רוב חברות התעופה הזרות כבר לא טסות לישראל ונותרו חברות בודדות שעדיין עושות את זה. היום התקיים דיון בוועדת הכלכלה, במסגרתו דנו במחירי הטיסות הגבוהים, הקושי להשיג טיסה ליעדים רבים והקושי להחזיר את חברות התעופה הזרות לישראל.
בוועדה התייחסו לעלויות הביטוח הגבוהות, אך יותר מכל – לתיקון החקיקה בחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) שמחייב את חברות התעופה בפיצויים שונים במקרים של ביטולים ועיכובים. נציגי חלק מחברות התעופה שנכחו בוועדה, הציגו את הצד שלהם במטרה להסביר מדוע יש לתקן את החוק ולהקל על החברות בתקופת המלחמה.
דוד ביטן, יו"ר הוועדה, אמר בפתיחה כי הוא יהיה פתוח לשינוי החקיקה, רק אם ידע בוודאות שחברות התעופה הזרות יחזרו לישראל, אם לא, הוא לא פתוח לשינויים. הוועדה שנמשכה יותר משעתיים דנה בנושאים שונים, אך בסיומה לא הועלו התיקונים לחוק להצבעה, כך שהתיקונים לחוק עדיין לא יובאו לקריאה שנייה ושלישית, עד שיוגש נוסח מתוקן.
עו"ד שירלי קציר, שמייצגת כמה חברות תעופה זרות אמרה בדיון: "כמובן שלא כל 20 החברות, אבל יש לנו לפחות חמש חברות. זה מידע שהוא חסוי. אוכל להעביר את הנייר ליועמ"ש לוועדה או ליו"ר בצורה סודית, כי הוא שייך ללקוחות שלנו ובגלל חיסיון אני לא יכולה לוותר עליו".
חברת התעופה הישראלית ישראייר שוקלת את עניין הפעלת הטיסות הישירות לניו יורק, אך אחד התנאים שלה הוא תיקון החוק. מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, שנכח בדיון אמר: "ישראייר ביצעה אתמול טיסת בכורה ללונדון, אנחנו יכולים לטוס גם לארה"ב. אם החוק יתן הקלות, מסוף ינואר נפעיל 6 טיסות לארה"ב. 1,800 מושבים בשבוע. מה שנאמר על הצוותים הזרים הוא לא נכון. צוותים זרים שלנו ישנים כאן בתל אביב, זה לא קשור לביטוח. צוותים זרים לא באים כי הם מפחדים. אם נקבל הקלה בכל מה שקשור בחוק טיבי נוכל להפעיל יותר טיסות לארה"ב ולהוריד מחירים".
סירקיס הוסיף כי אם החברה מרוויחה 100 דולר על כל נוסע לארה"ב ותצטרך להלין 300 נוסעים במנהטן – "עדיף להמר בקזינו בבטומי. זה לא אירוע מסחרי. אם יש אירוע ביטחוני אנחנו צריכים לקבל את הגיבוי".
נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, ציין כי הבעיות הן המצב הביטחוני עליו אין לחברה שליטה, חוסר הוודאות המשפטית והעלויות הגבוהות שכרוכות בביטול טיסה. לעומת זאת, עו"ד אהוד פאי, המייצג צרכנים, אמר כי התיקון הוא חד צדדי – בעד חברות התעופה ונגד הצרכנים. נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד יעל שאואט, הוסיפה כי התיקון מיותר לחלוטין.
מנכ"ל יאט"א ישראל, קובי זוסמן, אמר כי סוגיית החוק היא מרכזית, ואין ספק שיש חברות שלא טסות לישראל בגלל חוסר הבהירות של החוק. לדבריו, "צריך לייצר תמריצים כמו שניתנו בעידוד התיירות לאילת". יו"ר הוועדה דוד ביטן אמר כי הוא לא חושב שאם המחיר יעלה ב-20 דולר זאת הסיבה שלא טסים, ושב וביקש לדעת מה יחזיר את חברות התעופה. זוסמן הוסיף כי לוח הטיסות מתוכנן מראש, ואם המלחמה תסתיים, החברות לא יחזרו בבת אחת.
מנהל רת"א, שמואל זכאי, אמר כי מה שהכי חשוב זה רמת הבטיחות של הטיסה: "רשות התעופה האזרחית מנהלת את בטיחות התעופה בזמן המלחמה והרגולטורים לא אסרו את הטיסה לישראל. העובדה היא שבשנת 2023 טסו 20 מיליון נוסעים, וב-2024 - 13.8 מיליון נוסעים. אין שום אזור מלחמה אחר בעולם שחברות תעופה זרות טסות אליו. באוקראינה – אפס, ברוסיה ירידה של 85 אחוזים בפעילות. בתחילת המלחמה נעשתה פנייה לאגף התקציבים, ומשרד האוצר אמר שייתן רק לחברות ישראליות".
הדיון הסתיים בכך שיו"ר הוועדה דוד ביטן ביקש להכין נוסח מתוקן להצעה בהקדם ואמר כי הוא מעוניין לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית כבר בקרוב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו