אין סיבה אמתית לחשוש מיום שישי ה-13. אילוסטרציה. צילום: צילום: Freepik

איך שוב שרדנו את יום שישי ה-13?

יום שישי היה ה-13 בחודש, ולמרות זאת דווקא ביום הזה לא אירע בישראל אירוע יוצא דופן יחסית לתקופה המאוד לא טובה שאנחנו עוברים ב-11 החודשים האחרונים. מהיכן מגיע הפחד מיום שישי ה-13 והאם הוא מוצדק?

[object Object]

יום שישי האחרון מן הסתם העלה את סף החרדה הגבוה ממילא של לא מעט אנשים בארץ, שכן התאריך הלועזי בו היה ה-13 בספטמבר. זהו אחד מתוך שני ימי שישי ה-13 השנה – השני יחול בדצמבר. ליום שישי שיוצא ב-13 לחודש יש תדמית לא מוצלחת, עם היסטוריה ארוכה של אמונות תפלות ופחדים ממזל רע שהוא מביא, כביכול. מה המקור של האמונות הללו והאם יש להן בסיס?

מקורותיהן של האמונות הטפלות נעוצים בפולקלור הנוצרי, וקשורים ליהודה איש קריות, שהיה האורח ה-13 בסעודה האחרונה של ישו, והאמונה כי ישו נצלב ביום שישי, שבו נכחו 13 אנשים. בנוסף, המיתולוגיה הנורדית מקשרת את המספר 13 עם כאוס וצרות, הקשורים ללוקי, האורח ה-13 בסעודה, שמעשיו הובילו למותו של בלדר בידי אחיו העיוור הודר. אירועים הסטוריים נוספים שנקשרו ליום שישי ה-13 כוללים את הוצאת הטמפלרים להורג ע"י מלך צרפת ב-1307.

הסיפורים הללו הובילו למסורת שלמה סביב המספר 13 לכשעצמו, כמו אדריכלים ה"מדלגים" על קומה 13 בבניינים, בתי מלון ה"מדלגים" על חדר מספר 13, חברות תעופה כמו ראיין אייר ו-KLM שמוותרות על שורה 13 במטוס ועוד. חברת הביטוח הגרמנית גוֹתהֶר טוענת אף כי ב-13 בחודש מוגשות פחות תביעות ביטוח. האופנוען ספרדי אנחל נייטו, שזכה ב-13 אליפויות עולם, לא אהב את המספר 13 והתייחס לניצחונותיו כאל 12 ועוד אחד.

המסורת בולטת במיוחד כאשר ה-13 בחודש יוצא ביום שישי, כאשר יש המאמינים שחלומות ביום זה הם נבואות, ומקיימים טקסים שונים ומשונים כדי לגרש מזל רע. רבים פשוט נמנעים ביום זה מכל פעילות חשובה, ולפעמים אף מכל יציאה לא הכרחית מהבית.

פסיכולוגים ממליצים על פעילויות טיפוליות, כגון צפייה בסרטים מצחיקים, כדי להקל על חרדה הקשורה ליום שישי ה-13.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו