משאבי אנוש בכנרת: תואר יישומי לאורך כל הדרך

במחלקה הצעירה לניהול משאבי אנוש במכללה האקדמית כנרת מקבלים הסטודנטים כלים יישומיים שמשמשים אותם בעולם העבודה כבר מיומם הראשון לתואר • כל הפרטים בפנים

צילום: ד"ר יריב איצקוביץ // יום שלם של סדנאות ארגוניות שהוקדשו לאוריינטציה

הסטודנטים שהגיעו ליום הראשון של שנת הלימודים הנוכחית במחלקה לניהול משאבי אנוש של המכללה האקדמית כנרת, הופתעו למצוא את עצמם - במקום לבלות בהאזנה לקורס מבוא זה או אחר - ביום שלם של סדנאות ארגוניות שהוקדשו לאוריינטציה.

 

"הליבה של המסלול שלנו, והייחודיות שלו בהשוואה למסלולים אחרים בתחום, היא פרקטיקה לאורך כל הדרך ומחוברות לתעשייה", אומר ד"ר יריב איצקוביץ, ראש המחלקה. "הסטודנטים נחשפים לפרקטיקה של משאבי אנוש החל מיומם הראשון, ובהתאם לכך חוו מיד עם בואם למכללה תהליכים של אוריינטציה – בדיוק כמו שמערכת משאבי אנוש בארגון מוביל הייתה מצופה לעשות, כדי שעובדים ייקלטו היטב במערכת. דרך תהליכים אלה הם מקבלים כבר בתחילת הלימודים כלים של ממש, שהם יכולים לקחת איתם לעולם האמיתי".

 

מסלול הלימודים לתואר ראשון בניהול משאבי אנוש במכללה האקדמית כנרת הוא מסלול לימודים המותאם גם לאנשים עובדים. המשמעות היא שהלימודים מתקיימים בשעות אחר הצהריים, ובימי שישי ולכן מתאפשר ללומדים במסלול לעבוד במשרה מלאה, תוך כדי הלימודים.

 

לדברי ד"ר איצקוביץ, המחלקה לניהול משאבי אנוש שמה לעצמה שתי מטרות: הראשונה היא להכשיר אנשי מקצוע מעולים בתחום משאבי האנוש. "אנחנו רוצים להגדיל את הצעת הערך של הבוגרים שלנו, ולהוציא מפה אנשי מקצוע שיודעים ליישם משאבי אנוש, ולא רק להכיר את התיאוריה", מבהיר איצקוביץ.

 

"המטרה השנייה היא להקנות לבוגרים את המיומנויות הנדרשות מהם במאה ה-21, במטרה להצמיח אותם כאנשים, ולא רק כאנשי מקצוע. לכן אנחנו מקנים להם, בנוסף לפרקטיקה, כלים שמבוססים על אינטליגנציה רגשית ומיומנויות רכות, אשר יאפשרו להם, גם בתנאי סביבה משתנים ולא ודאיים, לייצר אינטראקציות חברתיות מיטביות, להתמודד עם תסכולים, ליזום ועוד. הכלים האלה יקנו להם בסופו של דבר יתרון בשוק העבודה". 

 הסטודנטים בונים ערכים, שלפיהם מתנהלת הלמידה בהמשך הדרך // צילום: ד"ר יריב איצקוביץ

 

איך זה נראה בפועל? ביום השני ללימודים, למשל, בונים הסטודנטים ערכים, שלפיהם מתנהלת הלמידה בהמשך הדרך. "אין בארץ אף מסגרת לימודים אחרת, גם לא בתארים מתקדמים, שבה בונים הסטודנטים ערכים כתוכן ממשי, שסביבו מובנית הפעילות, כמו שקורה ונכון שיקרה בארגונים שרוצים להוביל", מדגיש איצקוביץ.

 

בהמשך נחלקים הסטודנטים לוועדות שמדמות יחידות אורגניות או פרקטיקות של משאבי אנוש, המוקדשות לנושאים כמו למידה ארגונית, רווחה ומיומנויות בין אישיות. יחידות אלה בונות תכנית עבודה, כל אחת בתחומה, וזוכות להנחייה צמודה מצוות המרצים. בנוסף, כנדבך משלים של התנסות חיצונית, נמצאת המחלקה בקשר שוטף עם התעשייה, כדי לנסות לשלב את הסטודנטים בשטח עוד לפני הפרקטיקום, שמתחיל בסוף השנה השנייה ונמשך בשנה השלישית.

 

"אם, למשל, ארגון בסביבה מעוניין בסדנה מסוימת – אנחנו נכשיר את הסטודנטים הטובים ונשלח אותם להעביר אותה", מסביר איצקוביץ. "באופן טבעי גם אנחנו, כמו כל ארגון, נתקלים באתגרים בחלק מהפרויקטים אותם אנו יוזמים. וכמו בארגון המנוהל נכון – במצבים כאלה אנחנו בוחנים את התהליך ברטרופרספקטיבה, במטרה ללמוד יחד עם הסטודנטים כיצד נכון לשפר אותו. כך אנו מנחילים לסטודנטים עקרונות של ניהול נכון, נתינת משוב וקבלתו ועוד".

 

בהתאם לאותה רוח, גם הסגל עצמו – לרבות איצקוביץ, שעבד בעבר 12 שנים במחלקת משאבי האנוש של אמדוקס בתפקידי הדרכה - מגיע ברובו מהשטח. "עצם זה שהאנשים המרכזיים במסלול מדברים שטח, במקביל לעשייה אקדמית ברמה גבוהה, מאפשר לנו לחבר את התאוריה לסוגיות ארגוניות בזמן אמת, ולתת לסטודנטים רובד יישומי במהלך הלמידה השוטפת", הוא אומר.

 

"ברוח זו גם מתנהלת המחלקה: הסגל האקדמי והמנהלי של המסלול עובדים בצוות, יש לנו תכניות עבודה וחזון שנבנה במשותף, ויחד עם זאת אנחנו תמיד נכונים לבצע התאמות בתכניות, כאשר זה נכון יותר לצמיחה של הסטודנטים שלנו ולתהליך בכללותו. כל התהליך הזה חייב להיות דינמי. אנחנו כל הזמן לומדים מהצלחות ומאתגרים, מביטים קדימה במטרה להיות טובים יותר ולהוביל – בדיוק כמו שהיינו מצפים שארגון מוביל יעשה. זה דורש מאמץ רב מהסגל כולו, אך נעשה במטרה לתת לסטודנטים שלנו יותר כלים ומיומנויות - כי זה מה שיסייע להם להשיג יתרון ולהגדיל את הצעת הערך שלהם בעולם עבודה מאתגר ותחרותי".

 

לפרטים נוספים: https://bit.ly/2LLPRqC

<!-- //-->
src="https://www.facebook.com/tr?id=1854221171470685&ev=PageView&noscript=1"
/> <!-- //--> טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר