X

חושבים שאולי אתם סובלים מ-ADHD? אלו הסימפטומים השכיחים

מוצאים את עצמכם שוכחים משימות פשוטות, מתקשים להתרכז או מרגישים אי שקט בלתי פוסק? ייתכן שזה לא רק עומס יומיומי, אלא סימן ל-ADHD • הפרעת קשב וריכוז משפיעה על מיליונים ברחבי העולם, ולעיתים קשה לזהות אותה • שמונה מהסימפטומים הנפוצים ביותר של ההפרעה

אי שקט, קושי בארגון, דחיינות, רגישות יתרה, תסכול מתמשך? ייתכן שזה ADHD. צילום: freepik

 

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא תופעה נוירולוגית המתבטאת בקשיים בתשומת לב, בריכוז ובהתארגנות. אנשים עם ADHD חווים אתגרי ניהול יומיום שעלולים להשפיע על חייהם האישיים, המקצועיים והחברתיים. בעוד שההפרעה מוכרת, ישנם רבים שאינם מודעים לכך שהם סובלים ממנה ועשויים לתהות לעתים האם הקשיים שהם חווים נובעים מאותה הפרעה. שמונה סימפטומים מרכזיים שיכולים להצביע על ADHD וסקירת האתגרים המרכזיים שמאפיינים את ההפרעה.

חוסר ריכוז מתמיד

חוסר ריכוז הוא מהסימנים המובהקים של ADHD. אנשים הסובלים מההפרעה מתקשים להתמקד במשימות לאורך זמן, גם כאשר מדובר במשימות שמעניינות אותם. הם עשויים לעבור ממשימה למשימה מבלי לסיים, להתקשות להקשיב לפרטים ולהיות מוסחים בקלות על ידי הסביבה. הסחות הדעת יכולות להיות פנימיות (כגון מחשבות מתרוצצות) או חיצוניות (כגון רעשים או שינויים בסביבה).

בעיות בהתארגנות

בעיה נוספת שאופיינית לאנשים עם ADHD היא קושי בהתארגנות. הקושי הזה מתבטא ביכולת לתכנן, לנהל זמן ולהתמודד עם משימות יומיומיות. חיי היומיום עלולים להפוך לכאוטיים, כאשר אנשים הסובלים מההפרעה מתקשים לשמור על סדר, להישאר בתוך מסגרות זמנים קבועות או לעקוב אחר משימות מורכבות. דברים כמו סידור לוחות זמנים, מעקב אחר משימות יומיות או שמירה על מקום מסודר, עלולים להיות אתגר רציני.

קושי בשליטה על דחפים

אנשים עם ADHD לעיתים קרובות מתמודדים עם קושי בשליטה על דחפים, דבר המתבטא בהתנהגויות אימפולסיביות. הם עלולים להגיב מהר מדי, ללא מחשבה תחילה, או לקבל החלטות ללא שיקול דעת מעמיק. התנהגות אימפולסיבית זו יכולה להתבטא בתחומים שונים – החל מהפרעות לשיחות ועד קבלת החלטות כלכליות מהירות מדי.

תחושת חוסר מנוחה

תחושת חוסר מנוחה היא סימפטום נוסף שמלווה את הסובלים מ-ADHD. חוסר המנוחה עשוי להיות פיזי – קושי לשבת בשקט, תזוזות תכופות או נענועים בכיסא, אך גם מנטלי – תחושה תמידית של צורך לעשות משהו, חוסר יכולת להירגע או להפסיק לחשוב על דברים שונים. הסובלים מהפרעה זו מתארים לעיתים קרובות מצב שבו הם מרגישים "במעגל" של תנועה מתמדת.

דחיינות כרונית

דחיינות היא בעיה נפוצה בקרב אנשים עם ADHD. המאמץ הנדרש להתחיל משימה מסוימת עלול לגרום לתחושת עומס או חרדה, מה שמוביל לדחיית ביצועה עד לרגע האחרון. הדחיינות עשויה להתבטא גם במשימות יומיומיות פשוטות וגם בפרויקטים ארוכי טווח הדורשים התארגנות וזמן.

רגישות רגשית יתרה

אנשים עם ADHD עשויים לחוות רגישות רגשית מוגברת. הם מגיבים בעוצמה רגשית למצבים יומיומיים, בין אם מדובר ברגשות חיוביים או שליליים. הם עשויים לחוות תחושת כעס, תסכול או אכזבה בצורה מיידית וללא יכולת לווסת את עוצמת הרגשות. לעיתים קרובות, תחושת רגשות מוגברים אלו עשויה להוביל להידרדרות ביחסים בין אישיים או לגרום לקונפליקטים במקומות העבודה.

תסכול מתמשך

תחושת תסכול מתמשכת היא סימפטום שכיח אצל אנשים הסובלים מ-ADHD. התחושה הזו נובעת מהפער שבין הרצון לתפקד ברמה גבוהה לבין היכולת המעשית לעשות זאת. אנשים עם ADHD מרגישים לעיתים קרובות שהם יכולים לעשות יותר, אך אינם מצליחים להשלים את המטרות שהציבו לעצמם. התסכול הזה יכול להוביל להורדת מוטיבציה ואף להעצמת תחושות שליליות כמו ייאוש או כעס עצמי.

קושי בניהול מערכות יחסים

ADHD עשוי להקשות על ניהול קשרים חברתיים או אינטימיים. הקושי בריכוז יכול להקשות על הקשבה פעילה לשיחה או להפריע לתקשורת בין אישית. אימפולסיביות או תגובות רגשיות חזקות עלולות לגרום לאי הבנות ולפגוע באיכות הקשר. רבים מהסובלים מההפרעה מדווחים על קושי ביצירת קשרים עמוקים וארוכי טווח.

התמודדות עם ADHD

ההתמודדות עם ADHD יכולה להיות מאתגרת, אך עם תמיכה וכלים נכונים, ניתן לשפר את התפקוד ואת איכות החיים. אנשים עם ADHD נוטים להפיק תועלת מטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT), שמלמדים אותם כיצד לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות שמגבילים אותם. טיפולים תרופתיים, כמו גם תרגולים של טכניקות לניהול זמן, סדר וארגון, יכולים לסייע בהתמודדות עם הסימפטומים השונים של ההפרעה. חשוב לפנות לאיש מקצוע מוסמך שיאבחן בצורה מדויקת וימליץ על תוכנית טיפול מותאמת.

מחקרים מראים שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי נמצא כיעיל בהפחתת תסמיני ADHD, כאשר הטיפול מסייע לאנשים להבין את דפוסי הפעולה שלהם ולפתח כלים להתמודדות עם דחיינות, חוסר ריכוז וקשיים בשליטה על דחפים (לפי מחקר שפורסם ב-Journal of Clinical Psychology, 2021).
טיפולים תרופתיים כמו סטימולנטים (ריטלין ואדרל) משפרים את הריכוז והיכולת להישאר ממוקדים, אך מומלץ ללוותם גם בטיפול רגשי או קוגניטיבי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לכל אדם מתאימה דרך טיפול שונה, והתמודדות עם ADHD דורשת לעיתים ניסוי וטעייה עד למציאת השיטה הנכונה.

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGOT:

  • מאמר "Wondering if You Have ADHD? 8 Common Symptoms and How to Manage" מאת ג'סיקה רנדולף, CNET, 2023.
  • מאמר "Cognitive Behavioral Therapy for ADHD" מאת ג'ון סמית, Journal of Clinical Psychology, 2021.
  • מחקר על השפעת טיפולים תרופתיים, American Journal of Psychiatry, 2020.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר