מחר (ב’), מעט אחרי השעה 9:15 בבוקר לפי שעוננו, צפוי להמריא מקייפ קנברל שבפלורידה טיל ה-Vulcan Centaur של חברת United Launch Alliance, כשעליו Peregrine – נחתת פרטית שמטרתה להעביר מטענים אל הירח. זו תהיה ההמראה הראשונה גם של הטיל וגם של הנחתת, שגם אמורה להפוך לנחתת הפרטית הראשונה שתגיע בשלום לירח (לאחר התרסקות "בראשית" ב-2019) – אלא שהשיגור הזה מעורר התנגדות. נעזרנו ב-Claude וב-ChatGPT כדי להסביר מדוע.
המשימה היא חלק מתוכנית Commercial Lunar Payload Services (שירותי מטענים מסחריים לירח) של נאס"א, ונושאת על גבי הנחתת של חברת Astrobotic הן מכשירים מדעיים לחקר הירח, והן מטענים מסחריים – שביניהם שני "מטעני זיכרון" של החברות Celestis ו-Elysium Space.
שני המטענים הללו הם חלק משירות שמציעות שתי החברות: פיזור אפר של קרובי משפחה מתים על פני הירח. התכנון הוא לספק למשפחות, תמורת תשלום כמובן, את האפשרות לשלוח את אפרם של קרובי משפחה מתים אל הירח.
היוזמה הזו עוררה התנגדות מצד אומת הנאוואחו. נשיא האומה, בוּאוּ נוּגְרֶן, שלח מכתב לנאס"א ולמחלקת התחבורה בארה"ב, בו הצהיר כי הירח קדוש בתרבות הנאוואחו ובתרבויות ילידיות אחרות, ופיזור שרידי אנוש על פני הקרקע שלו תהיה "כולה בגדר חילול הקודש". נוגרן התייחס להתחייבויות עבר של נאס"א להתייעץ עם שבטים לפני שתאפשר משימות "זיכרון" נוספות לירח, לאחר שהעלו דאגות כאלו בשנות ה-90. הוא דרש לעצור את השיגור הקרוב.
עם זאת, נאס"א הבהירה בתדרוך לקראת ההשקה כי מדובר במשימה מסחרית פרטית לחלוטין, ואילו היא אינה אחרית עליה, אלא רק שוכרת נפח מטען עבור המכשירים המדעיים שלה. הסוכנות אינה מאשרת או מסדירה את המטענים המסחריים האחרים על הסיפון. כריס קולבר, מנהל תוכנית המטענים המסחריים, הדגיש כי "אלה באמת משימות מסחריות, וזה נתון להחלטת החברות מה הן מוכרות".
למרות ההתנערות, בארה"ב התכנסה קבוצת עבודה ממשלתית רב-משרדית כדי לדון בטרוניות של אומת נאוואחו. בינתיים לא התקבלו החלטות, אך נאס"א הודתה כי בעתיד עלולות לעלות סוגיות דומות, כמו מחלוקת על פרסום על הירח. סלסטיס, מצידה, דחתה את ההתנגדויות כניסיון לכפות דוקטרינה דתית על החלל והירח.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו