X

יש תקווה: לעולם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן

אנחנו יודעים שעישון מקצר את החיים והפסקת עישון מאריכה את החיים – אבל כמה מאוחר אפשר להפסיק לעשן ועדיין להרוויח מזה חיים ארוכים יותר? התשובה מפתיעה

סבתא מעשנת. מסוכן לנכדים. צילום: GettyImages

בשנים האחרונות אחוז המעשנים ירד בהדרגה בזכות חוקים שנועדו להתמודד עם המגיפה העולמית המתמשכת הזו – אך עדיין, יש מי שלא ויתרו, וחלקם פשוט טענו שהם מעשנים כבר כל כך הרבה שנים שזה לא משנה אם יעשנו עוד כמה שנים. כעת, מחקר חדש טוען כי התפישה הזו שגויה. ביקשנו מ-Claude לספר לנו על הבשורה החיובית.

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן באן הארבור חקרו וכימתו (מלשון כמות – כלומר לתת מדד מספרי למשהו שקשה להגדיר במספרים) את השפעות הפסקת העישון בגילים שונים – והממצאים שלהם, שפורסמו בקיץ האחרון בכתב העת American Journal of Preventive Medicine, מעודדים מאוד:
- מעשן בן 35 שמפסיק לעשן יכול לזכות בממוצע בשמונה שנות חיים נוספות;
- מעשן בן 65 שמפסיק לעשן יכול לצפות לתוספת של 1.7 שנים בממוצע.
- אפילו בגיל 75, הפסקת עישון יכולה להוסיף 0.7 שנים לתוחלת החיים.

המחקר לא הסתפק בממוצעים בלבד. החוקרים חישבו גם את ההסתברות לזכות בכמויות שונות של זמן, ומצאו כי יותר ממחצית מבני ה-35 שמפסיקים לעשן ירוויחו לפחות שנת חיים אחת; כשליש מבני ה-35 שמפסיקים לעשן ירוויחו שמונה שנים או יותר; וגם בקרב בני 75 שמפסיקים לעשן, כ-8% ירוויחו ארבע שנים או יותר.

לעומת זאת, המחקר גם כימת את המחיר של המשך העישון, ומצא כי מעשן בן 35 שממשיך לעשן לאורך כל חייו יאבד בממוצע 9.1 שנים בהשוואה ללא-מעשן.

ד"ר תוּי ט.ט. לֶה מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת מישיגן אומרת: "ראינו ירידה מרשימה בעישון בקרב צעירים בעשור האחרון. עם זאת, השיעורים בקרב מבוגרים מעשנים נשארו קבועים. רצינו להראות שהפסקת עישון מועילה בכל גיל, ולספק תמריץ למבוגרים מעשנים להפסיק".

ד"ר קנת א. וורנר מהמחלקה לניהול ומדיניות בריאות באוניברסיטה מוסיף: "בעוד שהרווחים מהפסקת עישון בגילאים מבוגרים יותר עשויים להיראות נמוכים בערכים מוחלטים, הם מייצגים חלק גדול מתוחלת החיים הנותרת של האדם".

הממצאים מדגישים מסר חשוב: בעוד שהפסקת עישון מניבה יותר יתרונות ככל שהיא נעשית מוקדם יותר, לעולם לא מאוחר מדי להפסיק. כל סיגריה שלא מעשנים היא צעד לקראת חיים ארוכים ובריאים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר