למרות שנראה כאילו אימוג’י הם תופעה חדשה, הם הומצאו כבר לפני כ-40 שנה, והוטמעו ב-Windows לפני 33 שנים. כיום, אימוג'י הם לא רק חלק בלתי נפרד מההתכתבויות המקוונות שלנו, אלא גם חדרו לכיתה, ומשנים את הדרך בה אנו מתקשרים אפילו באקדמיה. ואם בעבר הם נתקלו בהתנגדות מצד אנשי אקדמיה, בעיקר מהתחום הלשוני, כיום הם כבר חוקרים את התופעה ואפילו מעודדים אותה, כפי שנספר לכם בעזרת ChatGPT:
ולריה פייפר, מדענית קוגניטיבית מאוניברסיטת אריזונה, שחקרה את ההשפעה של אימוג’י על התהליכים הקוניטיביים שלנו יחד עם חוקרים אחרים, אומרת שהם מוסיפים רובד נוסף של משמעות שמילים לרוב לא מצליחות להעביר. יש להם את היכולת להחדיר לטקסט ניואנסים רגשיים, המעשירים את התקשורת שלנו ומטפחים תחושת חיבור עמוקה יותר. זה בולט במיוחד כאשר מנתחים את תגובת המוח לאימוג'י.
מחקר מוקדם של מדען המחשב מַאסַאהידֶה יוּאַסַה וצוותו ביפן השתמשו בהדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI) כדי לחקור כיצד המוח מגיב לאמוטיקונים העשויים מסימני פיסוק. באופן מפתיע, הסמלים הפשוטים האלה הפעילו אזורי מוח הקשורים לתגובות רגשיות, מה שמצביע על כך שאימוג'י הפעילו דחף ראשוני להתחבר ולהעביר רגשות. ככל שאימוג'י התפתחו מאמוטיקונים (צירופי סימנים טקסטואליים רגילים, כמו :-) להבעת חיוך) לאייקונים גרפיים, השפעתם על השפה והרגש נעשתה מורכבת יותר.
כאמור, תופעת האימוג’י מעט ותיקה יותר מכפי שמקובל לחשוב, והחלה לא בעשור הקודם אלא גבר במאה שעברה, בתחילת עידן האינטרנט. ההצעה להשתמש ברצפים של תווי טקסט קיימים ליצירת פרצופים שונים מיוחסת למדען המחשב סקוט פאלמן מאוניבסיטת קרנגי מלון. הניסויים המוקדמים האלה סללו את הדרך לאימוג'י המפורטים יותר מבחינה ויזואלית שאנו מכירים היום.
האמן היפני שיגֶטַקַה קוּריטַה מילא תפקיד משמעותי בעיצוב נוף האימוג'י העכשווי. ב-1999 הוא יצר חבילה של 176 אימוג'י עבור חברת הסלולר היפנית דוקומו. סמלים אלה, שנועדו בתחילה כתחלופה למילים ספציפיות, התעלו בסופו של דבר מעבר לתכליתם התועלתנית, ופרחו לצורה אוניברסלית של תקשורת.
ההשפעה של אימוג'י על המוח שלנו היא יותר עמוקה למדי. הבלשן הקוגניטיבי הבריטי ויויאן אוונס מתאר את האימוג'ים כ"תקשורת האוניברסלית האמיתית הראשונה בעולם", תוך שימת דגש על יכולתם להתעלות מעל מחסומי שפה ולהעביר משמעות בין תרבויות. יתר על כן, חוקרים כמו בנג'מין וייסמן ודארן טאנר התעמקו כיצד אימוג'י משמשים להעברת מושגים מורכבים כמו אירוניה. הממצאים שלהם מצביעים על כך שאימוג'י ומילים מפעילים אזורים דומים במוח כאשר משתמשים בהם כדי להעביר אירוניה, ומציגים את השילוב של אימוג'ים בתהליכים הקוגניטיביים שלנו.
האיחוד של שפה ורגש באמצעות אימוג'ים הוא המקום בו טמון הקסם האמיתי שלהם. לאמוג'י יש את הכוח להגביר או להרגיע את הטון הרגשי של הטקסט, מה שמאפשר לנו להביע קשת רחבה של רגשות, משמחה ועד צער. אימוג'ים חיוביים כמו פרצופים מחייכים משפרים את הקשר ומשדרים עניין, בעוד שאלו השליליים דורשים פרשנות זהירה בשל אופיים החושפני.
בעידן שבו תקשורת כתובה מחליפה לעתים קרובות אינטראקציה פנים אל פנים, אימוג'י משלימים את הפער שבין מילים כתובות לתקשורת חזותית וקולית מלאה. הם מוסיפים מטען רגשי למסרים, משפרים את הלכידות החברתית, ואפילו מציעים תובנות לגבי אישיותו של האדם. האבולוציה של האימוג'ים היא עדות ליכולת ההסתגלות של המוח האנושי, וליכולתו לאמץ צורות ביטוי חדשות מבלי לערער את עושר השפה עצמה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו