X

סופרים קלוריות? כך תשפרו את מערכת היחסים עם האוכל - ואת הבריאות

מחליטים שאתם מפסיקים לאכול ממתקים ויומיים אחרי אוכלים דלי של גלידה? אוכלים המבורגר ותוך כדי מרגישים אשמה איומה? זה לא חייב להיות ככה

הרשו לעצמכם לאכול כשאתם רעבים או סתם חושקים במזון מסוים. צילום: freepik

בעולם הנשלט על ידי תרבות של רזון וטרנדים של דיאטות, טיפוח מערכת יחסים בריאה עם האוכל שלנו יכול להיות דבר מאתגר. לצד הקושי, חשוב למצוא את הדרך לקשר מאוזן - לטובת הבריאות הפיזית והנפשית כאחת. מערכת יחסים חיובית עם אוכל פירושה ליהנות ממגוון מאכלים ללא אשמה, בושה או כללים נוקשים. בעזרת ChatGPT ניסינו להבין מה מפעיל אותנו - ואיך להתחיל את המסע לעבר החופש.

הבנת הקשר עם האוכל

לפני שיפור היחס לאוכל, חשוב להכיר את הסימנים של דינמיקה לא בריאה. מערכת יחסים שלילית עם אוכל כוללת לרוב רגשות אשמה או בושה, הגבלות מזון והסתמכות יתר על כללי הדיאטה. אם אתם מוצאים את עצמכם לחוצים כל הזמן לגבי אכילה או מקפידים על הנחיות תזונתיות קפדניות, אולי הגיע הזמן להעריך מחדש את הגישה שלכם.

סימנים לקשר שלילי 

- תחושת אשמה על אכילת מזונות מסוימים
- הימנעות או הגבלת מזון "רע"
- שמירה על כללים נוקשים לגבי מה ומתי לאכול
- שימוש במחשבון קלוריות או אפליקציות להכתיב צריכת מזון
- התעלמות מתחושות רעב טבעיות
- חרדה מאכילה במסגרות חברתיות
- מעבר בין מחזורים של הגבלת מזון ובולמוסי אכילה

זיהוי הדפוסים הללו הוא הצעד הראשון לקראת טיפוח מערכת יחסים בריאה יותר עם אוכל. המטרה היא להעניק לעצמכם יותר חוויות חיוביות של אכילה, המאופיינות בחופש והנאה.

מאפיינים של מערכת יחסים בריאה 

קשר טוב עם אוכל הוא דבר שיכול לקחת זמן לפתח, והוא דורש מאמץ עקבי. הוא כרוך בהערכת מזון מעבר לערך התזונתי שלו והבנת תפקידו בהרגשת שמחה, בקשרים חברתיים ובתרבות. להלן כמה היבטים מרכזיים:

- אישור ללא תנאי לאכול את המאכלים שאתם נהנים מהם
- הקשבה וכבוד לתחושות רעב
- אכילה כשרעבים - והפסקה כששבעים
- הנאה ממאכלים מבלי לתייג אותם כטובים או רעים
- לא להתאבסס על השמנה/הרזיה או המספר שכתוב על המשקל
- בחירה מה לאכול על סמך רצון אישי ולא דעות חיצוניות
- הכרה בכך שהאוכל שאתם אוכלים לא מגדיר את הערך שלכם

צעדים לשיפור הקשר שלכם עם אוכל

תנו לעצמכם אישור לאכול - ללא תנאי

אחד השלבים הקריטיים ביותר הוא לתת לעצמכם אישור לאכול ללא תנאי. הגבלת מזון מובילה לרוב לתחושות של חסך ועלולה לגרום לאכילת יתר. הרשו לעצמכם לאכול כאשר אתם רעבים או כשאתם פשוט חושקים במזון מסוים. הגישה הזו מסייעת בהסרת הכוח והפיתוי שיש למאכלים "אסורים".

הגיבו לתחושות רעב

למדו לסמוך על אותות הרעב הטבעיים של הגוף שלכם. ייתכן שתרבות הדיאטות ואינדיקטורים חיצוניים עקפו את האותות הללו, אך חיבור מחדש אליהם יכול לעזור לווסת את צריכת המזון. אכלו כשאתם מרגישים רעב והפסיקו כשאתם שבעים, בדיוק כמו שילדים עושים באופן טבעי.

תרגלו אכילה מודעת

אכילה מודעת כוללת נוכחות מלאה במהלך הארוחות, ללא הסחות דעת כמו טלפונים או טלוויזיה. התמקדו בטעם, במרקם ובהנאה מהאוכל. שימו לב לאופן שבו אותות הרעב והשובע שלכם משתנים והתענגו על כל ביס. התרגול הזה יכול לעזור לכם להעריך יותר את האוכל שלכם ולבצע בחירות טובות יותר לגבי מה וכמה לאכול.

הפסיקו לקטלג מזון

הפסיקו לסווג מזונות כטובים או רעים. תוויות כאלה נותנות כוח מיותר למזונות מסוימים ועלולות להוביל לאשמה או אכילת יתר. כל המזונות יכולים להשתלב בתזונה בריאה כאשר הם נאכלים במתינות. על ידי ראיית כל המזונות כשווים, תוכלו להפחית את הנטייה לאכילת יתר של מזונות "אסורים" ולטפח גישה מאוזנת יותר לאכילה.

הימנעו מהצדקת הבחירות שלכם

אתם לא צריכים להצדיק את בחירות המזון שלכם לעצמכם - או לאחרים. תאכלו את מה שאתם מרגישים שנכון לכם כרגע מבלי להרגיש צורך להסביר. הגישה הזו מסייעת להיפטר מתחושות קשות של שיפוט ומאפשרת ליהנות מהארוחות שלכם ללא אשמה.

חפשו תמיכה מקצועית

מערכת היחסים שלכם עם אוכל היא אישית מאוד ועשויה להיות מורכבת. פנייה לעזרה מקצועית של דיאטנית או מטפל יכולה לספק הדרכה חשובה. אנשי מקצוע יכולים לעזור לכם להבין את היסטוריית המזון שלכם ולהציע אסטרטגיות לשיפור הקשר שלכם עם אוכל.

בסוף, מדובר על מסע שדורש סבלנות, אדיבות והתמדה. מדובר בהתרחקות מתרבות הדיאטות ואימוץ האוכל כמקור הזנה, הנאה וחיבור חברתי. זכרו, הערך שלכם אינו מוכתב על ידי האוכל שאתם אוכלים. נקיטת צעדים לקראת מערכת יחסים בריאה יותר, היא מאמץ כדאי שיכול להוביל לשינוי חיובי ומתמשך.

בתיאבון!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר