X

יכול להיות שבקרוב נעבוד פחות שעות

ניסוי ענק בגרמניה, שעודד חברות לעבור באופן זמני לשבוע עבודה בן 4 ימים בלבד, מצא שלא רק שרווחת העובדים השתפרה, אלא שגם העסקים לא הפסידו מכך דבר

אישה מחייכת בחליפת עסקים נכנסת למשרד. צילום: מערכת feedy באמצעות FLUX.1

בשבוע הבא חוזרים לעבוד לאחר רצף חופשות חגי תשרי, וייתכן שחלקכם כבר מרגישים את השביזות של ימי העבודה הארוכים והאינסופיים לפחות עד חנוכה (להורים לילדים קטנים) או פסח (למי שאין לו ילדים ביסודי ויחד איתם תירוץ לקחת חופש בחנוכה). אבל מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מינסטר בגרמניה מציג תוצאות מפתיעות ומעודדות לגבי יעילותו של שבוע עבודה בן 4 ימים בלבד. Claude מסכמת:

המחקר, בהובלתם של ד"ר יוליה בַּקמן וד"ר פליקס הוֹך, בדק את ההשפעות של קיצור שבוע העבודה על 45 ארגונים מסקטורים שונים בגרמניה. התוצאות הראו כי קיצור שעות העבודה הוביל לשיפור משמעותי בשביעות הרצון של העובדים מהחיים, בעיקר הודות לתוספת הזמן הפנוי; העובדים דיווחו על שיפור משמעותי בבריאותם הנפשית והפיזית, כולל פחות מתח ותסמיני שחיקה. נתונים פיזיולוגיים שנמדדו באמצעות שעונים חכמים תמכו בממצאים אלה. העובדים בשבוע עבודה בן 4 ימים גם ישנו בממוצע 38 דקות יותר בשבוע והראו עלייה ברמות הפעילות היומיות.

באופן מפתיע, למרות הפחתת שעות העבודה, לא נרשמה ירידה במדדי הביצועים הפיננסיים העיקריים כמו מחזור ורווח. יתרה מזאת, הן ההנהלה והן העובדים דיווחו דווקא על עלייה בפריון. נראה כי הסיבה לכך היא שהעובדים נקטו במספר צעדים כדי להתאים את עצמם לשבוע העבודה המקוצר, כולל צמצום הסחות דעת, ייעול תהליכים, ושינוי תרבות הפגישות.

בניגוד למחקרים דומים בחו"ל, לא נמצאה השפעה חיובית על התנהגות מודעת לסביבה או על טביעת הרגל הפחמנית של העובדים או החברות.

המחקר כלל שלושה גלי איסוף נתונים, כולל ראיונות, סקרים כמותיים, ואיסוף נתונים פיזיולוגיים. הארגונים המשתתפים כללו מגוון רחב של סקטורים וגדלים – מחברות קטנות ועד ארגונים גדולים. יותר מ-70% מהארגונים המשתתפים הביעו רצון להמשיך במתכונן שבוע העבודה בן ארבעת הימים – אם על ידי הארכת תקופת הניסוי או על ידי יישום קבוע שלה בחברה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר