X

נקראתם למילואים? גם בחו"ל עושים מילואים – אבל בצורה אחרת

מערך המילואים בישראל נמצא בשנה האחרונה בכוננות תמידית, ורמות הנטל הכבדות גורמות ליוזמות להרחבת הגיוס למילואים. כאן נספר על מדינות נוספות שבהן אזרחים עושים מילואים

לוחמי מילואים בצפון הארץ (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

המלחמה המתחוללת בישראל מזה 10.5 חודשים הביאה להכבדה דרמטית בנטל השירות במילואים, כאשר ישראלים רבים בילו במהלכה לא פחות זמן בצבא מאשר בעבודה. השבוע הוחלט, בשל התובנה שזה לא עומד להסתיים בקרוב, לגייס אנשים ששוחררו כבר משירות מילואים, כדי להקל על המשרתים האחרים. כידוע, מדובר בנושא מורכב ורגיש, במיוחד אצלנו – אבל גם על מדינות רבות אחרות ברחבי העולם. ישנם מספר מודלים שונים של גיוס לצבא ושירות מילואים. ביקשנו מ-Claude למנות לנו כמה דוגמאות.

גיוס חובה

ישראל
כידוע, אצלנו חל גיוס חובה על כל אזרח ישראלי מעל גיל 18, למעט פטורים מסוימים. גברים משרתים בדרך כלל 32 חודשים, ונשים 24 חודשים (אם כי כרגע רוב הגברים מוצאים את עצמם משרתים 36 חודשים, כאשר הארבעה האחרונים מוגדרים כמילואים). לאחר מכן, חלקם ממשיכים לשרת במילואים עד גיל 40 (לחיילים) או45 (לקצינים) – אם כי כרגע נמצאת בתהליכי חקיקה הארכה של שנה בגילים אלה בשל המלחמה. לאחר גילים אלה אפשר להמשיך לשרת בהתנדבות. מילואימניקים נקראים לשירות פעיל מדי שנה או שנתיים לתקופות שנעות בין מספר ימים למספר שבועות. לפי המוסד הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, המילואימניקים המשרתים הם פי שלושה מהצבא הסדיר.

שוויץ
שוויץ מפעילה מערכת גיוס חובה ייחודית, שבה המילואים הם העיקר והשירות הסדיר הוא לא יותר מתקופת אימון (כפי שהוצע לא פעם בישראל, למשל ע”י משה פייגלין). כל גבר בעל אזרחות שוויצרית המתגורר במדינה חייב לשרת בצבא החל מגיל 18 עד 34 (וקצינים עד גיל 50). השירות מתחיל בתקופת אימון בסיסית של כ-18 עד 21 שבועות, ולאחר מכן המגויסים נקראים למילואים כפעם בשנה לתקופות קצרות.

שוודיה
המדינה הסקנדינבית חזרה ב-2017 למודל של גיוס חובה סלקטיבי, בדומה לזה של שווייץ, אם כי בפועל היא מגייסת רק כ-4% משכבת הגיל הרלוונטית בכל שנה. לאחר תקופת אימון קצרה, הם מצטרפים למערך המילואים, המהווה את רוב הצבא הזעיר של המדינה הענקית.

רוסיה
ברוסיה קיים גיוס חובה לגברים בני 18-27 לתקופה של 12 חודשים. עם זאת, ישנן אפשרויות רבות לדחיית שירות או פטור, כגון לימודים אקדמיים. השלטון מחליט באופן שרירותי למדי מתי לגייס אנשים בכל זאת, כפי שקרה למשל מאז הפלישה לאוקראינה. מילואימניקים פעילים מהווים כמעט שני שליש מכוח האדם של צבא רוסיה.

גיוס סלקטיבי

ארה"ב
ארה"ב מפעילה כיום צבא מקצועי מתנדב, אך שומרת על מערכת רישום סלקטיבית שבה כל גבר בין הגילאים 18-25 נדרש להירשם, על מנת שבמקרה חירום לאומי, המדינה תוכל לבצע גיוס כללי לאחר אישור הקונגרס למהלך. לאחר השירות הראשוני, מפעילה המדינה שתי מערכות מילואים מקבילות: המילואים הפדרליים של זרועות הצבא, והמשמר הלאומי, הפועל הן ברמה המדינתית והן ברמה הפדרלית. חיילי מילואים בארה"ב מתאמנים בד"כ במשך סופ"ש אחד מדי חודש ושבועיים רצופים פעם בשנה. הצבא האמריקאי מחזיק כמעט פי 2 חיילים סדירים מאשר מילואימניקים.

גיוס התנדבותי

בריטניה
בריטניה עברה לצבא מקצועי לחלוטין בשנת 1960. כל החיילים בצבא הבריטי הם מתנדבים, שעוברים הכשרה מקצועית ומשרתים לתקופות ארוכות.

גרמניה
למרות שגרמניה ביטלה את גיוס החובה ב-2011, היא שומרת על מערך גיוס ומילואים התנדבותי. אזרחים יכולים להתנדב לשירות מילואים, כאשר בפועל השירות דומה לאלו של שווייץ ושוודיה – תקופת אימונים קצרה מייד עם הגיוס, ולאחר מכן מילואים תקופתיים.

מערכות היברידיות

נורבגיה
נורבגיה מפעילה מערכת היברידית: רשמית קיים בה גיוס חובה, אך בפועל רק כ-15% מכל שנתון מגויס בסופו של דבר. המערכת מאפשרת לצבא לבחור את המועמדים המתאימים ביותר. אורך השירות הוא 19 חודשים, ומעט פחות ממחצית מכוחות הצבא הנורבגי בפועל הם סדירים.

אוקראינה
אוקראינה עברה שינויים רבים במדיניות הגיוס שלה. עד 2013 הייתה במדינה מערכת גיוס חובה, שבוטלה לטובת צבא מקצועי. עם זאת, בעקבות הפלישה הרוסית לחצי האי קרים ב-2014, גיוס החובה הוחזר פחות מחצי שנה לאחר שבוטל. כיום, המערכת היא היברידית, עם גיוס חובה לצד מתנדבים רבים. מילואים מהווים אחוז זניח למדי מהצא האוקראיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר