תעשיית התיירות עוברת מהפכה. בעולם שבו הגבולות בין המשרד לבית מטשטשים ועבודה מרחוק נהיית מרכיב חיוני אצל העובדים, שוק התיירות מתאים את עצמו גם כן. בליווי התפוצצות הבינה המלאכותית שמלווה כמעט כל היבט בחיי היומיום שלנו ומשבר האקלים שמורגש יותר ויותר, המגמות שנראה ב-2025 משקפות את השינויים האלו.
הגדלת עונת התיירות
הקיץ רווי במצבי אקלים קיצוניים, החל מגלי חום בלתי נסבלים ועד לשריפות ענק. בשילוב הפגנות האנטי-תיירות ביעדים צפופים כמו ונציה ואמסטרדם, התיירים הבינלאומיים מחפשים לרווח את את עונת התיירות - לרווחת כולם.
במקום לחכות לשיא העונה, לרוב חודשי יולי-אוגוסט, התיירים מגיעים גם במאי ויוני, כך לפי נתונים של ענקית התעופה בריטיש אירווייז - שמדווחת על עלייה של פי שניים בנסיעות בחודשים האלו לעומת השנה הקודמת. גם ועדת הנסיעות האירופית מדווחת על המגמה הזאת עוד משנת 2022, ומצאה כי הסיבה העיקרית, לפי האירופאים, היא עליית המחירים הגלובלית - כשמחירי ה"אוף-סיזן" זולים יותר.
יעדים מוטעים (Destination Dupes)
ליברפול במקום לונדון, פארוס במקום סנטוריני. תיירים רבים בעולם מתחילים להתרחק מהערים הגדולות והיעדים הצפופים, ומתחילים לגלות את היעדים הזולים יותר שקרובים אליהם. הרעיון הוא לקבל חוויה דומה, אבל בתקציב ידידותי ועם הרבה פחות קהל ועומס ברחובות. המטרה היא לבקר ביעדים שעדיין נחשבים מתחת לרדאר, לפני שכל העולם "יגלה" אותם.
משמעות שם הטרנד, שכבר תפס תאוצה השנה, היא צימוד של יעדים "תאומים" - כאשר אחד הוא המפורסם והפופולרי יותר, והשני "נחבא אל הכלים", אבל יכול להציע חוויות לא פחות מהנות. הצמדים הבולטים של יעדים תאומים הם טאיפיי, בירת טאיוואן, לעומת סיאול שבדרום קוריאה, העיר האיטלקית פאלרמו באיטליה במקום ליסבון שבפורטוגל, ופאטאיה שבתאילנד במקום בנגקוק.
חופשת קאובוי (ותודה לביונסה)
עוד אחת מהשלכות הקורונה לטווח ארוך, הוא הרצון המוגבר למרחבים פתוחים. יחד עם סדרות כמו "ילוסטון" ואלבום הקאובוי שביונסה הוציאה השנה, טרנד "תיירות הבוקרים" החל לתפוס תאוצה. Skyscanner, מנוע החיפוש לטיסות ומלונות, הגדיל והוסיף פילטר של "רכיבת סוסים" באפשרויות החיפוש, כשבין היתר הם מדווחים על רבע מהמשתמשים שהגדירו "ארוחה סביב מדורה" ו-"שינה מתחת לכוכבים" כחוויות שהם הכי מצפים להם ב-2025.
לואו קוסט לטווח ארוך
במשך עשורים, טיסות ארוכות במחלקת תיירים התאפשרו רק בחברות תעופה שמספקות את חוויית שירות הטיסות המלאה, כמו ארוחה אחת לפחות ומסכי בידור. אבל כעת, חברת וויז משיקה את הקו שלה מלונדון לסעודיה, ובכך מצטרפת לחברות לואוקוסט נוספות מסביב לעולם שהחלו לקיים טיסות לטווח ארוך. בישראל המגמה הזאת עדיין לא ממש נוגעת לנו, ואפשר רק לקוות שיום אחד נוכל גם אנחנו לטוס לואוקוסט ליעדים חוצי אוקיינוס.
בינה מלאכותית בכל עבר
כשטכנולוגיית ה-AI ממשיכה לשדרג את עצמה באופן קבוע מדי כמה חודשים, רק הגיוני שגם עולם התיירות יושפע ממנה - וינצל אותה כדי לייעל תהליכים. תיירים עם זיקה טכנולוגית כבר עושים שימוש קבוע ב-ChatGPT ודומיו בתכנון הטיול - מבקשים מידע על היעד, שואלים על מסעדות מומלצות, ואפילו בונים מסלול מדויק לפי מספר הימים המתוכנן. כעת, הצפי לשנה הקרובה הוא התפתחות אפילו יותר רחבה, ומודלים מסוימים יוכלו להשוות מחירי כרטיסים ולינה, בצורה אולי הכי נוחה שהכרנו עד היום.
@moniquemlapointe
תיירות טיקטוק
זו לא הפתעה, ואנשים שמקפידים על תכנון מראש של הטיול שלהם ימשיכו להסתמך על הרשתות החברתיות, כשבראשן טיקטוק. כשמשפיעני רשת הם המכתיבים העיקריים של סדר היום, כך גם המלצות התיירות שמגיעות בעיקר מהם. האפליקציה צברה עלייה של 410 אחוזים בתוכן תיירותי מאז 2021, והצפי הוא שהאחוזים ימשיכו לעלות.
גמילה דיגיטלית
כקונטרה לטיקטוק, אחד הטרנדים העולים בקרב מטיילים הוא הצורך להתנתק. המושג "גמילה דיגיטלית" צובר תאוצה בחיפושים, והסיבה כנראה ברורה - החיבור התמידי שלנו לרשתות ולעולם האינטרנט לא מפסיק, כשהמטרה של ענקיות הטכנולוגיה היא רק לשמור עלינו ככאלה. האם ייתכן שלאט לאט אנחנו מבינים שהמסכים מייצרים לנו הסחות דעת בלתי נגמרות מהחיים האמיתיים?
המושג "גמילה דיגיטלית" מתייחס לפרק זמן מסוים שאדם מחליט לחוות את "החיים האמיתיים" ללא הסחות דעת, ובמטרה ליצור חיבור עמוק יותר עם עצמו ועם הסובבים אותו. בהקשר התיירותי, הכוונה היא להתנתקות מכוונת מהמכשירים הדיגיטליים שלנו, תוך בחירת יעד תיירותי שמאפשר לנו להיות מנותקים מהבחינה הזאת - בעיקר טיולים הסובבים סביב טבע כמו ספארי או טרקים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו