תוך זמן קצר ביצעה מיצובישי מהפכה מקומית, כשהביאה קו שלם של מכוניות בעלות טכנולוגיה עילית, אמינות מוחלטת ואבזור יוקרתי ומתקדם שהפכו לשם נרדף להצלחה היפנית. מאז התבססה מיצובישי בפסגת שוק הרכב הישראלי והיא כיום נמצאת במקום החמישי במכירות רכב בישראל. למרות שתעשיית הרכב משתנה בקצב מהיר, מיצובישי ממשיכה לחדש ולהוביל תוך שהיא מיישמת את אותם ערכים יפנים מסורתיים, בדור חדש של מכוניות המתאימות לעידן ההייטק.

יותר מ-150 שנה של היסטוריה

כדי להבין עד כמה שזור הקשר בין מיצובישי לתרבות, להיסטוריה ולמסורת היפנית נצטרך לעשות מסע קצר בזמן. חברת מיצובישי הוקמה בשנת 1870, זמן קצר לאחר עלייתו לשלטון של הקיסר מייג'י שחולל מהפכה במבנה החברה היפנית המסורתית ושם את היסודות ליפן המודרנית. הקיסר מייג'י עודד תהליכי תיעוש מואצים, ומייסד מיצובישי, יאטרו איוואסקי, ניצל את ההזדמנות וביסס את עסקי המסחר המשפחתיים על ידי כניסה לתחום הספנות ומשם לעסקי כריית הפחם ותעשיית הפלדה. תוך מספר שנים הפכה מיצובישי לאחת מהחברות התעשייתיות הגדולות ביפן, כאשר בכל עת הרחיבה את תחומי פעילותה גם לאפיקים טכנולוגיים חדשניים כמו עולם התעופה והרכב.

לתחום הרכב נכנסה מיצובישי בשנת 1917 כאשר הציגה את מודל A שהייתה למכונית הראשונה בייצור סדרתי ביפן. עוד לפני מלחמת העולם השנייה הדהימה חטיבת הרכב של מיצובישי את העולם כשהציגה את המכונית הראשונה ביפן, ובין הראשונות בעולם, עם הנעת 4X4 לכל הגלגלים. לאחר מלחמת עולם השנייה, נרתמה מיצובישי לשיקום הכלכלה היפנית בכל היבטיה, כולל בתחום הרכב והתחבורה, והייתה מהחברות הראשונות לחזור ולייצר ביפן אוטובוסים, כלים דו-גלגליים ומכוניות.

ביטוי נוסף לקשר של מיצובישי למסורת היפנית נמצא גם בסמל שלושת היהלומים המפורסם של החברה, שהוא גלגול לסמל של משפחת איוואסאקי שכלל שלושה עלי עץ אלון דמויי מעוין המסודרים בצורה דומה. לבסוף, הצבע האדום של היהלומים על הרקע הלבן מהווים הומאז' ישיר לדגל יפן.

ייחודיות בעידן המודרני

אם נחזור להווה ונביט בקו הדגמים של מיצובישי כיום, נגלה שהם ממשיכים להציג כל אחד בדרכו את הערכים המנחים את החברה ולהביא ערך מוסף בזכות הקשר הישיר למורשת היפנית.

בראש ובראשונה עומדת המחויבות של מיצובישי בכל דגמיה להקפדה מרבית על איכות הבניה, מינימום תקלות ושביעות רצון מרבית של הלקוח. למחויבות הזו, שהיא כאמור המשך ישיר לתרבות היפנית הדקדקנית והבלתי מתפשרת, ישנן גם הוכחות מעשיות. כך למשל בסקר שביעות הרצון הראשוני של מכון המחקר J.D Power בשנת 2020 בארה"ב דורגה מיצובישי במקום הראשון מבין כל מותגי הרכב מיפן, ודגמיה מתברגים בצמרת דירוג האמינות של המכון שנה אחר שנה. גם בישראל, למיצובישי נשמר מוניטין חסר תקדים באמינות, בסחירות ובשביעות הרצון. כל אלו הופכים את מיצובישי למותג הרכב החזק והמוערך בתודעה של רוכשי הרכב בישראל לאורך שנים.

עיצוב הוא היבט נוסף בו משלבת מיצובישי בין קדמה למסורתיות יפנית. שפת העיצוב העדכנית של מיצובישי נקראת "I-Fu-Do-Do" שהוא ביטוי ביפנית המגדיר "אותנטיות מלכותית", וזה יהיה גם הקו המנחה בעיצוב החיצוני והפנימי אותו נראה בעשור הקרוב בדגמי החברה.

את עקרונות שפת העיצוב החדשה ניתן למצוא בדגמי ה-ASX, ספייס סטאר, אקליפס קרוס וטריטון המחודשים שזכו לחזית בעלת מוטיב "המגן הדינמי" שבו פס כרום מפוסל ואלגנטי מבצע הפרדה בין יחידות התאורה הראשיות לתאורת היום הקבועה (DRL). באאוטלנדר החדש זכה "המגן הדינאמי" לפרשנות המותאמת לשפת ה-I-Fu-Do-Do כדי שיוכל להשתלב בקווי הגוף המלוטשים בהשראת חיתוכי יהלום ולהשיג את אותו רושם ונוכחות יוקרתית.  

מיצובישי ASX // צילום: מיצובישי,

אאוטלנדר החדש הוא גם הדגם הראשון להביא את עקרונות שפת העיצוב החדשה לתכנון חלל הפנים, כאשר היא מכתיבה שימוש בקווים רוחביים כדי להעצים את תחושת המרחב וכדי להעניק תחושה נקיה ואוורירית. במטרה להעניק תחושת נוחות והידור מרבית לנהג ולנוסעים, אימצו מעצבי מיצובישי את פילוסופיית Omotenashi שהיא דרך חיים ביפן שמתמקדת במתן השירות והאירוח הטובים ביותר. את הביטוי ליישום פילוסופיה זו ניתן למצוא בבחירה בחומרי הדיפון הנעימים ובבחירה של עור איכותי בתפירה מוקפדת לדיפוני הדלתות, לוח המחוונים והמושבים.

עקרונות ה-Omotenashi נמצאים גם בתשומת הלב שניתנה לעיצוב אביזרי התפעול של הנהג, כמו למשל חוגת האלומיניום המחוספסת למגע של בורר מצבי הנהיגה או בורר ההילוכים הארגונומי בשילוב עור ואלומיניום.

הנאמנות לעקרונות עיצוב מסורתיים אלו, הביאו את האנליסטים של WardsAuto לבחור בתא הנוסעים של מיצובישי אאוטלנדר החדש, כאחד מעשרת תאי הנוסעים הטובים ביותר בתעשיית הרכב לשנת 2021.

טכנולוגיה עם המבט לעתיד

המהפך בחשיבה הסביבתית, ההתחממות הגלובלית והרצון לשמור על משאבי כדור הארץ, מובילים את העולם למהפכה תעשייתית ירוקה אותה מובילה יפן כמעצמה טכנולוגית. על פי החלטת ממשלת יפן, בשנת 2035 יורשו להימכר במדינה רק מכוניות בעלות הנעה ידידותית לסביבה. מיצובישי, שלה ניסיון רב בפיתוח טכנולוגיות הנעה ירוקות וכבר בעשור הקודם הביאה ליצור סדרתי את המכונית החשמלית הקטנה i-MIEV, נרתמה למשימה הלאומית והעולמית להפחתת פליטות המזהמים לרמה אפסית.

במסגרת תכנית Alliance 2030 בה שותפה מיצובישי, כל דגמיה יתבססו על חמש פלטפורמות חשמליות מלאות עד סוף העשור. המכונית הראשונה בחזון זה, תהיה ASX חשמלית, כשאת ההצצה לעתיד יספקו דגמי קונספט עתידניים ומסעירים שיחשפו בקרוב.

במקביל נושאת מיצובישי את דגל הקדמה היפנית. בהיותה חלוצה בתחום, היא משקיעה משאבים בפיתוח דור דגמים חדש בעלי הנעה היברידית נטענת (PHEV). שיטת הנעה זו, מאפשרת נסיעה חשמלית נקיה למרחק של עשרות קילומטרים וטעינה ביתית, בשילוב היתרונות והחיסכון בדלק של נסיעה היברידית. כבר בשנה הקרובה יגיעו ארצה שני הדגמים המובילים בטכנולוגיה זו: אקליפס קרוס PHEV ואאוטלנדר PHEV החדש, שגם זכה בתואר המכונית הטכנולוגית של השנה ביפן לשנים 2021-2022.

העשור הקרוב של מיצובישי עומד להיות מרתק במיוחד, כאשר החברה תמשיך ליישם את המסורת והערכים היפניים בעיצוב ובמחויבות לאיכות ומצוינות יחד עם טכנולוגיות העתיד. כל זאת כדי ליצור מכוניות טובות יותר לנהג, לנוסעים וגם לסביבה. שלושת היהלומים הבוהקים בחזית דגמי מיצובישי, ימשיכו להיות אמת המידה של תעשיית הרכב כולה.

בשיתוף מיצובישי

כדאי להכיר