הרשת החברתית מותירה משתמשים רבים עם תחושות שליליות. המרדף אחר לייקים משחק תפקיד מרכזי בכך, כשרוב האנשים מרגישים מדוכאים או מאוכזבים כאשר אינם מקבלים את כמות הלייקים שציפו לה, ו-42% אף מעידים כי הם חשים קנאה כאשר חברים מקבלים לייקים רבים יותר. כך עולה מתוצאות של מחקר חדש שביצעה מעבדת קספרסקי.
מהסקר שערכה מעבדת קספרסקי בקרב 16,750 משתמשים ברחבי העולם, כולל בישראל, עולים רגשות תסכול מתגברים מהמדיה החברתית. משתמשים העידו כי לעיתים קרובות הם חווים רגשות שליליים לאחר פרקי זמן שבילו ברשת החברתית וכי ההשפעות השליליות של הרשת החברתית עולות על ההשפעות החיוביות שלה. נתון נוסף הבולט בסקר הוא הקנאה שחשים משתמשים כאשר הם נחשפים לחיים המרגשים של חבריהם ברשתות החברתיות.
מהסקר עולה כי מרבית המשתמשים מבקרים ברשת החברתית בעיקר כדי לעדכן ולהתעדכן. רוב האנשים (65%) משתמשים ברשתות חברתיות כדי לשמור על קשר עם חברים ומכרים וכדי לצפות בפוסטים משעשעים (60%). רבים מקדישים זמן ניכר להפיכת הפרופיל שלהם לחיובי וממלאים אותו ברגעים מרגשים ומשעשעים (61%). 43% מהמשתמשים טרודים בהצגת הזמן הנפלא שבילו בחופש.
היהודי הקרוב לנשיא טראמפ - המינוי שמעורר ביקורת
מחבל פלשתיני ניסה לדקור לוחם דובדבן - וחוסל
המכה הבאה של האו"ם? "רשימה שחורה" של חברות ישראליות בהתנחלויות
לא מפתיע לגלות כי 72% מהמשתמשים מוטרדים מהפרסום שהופך לפולשני במיוחד, אולם הסיבה לתסכול מגיעה ממקום עמוק יותר. על אף הרצון להרגיש טוב מהפעילות במדיה החברתית, כאשר אנשים חשופים כל העת לפוסטים חיוביים שמעלים חבריהם במהלך חופשות ואירועים אחרים, הם נותרים, לעיתים קרובות, עם תחושת דכדוך על כך שאנשים אחרים נהנים מהחיים יותר מהם.
59% מהנסקרים חשו עצב כאשר ראו פוסטים של חברים ממסיבה אליה לא הוזמנו, ו-45% העידו כי לתמונות שהעלו חברים במהלך חופשות הייתה עליהם השפעה שלילית. יותר מכך, 37% הודו כי צפייה בפוסטים מרגשים שהעלו בעצמם בעבר הותירה אותם עם תחושה כי חייהם בעבר היו טובים יותר מהחיים בהווה.
מחקר קודם של מעבדת קספרסקי הציג את התסכול של אנשים ממדיה חברתית, ו-78% הודו כי שקלו לעזוב לחלוטין את הרשתות החברתיות. הדבר היחיד שגורם לאנשים להישאר במדיה החברתית הוא החשש מאובדן של זיכרונות דיגיטליים, כגון תמונות, וכן קשר עם חברים. בעוד שמירה על קשר עם חברים יכולה להיות בעיה קשה לפתרון, מעבדת קספרסקי עובדת על פתרון שיסייע לאנשים לשמור על הזיכרונות הדיגיטליים שלהם.
"היחסים שלנו עם המדיה החברתית התפתחו למעגל אכזרי. אנו משתמשים בפלטפורמות החברתיות כדי לספר לחברינו על כל הדברים החיוביים שאנו עושים – כי זה גורם לנו להרגיש טוב", אמר יבגני צ'רשנב, ראש מדיה חברתית במעבדת קספרסקי.
"אבל המציאות היא שכולם עושים את אותו הדבר, כך שכאשר אנו מתחברים למדיה החברתית, אנו מופגזים באינספור תמונות ופוסטים שהעלו חברים, והרושם הוא שהם נהנים מהחיים יותר מאיתנו. קל לראות מדוע אנשים נותרים עם תחושת דיכאון, ומדוע כל כך הרבה אנשים שוקלים לעזוב את המדיה החברתית לחלוטין. הקושי הוא שאנשים מרגישים לכודים מפני שרבים מהזיכרונות היקרים שלהם אוחסנו במדיה החברתית, והם אינם רוצים לאבד את הגישה אליהם", ציין צ'רנשנב.
כדי לסייע למשתמשים לעזוב את הרשתות החברתיות מבלי לאבד את הזיכרונות הדיגיטליים שלהם, מעבדת קספרסקי מפתחת אפליקציה חדשה בשם FFForget, שתאפשר לאנשים לגבות את כל הזיכרונות הדיגיטליים שלהם מהרשתות החברתיות ולשמור עליהם בקונטיינר אחסון בטוח ומוצפן. האפליקציה צפויה לצאת במהלך השנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו