X

שמן קנולה מול שמן צמחי: מה עדיף לבריאותכם?

האם אי פעם עצרתם לחשוב איזה שמן באמת עדיף לבריאות שלכם? שמן קנולה ושמן צמחי נראים דומים כל כך, אך ההשפעות הבריאותיות שלהם שונות בתכלית. לפני שאתם מציתים את להבת המחבת ובוחרים באחד מהם, כדאי להבין את היתרונות והחסרונות של כל שמן – כי לא כל שמן נולד שווה

שמנים צמחיים הם מרכיב בסיסי במטבח. איזה הכי בריא?

שמנים צמחיים הם מרכיב בסיסי במטבח ומשמשים להכנת מגוון רחב של מאכלים. בין השמנים הנפוצים ביותר ניתן למצוא את שמן הקנולה והשמן הצמחי (vegetable oil). פעמים רבות נשאלת השאלה: איזה משני השמנים הללו בריא יותר? המאמר הבא יציג השוואה בין שמן קנולה לשמן צמחי, במטרה לסייע לכם לבחור בשמן הבריא והמתאים ביותר לצורכי הבישול והבריאות שלכם.

מהו שמן קנולה ומהו שמן צמחי?

שמן קנולה מופק מזרעי צמח הקנולה, שהוא למעשה גרסה מהונדסת גנטית של צמח הלפתית. שמן זה מכיל אחוזי חומצות שומן בלתי רוויות גבוהים, ונחשב לאחד השמנים הבריאים יותר לשימוש במטבח. מנגד, שמן צמחי מיוצר מתערובת של כמה סוגי שמנים, ביניהם שמני סויה, חמניות, תירס ועוד, מה שגורם לתכולתו התזונתית להשתנות בהתאם לסוגי השמנים השונים שבתערובת.

פרחי צמח הלפתית המשמש להפקת שמן קנולה,

ההרכב התזונתי וההשפעות הבריאותיות

כדי לקבוע איזה משמן הקנולה או השמן הצמחי בריא יותר, חשוב לבחון את ההרכב התזונתי של כל אחד מהם. שמן קנולה מכיל כ-62% חומצות שומן חד בלתי רוויות, הידועות ביכולתן לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, שמן הקנולה עשיר בחומצות שומן אומגה 3 אשר מחזקות את הבריאות הכללית.

מנגד, שמן צמחי מכיל בדרך כלל יותר חומצות שומן רב בלתי רוויות, אך לרוב הן בעיקר אומגה 6. מחקרים מצביעים על כך שתזונה עשירה מדי באומגה 6, ללא איזון מספק עם חומצות שומן אומגה 3, עלולה לתרום להתפתחות דלקות בגוף ולסיכון מוגבר למחלות כרוניות (Harvard T.H. Chan School of Public Health).

שמן צמחי מיוצר מתערובת של כמה סוגי שמנים, ביניהם שמני סויה, חמניות, תירס ועוד,

המלצות ומסקנות בכל הנוגע להשפעות הבריאותיות של שני השמנים, שמן הקנולה נמצא כבעל יתרון מסוים על פני השמן הצמחי. חומצות השומן החד בלתי רוויות וכן חומצות האומגה 3 שבשמן הקנולה נחשבות מועילות לבריאות הלב. לעומת זאת, השימוש בשמן צמחי עם תכולה גבוהה של חומצות אומגה 6, בעיקר ללא איזון מתאים עם אומגה 3, עלול להוביל להשפעות שליליות על הבריאות.

בהיבט של טמפרטורות בישול, לשמן קנולה יש נקודת עישון גבוהה יחסית, מה שהופך אותו מתאים גם לטיגון. השמן הצמחי הוא גם יציב בטמפרטורות גבוהות, אך איכות המרכיבים משתנה בהתאם לתערובת השמנים שבו.

מחקר נוסף והשפעות בריאותיות

מחקר שפורסם בכתב העת Nutrients בשנת 2018, מצא כי צריכה מתונה של שמן קנולה תורמת לירידה ברמות הכולסטרול LDL ("הכולסטרול הרע") ולשיפור פרופיל השומנים בדם, מה שמקנה לשמן זה יתרונות במניעת מחלות לב וכלי דם. עם זאת, החוקרים מדגישים כי חשוב לצרוך את השמן במינונים מתאימים כחלק מתזונה מאוזנת.

מכיל אחוזי חומצות שומן בלתי רוויות גבוהים. שמן קנולה, צילום: המחשה - אידאוגרם

מקור נוסף, מתוך האתר Cleveland Clinic, מדגיש כי שמן הקנולה הוא אפשרות בריאה ומאוזנת יותר לצריכת שומנים בהשוואה לשמנים צמחיים אחרים. לפי המאמר, שמן הקנולה מאופיין בכמות נמוכה של שומנים רוויים ובכמות גבוהה של חומצות שומן בלתי רוויות מסוג אומגה 3, מה שמקנה לו יתרון בריאותי מובהק.

לסיכום, כאשר נשקלת הבחירה בין שמן קנולה לשמן צמחי, יש יתרון בריאותי לשמן הקנולה בשל תכולת חומצות השומן הבלתי רוויות וחומצות אומגה 3 שבו. עם זאת, בחירה זו צריכה להילקח במסגרת דיאטה מאוזנת הכוללת מגוון שמנים ושומנים בריאים. בטיגון ובבישול, מומלץ להשתמש בכמות מתונה של שמן קנולה, ולאזן את צריכת השומנים עם מקורות אחרים של שומנים בריאים כמו אבוקדו, אגוזים ושמן זית.

הבחירה בשמן צריכה להילקח במסגרת דיאטה מאוזנת הכוללת מגוון שמנים ושומנים בריאים, צילום: המחשה - מידג'רני

בהכנת הכתבה שימשו מקורות אלו אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. Harvard T.H. Chan School of Public Health: "Fats and Cholesterol" (2020).
  2. Rosenbloom, J. I., McCrory, M. A., & DeMarco, V. G. (2018). Canola Oil Consumption and its Relationship with Cardiovascular Disease Risk Factors. Nutrients.
  3. Cleveland Clinic: "Canola Oil: Does it Contain Healthy Fats?" (2022).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר