נחיתה רגילה של טיסת JetBlue 1801 מניו יורק לפורט לודרדייל הפכה לתקרית מזעזעת כאשר בתא גלגלי הנחיתה של המטוס התגלו גופותיהם של שני גברים. העובדים במקום נתקלו במראה הקשה במהלך בדיקת תחזוקה שגרתית לאחר הטיסה.
איך זה קורה?
תופעת "הנוסעים הסמויים" אינה חדשה, אך היא תמיד מסתיימת באסון כמעט ודאי. תא גלגלי הנחיתה של מטוס מסחרי הוא אזור קטלני: הוא אינו מחומם או מבודד, הטמפרטורות בו צונחות עד למינוס 50 מעלות בגובה רב, ורמות החמצן נמוכות בצורה מסוכנת.
דוח שפורסם על ידי מנהל התעופה הפדרלי (FAA) ב-2011 חשף כי כ-80% מהאנשים שמנסים להסתתר בתאים חיצוניים של מטוס, כמו תא הגלגלים, מאבדים את חייהם במהלך הטיסה. הסיבות העיקריות לכך הן קיפאון, חוסר חמצן ואובדן הכרה.
מקרה שלא לבד
למרות הסכנות הברורות, ניסיונות כאלה ממשיכים להתרחש. רק לאחרונה, אדם נמצא ללא רוח חיים בתא גלגלי הנחיתה של טיסת יונייטד איירליינס שהגיעה למאווי, הוואי. בדומה לתקרית הנוכחית, לא היה ברור כיצד ומתי הצליח האדם להסתנן למטוס.
מטוס ממריא
אבטחת שדות תעופה במבחן
מומחים מזהירים כי חדירה של אנשים בלתי מורשים לשדות תעופה מהווה לא רק סכנה לחייהם של הנוסעים הסמויים עצמם, אלא גם סכנה ביטחונית משמעותית.
מרי סקיאבו, לשעבר המפקחת הכללית של משרד התחבורה האמריקאי, אמרה כי אירועים מסוג זה משקפים פרצות באבטחת שדות התעופה. לדבריה, האחריות מחולקת בין מפעילי שדות התעופה, שאמורים למנוע גישה בלתי מורשית, לבין צוותי התעופה, שצריכים לוודא שכל אזורי המטוס בטוחים לפני ההמראה.
מה מניע אנשים לקחת סיכונים כאלה?
במקרים רבים, מסתננים אלו הם אנשים הנמצאים במצוקה קיצונית, המחפשים דרך לברוח מעוני, דיכוי או אלימות במדינות המוצא שלהם. המאמץ שלהם להסתנן לטיסה, גם כאשר הסיכון ברור, הוא לעיתים קרובות מעשה ייאוש טהור.
לקחים לעתיד
תקריות מהסוג הזה מדגישות את החשיבות שבשיפור האבטחה סביב מטוסים ושדות תעופה, אך גם מציפות שאלות חברתיות רחבות יותר. מה גורם לאנשים לקחת סיכון קטלני שכזה? ואיך אפשר למנוע תרחישים דומים בעתיד?
מקורות שסייעו בהכנת הכתבה:
- FAA Aviation Safety Report, 2011
- NBC News
- Sky News
- CNN