X

הדור הצעיר עושה את זה יותר מהדורות הקודמים

מחקר שפילח הרגלי צריכת מדיה לפי דורות מצא שהצעירים שגדלו עם מסכים בכל מקום הם דווקא אלה שמחפשים הזדמנויות להתנתק מהם ולקרוא ספרים מודפסים בספריות

אילוסטרציה. צילום: GettyImages

למרות שנוהגים לבקר אותם בלי הפסקה על זה שהם מבקרים בלי הפסקה ברשתות החברתיות, מתברר שבני דור המילניום ודור ה-Z – כלומר, ילידי פרקי הזמן שבין 1980 לאמצע שנות ה-90 וילידי שנות ה-90 המאוחרות עד סוף העשור הראשון של המילניום הנוכחי – מבקרים בספריות בשיעורים גבוהים יותר מבני שני הדורות הקודמים, הבייבי בום שבשני העשורים שאחרי מלחמת העולם השנייה וה-X, שנולדו מאמצע שנות ה-60 עד 1980. על התגלית המפתיעה תוכלו לקרוא בלי לבקר בספריה הקרובה, בזכות העזרה שקיבלנו מ-Claude. 

מחקר חדש של קת’י אינמן בֶּרֶנְס ורייצ’ל נוּרְדַה מאוניברסיטת המדינה של פורטלנד (כן, אנחנו יודעים שפורטלנד אינה מדינה. מדובר באוניברסיטה ציבורית של מדינת אורגון, אבל היא נקראת בשם העיר) מצא כי 54% מבני דור ה-Z ומבני דור המילניום בארה"ב ביקרו בספרייה הציבורית המקומית בשנת 2022.

זיקה זו לספריות נוגדת את הסטריאוטיפ של הדורות הללו כמכורים למסכים שעליהם גדלו. מצד שני, היא עשויה לרמוז כי ספריות מספקות להם "הפסקה" מעומס יתר של מכשירים ומידע שהם מתמודדים איתו מדי יום מגיל צעיר. אפילו מי שלא מחשיב את עצמו כ’תולעת ספרים’ מנצל את שטחי הספריות לפעילויות אחרות – מהאזנה או הקלטה של פודקאסטים בחדרי הקריאה השקטים ועד משחקי וידאו, בספריות שמציעות את השירותים הללו.

מעניין לא פחות שכאשר בני ה-40 ומטה קוראים, הם מעדיפים ספרים מודפסים על פני פורמטים דיגיטליים. הם צורכים בערך פי שניים יותר ספרים פיזיים מדי חודש בהשוואה לספרים אלקטרוניים או ספרי אודיו. הם אפילו מציפים את טיקטוק בסרטוני סלפי קצרים שלהם עם התגית #BookTok – אולי לא המטרה המקורית של ספריות, אך היא בהחלט יוצרת מעגל של צעירים נוספים שבאים לבקר בין מדפי הספרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר