טורף הכיס הזעיר אַנטֶכִינוּס. צילום: patrickkavanagh / flickr

למכרסם החמוד הזה יש הרגלי זוגיות קטלניים – באופן מילולי

הוא נראה כמו עכבר או קיפוד בלי קוצים, והנקבות שלו אוכלות את הזכרים אחרי שהם מכניסים אותן להריון. הכירו את הטורף הזעיר והמוזר על חיי המין הסוערים

[object Object]

אוסטרליה ידועה בשני דברים: טמפרטורות גבוהות ובעלי חיים קטלניים. מספר המינים המסוכנים במדינה גבוה מבכל מקום אחר בעולם, וכל מי שמטייל ביבשת ונתקל ביצור חי שאינו מסוגל לבטא את המילה "mate” – עדיף לו לתפוס מרחק מהחיה אם הוא רוצה לחזור הביתה בשלום. אך למרות שכל זה ידוע, תמיד מפתיע לגלות עוד אחת כזו. אז ביקשנו מ-Claude לספר לנו על האַנטֶכִינוּס, בעל חיים שמסוכן בעיקר לעצמו.

האנטכינוס בולט לא בגלל גודלו או מראהו, אלא בגלל הרגלי הרבייה יוצאי הדופן שלו, שמזכירים את אלה הידועים יותר של עכבישי אלמנה שחורה וכמה מיני צפרדעים. בעל החיים הקטן הזה נראה קצת כמו עכבר, אך אינו מכרסם אלא טורף כיס ממשפחת הנמיות.

הוא חי, כאמור בעיקר באוסטרליה – אם כי מספר מינים שלו התגלו על האיים השכנים, טזמניה ופפואה גינאה החדשה. הוא ניזון בעיקר מחרקים, זוחלים, עכבישים, תולעים וצפרדעים קטנות, ומגיע לגודל של 12 ס"מ ו-170 גרם למין הגדול ביותר, אם כי מינים קטנים יותר יכולים להיות באורך של 8 ס"מ ומשקל 16 גרם בלבד.

אך כאמור, הפרט המעניין ביותר הנוגע לאנטכינוס הוא שיטת הרבייה שלו: עונת הרבייה שלו נמשכת שבועיים-שלושה בלבד, במהלכה הזכרים מקיימים יחסי מין במרתונים של עד 14 שעות ברצף, תוך ויתור על שינה כדי לנצל כל דקה להזדווגות. רמות הטסטוסטרון והקורטיזול שלהם מזנקות בתקופה זו, ובסוף התקופה כמעט כל הזכרים מתים מתשישות וכשל איברים.

ד"ר דיאנה פישר, אקולוגית של יונקים מאוניברסיטת קווינסלנד, מסבירה כי רמות טסטוסטרון גבוהות מונעות מהזכרים לעבד קורטיזול (הורמון מתח), מה שמוביל לכשל איברים מתגבר, ולבסוף למוות. האשכים של הזכרים מתפרקים לפני עונת ההזדווגות, מה שהופך אותם לעקרים לאחר מכן – כלומר, גם זכר שאינו מת במהלך העונה, כבר אינו רלוונטי. הזרע שלהם מאוחסן באפידרמיס (כלומר בעור) ואובד באופן קבוע בשתן, מה שיוצר חלון פוריות קצר מאוד לאחר התפרקות אברי הרבייה.

בעוד שגורלם של הזכרים נחרץ, הנקבות נהנות מהתוצאות ואוכלות את גופות הזכרים המתים. באזורים בהם חיים מיני אנטכינוס שונים יחד, מתרחשת קניבליות בין-מינית (כלומר בנות מין אחד נוטות לאכול את המין האחר). האכילה הנמרצת עוזרת לנקבות לצבור משקל ואנרגיה לקראת ההריון, שנמשך 25-35 ימים ובסופו הצאצאים הלא מפותחים עוברים לכיס של האם למשך 50 ימים נוספים. בגיל של כ-3 חודשים הם הופכים לעצמאים, ומגיעים לבגרות מינית בגיל 8 חודשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו