X

מי ישמע: הבעיה הרפואית שחצי מהאוכלוסייה חושש ממנה אך הרוב מסרבים לטפל בה

סקר חדש חושף מספרים מדאיגים אודות תפוצתן של בעיות שמיעה בקרב האוכלוסייה – אך למרות שרבים חוששים ששמיעתם מידרדרת, מעטים מוכנים להיבדק ולטפל בה

צעיר מצמיד יד לפה כדי להגביר את קולו בשיחה עם צעיר אחר. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

אחת הבעיות הבריאותיות היותר מזוהות עם גיל מבוגר היא הרגע הזה שבו אנשים שואלים את בן שיחם "מה אמרת?”, לפעמים תוך כריית יד לאוזן כדי שתשמש כמעין מגבר. אלא שהבעיה הזו כבר אינה נחלתם של קשישים בלבד, והופכת למטרד עבור אנשים צעירים יותר, כפי שמלמד סקר חדש שאותו סיכמה לנו Claude.

חברת טוקר ריסרץ’ סקרה בחודש שעבר 2,000 אמריקאים עבור חברת מכשירי שמיעה בשם Audien, ומצאה שהאמריקאי הממוצע שואל "מה אמרת?" לא פחות מ-1,095 פעמים בשנה. המשתתפים דיווחו כי הם נאלצים לבקש מאנשים לחזור על דבריהם בממוצע 3 פעמים ביום, או כ-91 פעמים בחודש; 35% מהנשאלים דיווחו שהם מרגישים שהם לא מצליחים להשתתף בשיחות בגלל בעיות שמיעה; 17% מהאמריקאים נמנעים ממצבים חברתיים בגלל קשיי שמיעה, כאשר בקרב דור ה-Z האחוז עולה ל-23% (!).

הבעיה אינה מסתכמת רק באי-נוחות; קשיי שמיעה עלולים להוביל למצבים מביכים ואף מסוכנים. למשל, אחד המשתתפים סיפר על מקרה בו לא שמע אזהרה על סוס משוחרר, מה שהוביל לפציעה.

יתרה מזאת, הסקר חשף פער מדאיג במודעות לבריאות השמיעה ובטיפול בה: 16% מהנשאלים אובחנו רפואית עם בעיית שמיעה; 21% נוספים חוששים שיש להם בעיה שטרם אובחנה. לא פחות מ-40% - קרוב למחצית מהאוכלוסייה – מאמינים שהשמיעה שלהם הידרדרה ב-5 השנים האחרונות.

המשתתפים ייחסו את הירידה בשמיעה למספר גורמים: גיל (62%), חשיפה לרעשים חזקים בחיי היומיום (32%), מוזיקה חזקה במכוניות (32%), שמע בעוצמה גבוהה באוזניות (27%) ונוכחות בהופעות רועשות (22%). כלומר, הרוב מאמינים שהגיל הוא הזחקן המרכזי, אך אחוזים מכובדים מאוד מודעים לכך שאנחנו גורמים לעצמנו בעיות שמיעה בדרך החיים שלנו.

כמובן שהיתה לסקר גם מטרה מסחרית: לקדם שימוש במכשירי השמיעה של המזמינה. לכן, המשתתפים נשאלו האם שקלו להשתמש במכשירי שמיעה. לא פחות מ-32% מתוך אלה שלא משתמשים במכשירי שמיעה אמרו שלא היו משתמשים בהם אפילו אם הרופא שלהם היה ממליץ להם על כך (!). 33% ייחסו זאת לעלות המכשירים; 18% אמרו שהסיבה היא חוסר ידע על אובדן שמיעה; ו-15% הודו שיחושו מבוכה להסתובב עם מכשירי שמיעה.

כידוע, בשנתיים האחרונות עובר תחום מכשירי השמיעה מהפך בזכות טכנולוגיית האוזניות נטולות החוטים (TWS), שקיבלו גם בארה"ב וגם בישראל אישור לשיווק כמכשירי שמיעה ללא מרשם במחירים מוזלים.

עם זאת, עדיף כלל לא להגיע למצב שבו אתם זקוקים למכשיר שמיעה, ולא חשוב האם הוא יקר או זול, גדול ומסורבל או קטן ודיסקרטי. כל מה שצריך הוא להימנע מחשיפה ממושכת לרעשים חזקים – כולל הימנעות מהופעות או שימוש באטמי אזניים בכל פעם שהולכים לאחת; לצרוך מוזיקה באוזניות או ברמקולים ברכב ובבית בעוצמות נמוכות ככל האפשר; ולהיות מודעים לסימנים להידרדרות בשמיע, ולא להתבייש להיבדק ברגע שהם מופיעים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר