בשנת 2011 פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל אשר הכיר בחינוך בלתי פורמלי כהתמחות הדורשת הכשרה מקצועית. במחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת מכשירים מומחים לעבודה בחינוך הבלתי פורמלי, הן בתוך בית הספר והן מחוצה לו, במסגרות ותפקידים שונים בקהילה: מתנ"סים, תנועות נוער, רכזי נוער ורכזים חברתיים.
"ההתמחות המיוחדת הזאת מצריכה דרכי למידה והערכה ייחודיות, ששמות דגש על מיומנויות שצריכות להיות למחנך במאה ה-21. שיטות ההוראה לא יכולות להיות מיושנות כשעוסקים בחדשנות בתפר שבין החינוך הפורמלי לבלתי פורמלי, ולכן המחלקה שמה דגש על שיטות חלופיות וחדשניות בדרך שאנחנו מכשירים את הסטודנטים שלנו" מספרת פרופסור דורית אלט, ראש המחלקה. "בהתאם לכך, הסטודנטים שלנו נחשפים לשיטות שונות של הוראה, למידה והערכה, שמדגישות יצירתיות, למידה אקטיבית, למידה מבוססת בעיה ולמידה חוץ כיתתית, עם דגש על מעורבות בקהילה, ובשילוב כלים טכנולוגיים."
כדי להתניע את הגישות החדשניות האלה בהוראה, מיושמים במחלקה פרויקטים בינלאומיים, במימון האיחוד האירופי, תחת תוכנית אירסמוס+ (Erasmus+) שמטרתם להכשיר את צוותי ההוראה ביישום של שיטות הוראה והערכה חדשניות.
"שיטת למידה חדשנית כזו, לדוגמה, היא למידה מבוססת דילמה: במקום ללמוד את החומר כהרצאה פרונטלית באופן פסיבי, הסטודנט מקבל דילמה מתחום הפרופסיה שקשורה למקצוע שלו - למשל, כמדריך בתנועת נוער - ומתבקש למצוא פתרונות באופן רב כיווני, תוך שהוא מתבסס על חיפוש עצמאי של ידע ותוך ולומד את תכני הקורס בשיתוף סטודנטים אחרים", אומרת פרופ' אלט. "במילים אחרות, אנחנו לא 'מעבירים' לסטודנט את החומר, אלא חותרים לפיתוח לומד עצמאי, וכדי לעשות זאת צוות ההוראה הוא פחות על תקן של מרצה ויותר על תקן מנחה למידה, שמסייע לסטודנט לפתח מיומנויות של למידה עצמאית. דוגמה נוספת: למידה באמצעות סיור לימודי. הסטודנט יוצא לשטח, צופה בפעילות במסגרת ארגון או במוסד בלתי פורמלי בקהילה, ומתבקש לכתוב יומן רפלקטיבי שבו הוא למעשה מעבד את התהליך שהוא חווה, שואל את עצמו שאלות לגבי התהליך הזה ומנסה לברר תשובות לשאלות האלה. גם כאן, הסטודנט חווה את הלמידה בצורה אקטיבית. בהמשך לימודיו הסטודנט יתכנן פרויקט בקהילה, יבצע ויעריך אותו."
פרופ' אלט הקימה את המחלקה לחינוך וקהילה במכללה האקדמית כנרת ב-2013, תוך שהתמחתה בפיתוח וחקר סביבות למידה חדשניות בעידן המידע. צוות המרצים מגיע גם הוא מתחום החינוך החברתי, ותחומים המשיקים לו. "הצוות מורכב מאנשים שמובילים הוראה חדשנית, ושחושבים שאת תחום הדעת הזה אי אפשר ללמד בשיטות קונבנציונליות של הוראה מסורתית," מדגישה אלט. "זה מעצים את חווית הלמידה עבור הסטודנטים במחלקה. זה בא לידי ביטוי כמעט בכל הקורסים שנלמדים במחלקה שלנו. הסטודנטים שלנו נחשפים החל משנה א להוראה ממוקדת תלמיד, שמותאמת לתלמיד וליכולות שלו, וכבר בשלב מוקדם הם חווים לדוגמה למידה באמצעות משחק, ושימוש בכלים טכנולוגיים ליצירת קהילת לומדים" בוגרי המחלקה מסיימים את לימודיהם עם תואר BA בחינוך וקהילה, ויכולים לבחור בשלושה נתיבים להמשך דרכם המקצועית: השלמת לימודי תעודת הוראה לצורך הכשרתם כמורים במוסדות הפורמליים; לימודים לקראת תעודת עובד חינוך לצורך עיסוק בהוראה בחינוך הבלתי פורמלי; או להמשיך ללימודי תואר שני.
בימים אלה מסיימת פרופסור אלט את תפקידה כראש המחלקה, ולנעליה נכנסת ד"ר ניבה דולב. פרופסור אלט תמשיך להוביל במכללה פרויקט בינלאומי, העוסק פיתוח שיטות הערכה חלופיות לסביבות למידה חדשניות. "גם ברמת סביבת הלמידה הפיזית מוטמעים במחלקה שינויים בכיתות הלימוד," היא מספרת. "בימים אלה מוקם מרכז סימולציות מאובזר בציוד חדשני שיהיה זמין כבר משנת הלימודים הקרובה. בכיתה הזו יושם דגש על שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, שבה הסטודנטים יוכלו לבצע סימולציות, שיסייעו להם לשפר את מיומנויות הלמידה שלהם בסיוע כלים טכנולוגיים, לתעד ולנתח את הפעילות הלימודית שלהם וכך לייצר למידה משמעותית."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו