X

מחקר יפני חושף: כיצד סידור המקרר יכול למנוע בזבוז מזון

היפנים המציאו מספר שיטות פשוטות וקלות שיעזרו לכם לנצל את כל האוכל שקניתם וזרקתם במקרר לפני שתמצאו אותו מסריח ותזרקו אותו הלאה, לפח

אילוסטרציה. צילום: GettyImages

מה בסך הכל ביקשתם? לפתוח את המקרר, לשלוף שאריות אוכל מאתמול ולחמם במיקרו. מה קיבלתם? ריח דוחה של אוכל מקולקל מפינה לא ברורה בין כל ערימות הקופסאות שזרוקות שם ומכה קשה לתיאבון שכבר אבד. חוקרים ביפן מצאו פתרון פשוט ויעיל לבעיה הזו, שעליו נספר בעזרת Claude.

בזבוז מזון ביתי הוא בעיה עולמית בהיקף מדהים. ביפן לבדה, כ-47% מ-5.2 מיליון הטונות של בזבוז מזון אכיל בשנה מקורו במטבחים פרטיים. הסיבות לכך מגוונות, אך כוללות מזון ש"הולך לאיבוד" במקרר עד שהוא מתקלקל, פירוש שגוי של תאריכים על אריזות, קניות אימפולסיביות מיותרות וחוסר מודעות כללי לצורך בהפחתת בזבוז מזון.

פרופ’ קוהיי וואטַנַבֶּה מאוניברסיטת טֵייקיוֹ וד"ר טוֹמוֹקוֹ אוֹקַיַאמַה מאוניברסיטת טאישוֹ, שתיהן בטוקיו, החליטו לטפל בבעיה. הם פיתחו שיטות פשוטות לארגון המקרר, שיכולות לעזור לאנשים להפחית את בזבוז המזון. הם בדקו מספר טכניקות פשוטות, כמו סימון אזור מסוים במקרר בסלוטייפ אדום-לבן למוצרים שעומדים לפוג; מגשים פתוחים להנחת מוצרים שעומדים להתקלקל, כדי להגביר את הנראות שלהם; ומדבקות עם הכיתוב "אני לא יכול לאכול אותך. אני מצטער כל כך" להדבקה על מוצרים שנזרקים, כדי להגביר את המודעות.

למרות שהשיטות הללו נראות אולי מעט מוזרות, שלא לאמר אבסורדיות, לאחר יישומן באחת הפנימיות באוניברסיטה נמדדה ירידה של 10% בבזבוז מזון באזור הניסוי, לעומת עלייה של 10% בבזבוז מזון באזור הביקורת. וואטנבה מפרש את התוצאות הללו כהפחתה אפקטיבית של 20% בבזבוז מזון.

בפועל, ממליצים החוקרים קודם כל להבין את ההבדל בין "לשימוש עד" לבין "עדיף להשתמש לפני" המודפסים על גבי אריזות מזון (להבהרה: הראשון הוא מוחלט, השני הוא המלצה), להתבונן ולרחרח את המזון במקום להסתמך רק על תאריכים מודפסים, וכמובן לפתח מודעות לנושא בזבוז המזון. הם מדגישים שגם הדרכים הניסיוניות שלהם למניעת בזבוז מזון – ריכוז המזון הקרוב לתפוגה באזור עדיפות לשימוש מהיר המסומן בצבע או שקוף כדי ‘לקרוץ’ למי שפותח את המקרר – קלות ליישום בכל בית. אם לא כדי למנוע עומס זבל, לפחות עשו זאת כדי לחסוך לעצמכם כסף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר