המכללה האקדמית כנרת: ידע רחב - ומעשי

המחלקה ללימודים רב תחומיים של המכללה האקדמית כנרת מעניקה לסטודנטים בסיס אקדמי רחב, עם תחומי ידע מגוונים, שיסייעו להם להשתלב בקלות בשוק העבודה

צילום: רותם רחמני // המכללה האקדמית כנרת מספקת לסטודנטים תכנית אקדמית מורכבת

"בפרוס המאה ה-21 אנחנו עומדים בפני עולם מורכב, מסובך ורב תחומי. בכדי להשתלב בו בשוק העבודה - אתה חייב בסיס אקדמי רחב, עם תחומי ידע מגוונים יותר, וזה הרעיון המרכזי שעומד מאחורי המחלקה הרב תחומית", אומר פרופסור זאב דרורי, ראש המחלקה הרב תחומית במכללה האקדמית כנרת, ומי ששימש במשך שמונה שנים כמנכ"ל המכללה.

 

"כדי לנהל גוף מורכב שעוסק בקהילה, כמו לדוגמה מתנ"ס, אתה צריך להבין בכלכלה, בניהול משאבי אנוש, בחינוך, בסטטיסטיקה. לכן כוללת המחלקה שש חטיבות לימודים, שנוגעות לאותם נושאים מרכזיים של חיינו. המטרה היא הקניית ידע רחב ומעשי והענקת כלים להתמודדות עם האתגרים של המאה ה-21, במשק הישראלי בכלל ובאזור שלנו - בפרט".

 

לא לחינם מציין דרורי את האזור בו נטועה המכללה כגורם משמעותי. "המכללה שלנו מגדלת לא פעם דור ראשון לאקדמיה - והזדמנות להשתלבות טובה יותר בחברה הישראלית - לבני הגליל, לילדי בית שאן וטבריה, לתושבי דרום רמת הגולן, הגליל התחתון ואזור סובב הכנרת", אומר דרורי.

 

"אנחנו מתמודדים עם אוכלוסייה שלא תמיד מגיעה בבית הספר התיכון לרמת לימודים גבוהה או מעמיקה, ושלא תמיד שולטת שליטה מלאה בשפה העברית, כולל אחוז גבוה של סטודנטים ערבים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים וצ'רקסים. אנחנו משקיעים הרבה מאוד בשנה הראשונה כדי לתת לסטודנטים כלים ראשוניים והכוונה כיצד להתמודד  עם האתגר של לימודים אקדמיים".

 פרופ' זאב דרורי "משקיעים הרבה מאוד בשנה הראשונה כדי לתת לסטודנטים כלים ראשוניים" // צילום: רותם רחמני

 

המחלקה הרב תחומית מספקת לסטודנטים תכנית אקדמית מורכבת, עם אוריינטציה יישומית. בשנה הראשונה ללימודים הם מקבלים את כל קורסי המבוא, ובשנה השנייה בוחרים ארבע מתוך שש חטיבות הלימודים: ארגון ומשאבי אנוש, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, חינוך ומשפחה, כלכלה, לימודי ישראל. החל מהשנה השלישית מסייעת המחלקה לחלק מהסטודנטים להשתלב בפרקטיקום – "מבחינתנו זה כרטיס כניסה ראשון לעולם העבודה", מבהיר דרורי – והחל משנת הלימודים הקרובה סטודנט שעובד בתחומים הרלוונטיים למחלקה גם יקבל בעבור עבודתו נקודות זכות.

 

בשנת הלימודים החולפת הריצה המחלקה בהצלחה את פרויקט המנטורים, במסגרתו ליווה כל אחד מהמרצים במחלקה – בהתנדבות מלאה – מספר סטודנטים משנה א', במטרה לסייע להם להתמודד עם האתגרים שהאקדמיה מציבה בפניהם. בשנה הבאה, מעדכן דרורי, התכנון הוא לעשות כך עם כל הסטודנטים של שנה א'.

 

למחלקה יש תכנית מצטיינים. "בסוף שנה ב' נבחרים 12 סטודנטים מצטיינים, ונכנסים אל התוכנית שאנחנו קוראים לה 'נבחרת החלומות'", מספר דרורי. "במהלך השנה השלישית זוכה הנבחרת הזאת לקחת חלק בשני פרויקטים ייחודיים. הראשון, פרויקט רב תרבותיות – פרויקט שכולל יציאה לשטח והכרה לעומק של מיעוטים בחברה. בשנה החולפת, למשל, הוא הוקדש לבדואים לנגב, בשנה הבאה הוא יוקדש לחברה הערבית, הצ'רקסית והדרוזית בצפון. הפרויקט השני הוא סדנאות מיוחדות להתמודדות טובה יותר עם שוק העבודה: הכנת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה ועוד".

"בסוף שנה ב' נבחרים 12 סטודנטים מצטיינים, ונכנסים אל התוכנית שאנחנו קוראים לה 'נבחרת החלומות'" // צילום: רותם רחמני

 

פרופסור דרורי הגיע למכללה האקדמי כנרת ב-2008, לאחר ששירת שנים רבות בצה"ל, בין השאר כמפקד סיירת שקד וכמפקד חטיבת גבעתי, וסיים דוקטורט בחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. עבודת המחקר שלו, כמו גם ספרו הראשון "אוטופיה במדים", עסקו בתרומתו של צה"ל לחברה הישראלית בשנים הראשונות להקמת המדינה. בתקופת שהותו במכללה הקים את מכון כנרת, למחקר קשרי חברה, ביטחון ושלום ע"ש רא"ל דן שומרון, וכתב ספרים רבים, ובהם הספר "אש בחזית – מלחמת ההתשה בגזרה המזרחית", המתמקד בתקופה המרדפים באזור טבריה, בית שאן ויישובי הבקעה.

 

את נושא החינוך הוא מגדיר, מבחינתו, כפרויקט לאומי. לדבריו, "אם פעם הצבא נחשב לכור ההיתוך של החברה הישראלית – היום האקדמיה נחשבת לכור ההיתוך של החברה הישראלית, וזה אחד המקומות שבהם אתה יכול הכי הרבה להשפיע על עתידה של החברה הישראלית, ובפרט בפריפריה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר