מחמאות רבות מורעפות עליך בזמן ראיון עבודה? ייתכן ש"הופצצת". צילום: iStock

כך חברות מנסות ‘לעבוד’ על מועמדים לעבודה בנוגע לשכר

המגמה הפושטת של דרישות שקיפות בנוגע לשכר בעבודה כופה על חברות במדינות מסוימות לפרסם טווחי שכר במודעות דרושים – אז הן מצאו שיטה חדשה להשאיר את המידע הזה מוסתר. כעת מתברר שמועמדים לא אוהבים את הטריק הזה

שקיפות היא דבר חיובי – אלא שלא כולם מרוצים ממנה, ובארה"ב התפתחה מגמה מגוכחת למדי של חברות שמערימות על דרישות השקיפות, אך בתוצר נלווה גם גורמות למחפשי עבודה להימנע מהגשת מועמדות. ChatGPT עוזר לנו לשקף את המצב החדש והמוזר. 

בעבר, מודעות דרושים בארה"ב כמעט ולא כללו מידע מספרי על השכר המוצע, אך חקיקות בתחום השקיפות במדינות כמו וושינגטון, קליפורניה, קולורדו וניו-יורק בשנים האחרונות אילצו מגייסים רבים להוסיף טווחי שכר כדי לקדם שקיפות ושוויון שכר. בפועל, נוצרה מגמה מטרידה: חברות מפרסמות טווחי שכר רחבים מדי כדי להימנע מחשיפת רמות השכר האמתיות.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי צוות מאוניברסיטת המדינה של וושינגטון מצביע על כך שלטקטיקה הזו עלולות להיות השלכות לא מכוונות, שעלולות להזיק למאמצי גיוס העובדים. המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Applied Psychology, התעמק בהשפעה של טווחי שכר רחבים מאוד על תפיסת המעסיק בעיני המועמדים לתפקיד. המשתתפים בשלושה ניסויים נפרדים הציגו באופן עקבי תגובות שליליות למודעות דרושים שהציגו טווחי שכר נרחבים, וראו חברות כאלה כפחות אמינות.

סקרים קודמים הצביעו על כך שאנשים בדרך כלל סומכים על ארגונים המספקים טווחי שכר – אך המחקר החדש בדק את ההבדל ביחס לפי טווחי השכר המתפרסמים, וגילה כי רוחב טווח השכר המוצג משחק תפקיד מכריע.

המחקר כלל שלושה ניסויים עם קבוצות משתתפים מגוונות, כדי לבחון את ההשפעה של טווחי שכר גדולים בפרסום משרות. בכל הניסויים בהם היו מעורבים סטודנטים, בוגרים ואנשים עם ניסיון בחיפוש עבודה בתקופה האחרונה, מודעות עם טווחי שכר רחבים יותר יצרו באופן עקבי תפישות פחות חיוביות של המעסיקים בהשוואה לטווחים צרים יותר. המשתתפים הגדירו הצגת טווחי שכר רחבים כ"לא ישרה", "לא הגונה" ואף "מגוכחת", והיו סקפטיים אפילו יותר כאשר טווח שכר רחב כלל הצהרה המצביעה על כך שסכום ההצעה יהיה תלוי בכישורי המועמד.

עם זאת, הסבר אובייקטיבי לכאורה, לפיו ההצעה תשתנה בהתאם למיקומו הגיאוגרפי של המועמד, נטה לשפר את ההתרשמות של המועמדים מהמעסיק. בנוסף, היו חריגים שפירשו טווחי שכר גדולים בצורה חיובית דווקא, וראו מקום לצמיחה בתפקיד מבלי להזדקק לקידום.

מחברת המחקר, קריסטין קון, חוקרת במכללת קרסון לעסקים באוניברסיטה, הדגישה שלא רק עצם פרסום טווח השכר חשוב, אלא גם הדרך שבה מוצג מידע על תשלומים. היא אמרה כי יש צורך באיזון בין גמישות לשלם למועמדים שונים שכר המתאים לכישוריהם ורמתם, לבין יצירת תדמית חיובית בעיני מועמדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...