הנדסת איכות ואמינות: ראיה הוליסטית בעולם גלובלי

בעולם גלובלי, המחלקה להנדסת איכות ואמינות בתעשיות האלקטרוניקה במכללה האקדמית כנרת מכשירה אנשי מקצוע, שישתלבו בחברות ובארגונים וייקחו אחריות על הראיה ההוליסטית של התהליך כולו – מהפיתוח ועד לקוחות הקצה

צילום: המחלקה להנדסת איכות ואמינות // אנשי מקצוע, שישתלבו בחברות ובארגונים הבולטים בישראל

תהליך הגלובליזציה, הגורם לא פעם לכך שמוצר מפותח במדינה אחת, מיוצר במדינה שנייה ומשווק במדינה שלישית, מחדד מאוד את הצורך באנשי מקצוע שיבינו את תחום האיכות והאמינות.

 

"גלובליות התהליך מחייבת להבין מהן דרישות הלקוחות, גם אם הם נמצאים ביבשת אחרת. אם למשל ארגון רוצה לפתח, לייצר, לשלוח ולשווק מוצר באיחוד האירופי – הוא חייב לדעת מהן דרישות האיחוד, ולא להגיע למצב שהוא מפתח שנה שלמה מוצר ואז מגלה שהוא לא עומד בדרישות מסוימות", מבהירה ד"ר שלהבת צור, ראש המחלקה להנדסת איכות ואמינות במכללה האקדמית כנרת.

 

"מהנדסי איכות ואמינות ממונים על כך שמוצרים ושירותים ייוצרו ויינתנו בהתאם לדרישות המפורשות והמשתמעות של הלקוחות. תחומי האחריות שלהם נעים החל מתהליכי בקרת, אבטחת וניהול איכות, דרך ממשקים עם תחומים מקבילים כמו בטיחות, ניהול סיכונים ואיכות סביבה, ועד נושאים כמו אחריות תאגידית, שרשרת האספקה, ספקים ורכש, מפיצים ולקוחות".

 

המחלקה להנדסת איכות ואמינות במכללה האקדמית כנרת פועלת כבר תשע שנים, והיא המקום היחיד בארץ שנותן הסמכה רשמית אקדמית של המל"ג למהנדסי איכות ואמינות - תואר ראשון המוכר ע"י רשם המהנדסים. המסלול מיועד לאנשים עובדים ונערך במתכונת של לימודי ערב: שני ימים בשבוע אחה"צ ויום שישי אחד, במשך שלושה סמסטרים בשנה, למשך 5 שנים.

 

"המסלול הזה הוא מסלול יישומי. הלימודים לא רק תיאורטיים, אלא גם יישומיים לתפקידים ולמסגרות השונות שהסטודנטים מגיעים מהם", מסבירה ד"ר צור. "בתחילה, מוקדשים הלימודים למבואות הבסיסיים - מתמטיקה, פיזיקה וכדומה - וניתנים פטורים בהתאם לתנאים שהסטודנט מגיע איתם. בהמשך מתמקדים הקורסים בתחומי ההנדסה והתכן, אלקטרוניקה, כלכלה, סטטיסטיקה תעשייתית, בטיחות, בסיסי ניהול, תיאוריות ניהול וארגון וגם תחומים רכים יותר של טיפול בלקוח ובשביעות רצונו.

 

"תוך כדי הקורסים מתקיימים ביקורים בארגונים ומבוצעים תרגילים שאנחנו מיישמים בארגוני תעשייה ושירות. המסלול מסתיים בביצוע של פרויקט גמר אקדמי-יישומי שכולל אינטגרציה של כל חומר הלימוד שנלמד לאורך המסלול. סטודנטים עובדים יכולים לבצע אותו במקום העבודה שלהם. לסטודנטים שאינם עובדים אנחנו משדכים ארגונים".

המסלול מסתיים בביצוע של פרויקט גמר אקדמי-יישומי // צילום: המחלקה להנדסת איכות ואמינות

 

לדברי ד"ר צור, נושא האיכות אינו מוגבל רק לתעשייה. ניתן לראות מהנדסי איכות ואמינות גם במגזר השירותים ובארגונים ומפעלים שתחומי פעילותם הם תעופה, אלקטרוניקה, מזון, רפואה וציוד רפואי, חינוך וגם הייטק. "מהנדס איכות ואמינות הוא מי שאחראי על תחום האיכות בכל הרבדים בארגון", היא אומרת. "זה תפקיד מטה, שאמור להיות בקשר עם אנשים משמעותיים בעמדות שונות - הנהלה בכירה, מנהלי ביניים ועובדי קו – כמו גם עם בעלי תפקידים כמו אנשי תפ"י, יצור, שיווק, רכש, לוגיסטיקה, אחזקה וניהול המשאב האנושי. בתפקיד זה צריך 'ראש גדול' ולהבין את סביבת הארגון הפנימית והחיצונית. לכן זהו תפקיד קריטי בעל השפעה רבה על הצלחת הארגון בסביבה תחרותית".

 

 

ד"ר צור עצמה היא הדוגמה הטובה ביותר לאינטגרטיביות של התחום. היא למדה סוציולוגיה לתואר ראשון, בתואר השני התמחתה בניהול ומדעי התנהגות בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון ואת הדוקטורט קיבלה מהיחידה לאיכות ואמינות בטכניון. כבר 25 שנה שהיא עוסקת ביעוץ לחברות וארגוני תעשיה ושירות בתחומים של ניהול איכות, תקינה ורגולציה ושיפור איכות המוצר והתהליכים.

 

במקביל היא פעילה באיגוד הישראלי לאיכות ומלמדת באקדמיה. למכללה האקדמית כנרת הגיעה לפני כארבע שנים. חברי הסגל במחלקה מגיעים ממגוון של תחומים: מהנדסה ותכן הארד קור, דרך סטטיסטיקאים, אנשי תוכנה, מדידות, הייטק ועד ניהול ארגוני. חלקם, אומרת ד"ר צור, משלבים את האקדמיה עם עבודה בשטח. "מאחר שסטודנטים רבים הם אנשים עובדים וגם חלק ניכר מהסגל מגיע מהשטח - גם השפה וגם הגישה במחלקה מותאמות לכך ומתרכזות ביישומיות, וכל סטודנט יכול ליישם את מה שהוא לומד לתחום שלו", היא מבטיחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר