נמאס לכם ממומחים לכלכלה שמחלקים טיפים על התנהלות כלכלית נכונה? למה שלא תקשיבו לאנשים כמוכם, שהצטרפו בשנתיים וחצי האחרונות לטרנד הניהול הכספי הכי חם בטיקטוק וטוענים שהוא שינה להם את החיים? נעזרנו ב-Claude כדי להביא את הבשורה גם לכם.
השיטה שהפכה להאשתג פופולרי בטיקטוק נקראת cash-stuffing, או בתרגום חופשי מאוד "שיטת הסְטֵפוֹת". היא כרוכה בחלוקת "סטפות" של מזומנים למעטפות שמסומנות לקטגוריות שונות של הוצאות, כמו מצרכים או חשבונות. כאשר מעטפה מתרוקנת, מפסיקים להוציא כסף על אותה קטגוריה עד למשכורת הבאה – או משתמשים בכסף שהיה מיועד לקטגוריה אחרת ומקטינים את ההוצאות על הקטגוריה האחרת באותו חודש.
לא מדובר בשיטה חדשה. היא מבוססת על גישת תקצוב ישנה בשם "הקצאה מבוססת-אפס”. אבל הרשתות החברתיות הפכו את "שיטת הסטפות" לפופולרית בקרב הדור הצעיר, שמתקשה לאזן בין הנאה מהחיים לבין ניהול אחראי של הכסף לאור עליות המחירים האחרונות. חברות אפילו החלו להציע ארנקים ומעטפות המעוצבים במיוחד לשיטה הזו ולצילום שלה לצורך העלאה לטיקטוק.
לפי מומחים, חלק מקסמה של השיטה הוא היותה "עתיקה" ואנטי-טכנולוגית. ספירת שטרות ומטבעות הופכת את המגבלות הפיננסיות למוחשיות, לעומת גיהוץ (והיום אפילו זה הולך ונכחד לטובת הצמדה קצרה של הכרטיס, הטלפון או השעון למסוף) כרטיס אשראי. מעבר לכך, השיטה הופכת את הניהול הכלכלי למעין "משחק", שבו מנסים להתאים בצורות שונות את הכסף הזמין לצרכים שונים באופן שיאפשר לא רק לא לעבור את רף ההוצאות הרצוי, אלא אפילו לחסוך.
כמובן שכמו כל דבר שקיים בעולם האנלוגי, יש גם אפליקציות שמציעות שיטה דומה באופן וירטואלי, בלי ללכת לבנק או לבנקט בכל חודש. כך או כך, חלוקת ההוצאות לקטגוריות עם רף גג לכל אחת מסייעת לרסן את הנטייה לבזבז כסף בחנויות או במסעדות בלי אבחנה. ובכלל, כל פעולה שמגבירה את המודעות האישית להתנהלות כלכלית נכונה ונבונה היא רצויה, במיוחד בתקופה שבה כל שקל חשוב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו