המהומה שנוצרה בישראל בימים האחרונים סביב שינוי הלוגו של הספרייה הלאומית, שהובילה לחזרה ללוגו הקודם, היא דוגמה למה שעלול לקרות כשגוף כלשהו מחליף לוגו מוכר וותיק באחד חדש. הקהל לא תמיד מתחבר לשינוי, לעתים עד כדי חשש מפגיעה במכירות שמוביל לביטול השינוי. נעזרנו ב-Perplexity, Forefront ו-ChatGPT כדי למצוא מקרים דומים בעולם.
אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לשינוי כושל כזה היא Gap, ענקית האופנה שניסתה לעדכן את הלוגו שלה בשנת 2010, בעקבות מכירות נמוכות שנגרמו מהמשבר הכלכלי של סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. הלוגו החדש הציג גופן מודרני יותר מהגופן הצר והמוכר של החברה, וריבוע כחול בפינה הימנית-עליונה, מאחורי ה-p. הביקורת מצד לקוחות ומומחי עיצוב, שטענו שהלוגו החדש גנרי מדי, חסר את המעמד האיקוני של הלוגו המקורי ואף "משהו שנוצר על ידי ילד בקליפ-ארט", הוביל את החברה להודיע על חזרה ללוגו המקורי תוך פחות משבוע. החברה פרסמה הצהרה שבה נאמר כי היא "למדה הרבה" מהניסיון וכי תהיה זהירה יותר בעתיד בעת ביצוע שינויים בזהות המותגית שלה.
בשנת 1997, עשור לאחר הפרטתה, החליטה בריטיש איירווייס להסיר את את ה’יוניון ג'ק’ (הדגל הבריטי) מזנבות המטוסים שלה, ולהחליפו בעיצובים שונים של אמנים. נוסעים ואנשי צוות התלוננו, בטענה שמדובר בחוסר פטריוטיות ונטישה של זהותה הבריטית של החברה. ראשת הממשלה לשעבר, מרגרט ת’אצר, אף צולמה בכנס של המפלגה השמרנית כשהיא מכסה במפית את זנבו של דגם מטוס הקונקורד של החברה בשל העיצור הלא-פטריוטי שלו. לחברה לקח 4 שנים להודות בטעותה, עד שב-2000 הודח המנכ"ל שלה והמנכ"ל החדש מיהר להודיע ב-2021 על חזרה ללוגו המבוסס על הדגל הבריטי.
שינוי מיתוג כושל מסוג מעט שונה ניסתה נטפליקס לבצע ב-2011, כאשר הודיעה על פיצול שירותיה לשני מותגים נפרדים: שירות הסטרימינג יישאר תחת השם Netflix, בעוד שירות השכרת ה-DVD יהפוך למותג חדש בשם "Qwikster". המהלך נתקל בבלבול ובתסכול מצד הלקוחות, שחשו כי הוא מיותר ולא נוח. לאחר מספר שבועות בלבד הודיע מנכ"ל החברה, ריד הייסטינגס, על היפוך ההחלטה, והמשך פעילותה של נטפליקס כחברה אחודה. מעניין לציין כי למרות המעבר לסטרימינג במהלך העשור האחרון, שירות השכרת הדיסקים המשיך לפעול, וייסגר רק בסוף החודש הנוכחי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו