X

הילדים לא עונים לכם? אלו השאלות הנכונות שתשאלו (והם יענו)

שואלים בהתלהבות אמיתית את הילדים שאלות על היום שלהם, אבל מקבלים תשובות של הברה אחת, משיכת כתפיים, או סתם כן ו/או לא? ללא ספק שחילופי הדברים הלא תקשורתים הללו מתסכלים. למורה מנוסה יש שיטה יעילה המדגישה את החשיבות של הבנת האופן הייחודי שבו ילדים תופסים ומבטאים את עולמם - הדרך הנכונה לחיבור הורה-ילד. יש גם דוגמאות לשאלות הנכונות

שאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות וידידותיות לילדים, יובילו לשיח פתוח וקשר קרוב. צילום: @Freepik

שיחה עם ילדים על יום הלימודים שלהם יכולה להיות לעתים קרובות טריטוריה ומשימה מרתיעה עבור הורים רבים. הסצנה המוכרת של ילדים שחוזרים הביתה מבית הספר, מתקבלים בשאלות נלהבות של הורים, רק כדי לענות בתשובות חד-הברתיות או במשיכת כתפיים, היא חוויה משותפת להרבה משקי בית. עם זאת, גישה חדשנית המוצעת על ידי מורה יכולה לשנות דינמיקה זו, ולטפח דיאלוג מרתק ומהנה יותר בין הורים לילדיהם.

קייטי פלונקט, מורה שזכתה לאחרונה לתשומת לב ברשתות החברתיות, מייעצת להורים לנטוש את השאלה המסורתית, ולעתים קרובות הלא פרודוקטיבית, של "היה לך כיך?" פלונקט טוענת כי שאלה זו מציבה שלא במתכוון פרדיגמה שבה ילדים מקשרים כיף עם אישור וביטחון הורי, מה שעלול לטפח ציפיות לא מציאותיות ומרדף מתמיד אחר הנאה. היא מציעה שינוי בגישה, תוך התמקדות בשאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות וידידותיות לילדים.

באנגלית השיטה מכונה שיטת SOCK, ואין לזה קשר לגרביים של אף אחד. אלו ראשי התיבות של סוגי השאלות: S= Specific, O= Open, C=Creative, K=Kid Friendly. שיטה זו, מסבירה פלונקט, מעודדת ילדים לשתף יותר את חוויותיהם, רגשותיהם ותגליותיהם בצורה פתוחה ונינוחה יותר. שאלות ספציפיות כמו "היה משהו מאתגר שהתמודדת איתו היום?" או "רוצה לספר לי איך הרגשת כאשר...?" גורמות לילדים לחשוב על היום שלהם ולבטא את חוויותיהם ורגשותיהם. שאלות פתוחות כמו "מה היה החלק הכי מפתיע ביום שלך?" או "מה היית משנה היום אם היית יכול?" מאפשרות לילדים את החופש להביע את מחשבותיהם מבלי להרגיש מוגבלים לתשובה של כן או לא.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Katie Plunkett (@kidtalk.co)

שאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות וידידותיות לילדים, מעודדות תשאול יצירתי, לשאול ילדים על למידה או חוויות חדשות, כגון "מה הדבר החדש שלמדת היום?" זה לא רק מעורר עניין אצל הילד לשתף, אלא גם עוזר להם בפיתוח הכישורים הקוגניטיביים והרפלקטיביים שלהם. שאלות ידידותיות לילדים, שמטרתן להבין את האינטראקציות החברתיות והסקרנות שלהם, כמו "עם מי בילית הכי הרבה זמן היום?" או "מה מיוחד באחד החברים שלך?" עוזרות להורים לאמוד את הסביבה החברתית והחברויות של ילדם.

גישה זו, כפי שמציע פלונקט, הופכת את ניסיונות השיחה המתסכלים והעקרים לעתים קרובות לחילופי דברים משמעותיים שלא רק מיידעים את ההורים על יומו של ילדם, אלא גם מחזקים את הקשר הורה-ילד. זה מאפשר לילדים לתווך את החוויות שלהם בסביבה של אמון והבנה.

יתר על כן, יש כאן פוטנציאל לחולל מהפכה באופן שבו הורים מתקשרים עם ילדיהם לאחר בית הספר. על ידי ניסוח מחדש של שאלות באופן מרתק ומתחשב, הורים יכולים לקבל תובנות עמוקות יותר על חיי בית הספר של ילדיהם, האתגרים, השמחות והסקרנות שלהם. זה, בנקודה מסוימת, יכול להוביל להבנה טובה יותר של ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילדים, אשר חיונית בשנים המעצבות.

בעידן שבו מעורבות ההורים בחינוך הילד ובחיי היומיום מוכרת יותר ויותר כחיונית להתפתחותו הכוללת, שאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות וידידותיות לילדים, מציעות כלי מעשי ויעיל. הן לא רק משפרות את התקשורת, אלא גם מעודדות ילדים לפתח חשיבה ביקורתית ומיומנויות ביטוי עצמי.

"היה לך כיף" היא שאלה מעורפלת. שאלות ספציפיות, פתוחות, יצירתיות וידידותיות לילדים, גורמות לילדים לדבר! להלן דוגמאות שימושיות:

אם אתם רוצים לדעת על חוויות ילדיכם:
מה היה החלק הכי מפתיע ביום שלך?
מה היה משהו מאתגר שהתמודדת אתו?
תוכל.י לספר לי איך הרגשת כאשר...?
מה היית משנה היום אם היית יכול.ה?

אם אתם רוצים לדעת על חבריהם למשחק של ילדיכם:

עם מי בילית הכי הרבה זמן היום?
יש מישהו חדש שפגשת או דיברת אתו?
איך אתה מרגיש.ה כשאתה עם [X]?
מה מיוחד באחד החברים שלך?

אם אתם רוצים לדעת על התגליות של ילדיכם:

מה הדבר החדש שלמדת היום?
האם משהו עורר בך סקרנות או שחשבת לעצמך למה זה כך?
מה היה הדבר הכי מדהים שראית או עשית?
היה משהו שלא הבנת אבל רצית?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר