סיאקה‬ שבדרום סיציליה. צילום: GettyImages

בעקבות מחסור חמור במים: מלונות ביעד הפופולרי נאלצים לדחות תיירים

האי סיציליה סובל מבצורת קשה • על פי דיווחים מקומיים, בתי מלון בעיר אגריג'נטו נאלצו לסרב לנופשים שרצו להתארח בהם מכיוון שאספקת המים מופעלת רק בזמנים קצובים • בעלי מסעדות ובתי הארחה מודאגים: "בהתחשב בכך שהאזור כולו מסתמך על תיירות - הכלכלה נמצאת בסכנה"

[object Object]

אגריג'נטו, העיר השוכנת על גבעה באי הסיציליאני, היא גן עדן לתיירים. מתחת למבנים הארכיאולוגיים ולשרידים ב"עמק המקדשים" שלה טמונה מערכת של אמות מים עתיקות דמויות מבוך, הממשיכות לאסוף מים גם כיום. אולם אמות מים אלו, כמו גם אחרות שנבנו בתקופה המודרנית, מתייבשות  עד כדי כך שבתי מלון קטנים ובתי אירוח לאורך החוף נאלצים לדחות תיירים.

גבעת סן ניקולה באגריג'נטו, צילום: מתוך ויקיפדיה

פחות מרבע מכמות הגשם הרגילה ירדה במהלך החורף ברחבי האי, מה שהותיר כ-20 אחוז מאמות המים התת קרקעיות במצב של מחסור. סיציליה החלה לאכוף הגבלות מים עוד בפברואר, כאשר האזור הכריז על מצב חירום בעקבות בצורת מתמשכת. תשתיות מיושנות רק החמירו את המחסור, שפגע הן בתיירות והן בחקלאות - שני ענפים חיוניים לכלכלת סיציליה.

"אנשים מבקשים ערובה, אבל אין מה לומר להם"

הקצבת מים מונהגת עבור יותר ממיליון איש ב-93 קהילות שונות. חלקן נאלצות להפחית את צריכת המים בעד 45 אחוזים. משמעות הדבר היא שהברזים סגורים על פי לוח זמנים קבוע, ואספקת המים מופסקת לחלוטין בלילות. אפילו שתיית מים מספקת הפכה לעניין של התארגנות במהלך היום. באתר של טריפאדוויזור (TripAdvisor) ובפורומים אחרים, תיירים שואלים אם כדאי בכלל לבקר באזורים המושפעים מהבצורת.

"המצב משפיע על כל ענף האירוח". אגם פרגוסה בסיציליה, צילום: GettyImages

בתי מלון מזהירים לקוחות פוטנציאליים לגבי מחסור אפשרי, ומסייעים למבקרים להזמין מחדש במקומות אחרים באי, שם ההגבלות פחות חמורות או כלל אינן בתוקף. בבית ההארחה "לה צ'ינקווה נובלה", במרכז אגריג'נטו, שם ההגבלות הדוקות ביותר, הבעלים התקינו מסננים במקלחות ובכיורים כדי לחסוך במים. אך למרות זאת, האורחים מתלוננים לעתים קרובות.

"אנשים מבקשים ערובה לפני שהם מגיעים, אבל איננו יודעים מה לומר," אמר ג'ובאני לופז, בעל בית הארחה בעיר. "המצב משפיע על כל ענף האירוח, שנמצא בסכנה של ממש. ההשלכות הכלכליות חמורות, בהתחשב בכך שהאזור כולו מסתמך על תיירות".

"הבעיה היום היא תוצאה של מדיניות ניהול מים כושלת שנמשכת כבר 20 שנה". האי קאפרי, צילום: רויטרס

הממשל האזורי ביקש מרומא ערובות לייבוא מים, אך עדיין אין תוכנית מוחשית לסיוע. בשנה שעברה האי סבל משריפות חמורות, שאילצו תיירים להתפנות או לדחות את ביקוריהם. כעת מחסור המים מהווה דאגה נוספת.

"עונת הקיץ בפתח ואנחנו מודאגים"

בעל מסעדה באגריג'נטו טוען שהאי נאלץ להילחם לבדו. "עונת הקיץ בפתח ואנחנו מודאגים. איש לא נתן לנו פתרונות חלופיים למכליות המים שאנחנו משלמים עליהן מכיסנו. זה מסכן את המשאב היחיד שיש לנו - התיירות".

"עונת הקיץ בפתח ואנחנו מודאגים". סיציליה, צילום: GettyImages

"בתי מלון מחויבים להחזיק כמות מסוימת של מים ביחס לקיבולת שלהם", אומר נשיא התאחדות המלונות של סיציליה, ניקולה פרוג'יו. "אבל מבנים קטנים יותר, כולל מלונות משפחתיים ובתי הארחה, לעתים קרובות אין להם דרך לאחסן מספיק מים כדי לעמוד בדרישות. ואם הם ממוקמים בתוך בנייני מגורים, הם כפופים להקצבות קפדניות, מה שאומר שפשוט אינם יכולים להבטיח מים לאורחים".

ראש התאחדות המלונות של אגריג'נטו, פרנצ'סקו פיקרלה, טוען ששנים של ממשל לא מתפקד החמירו את המצב. לדבריו, "הבעיה היום היא תוצאה של מדיניות ניהול מים כושלת שנמשכת כבר 20 שנה. מלונות שיש להם עתודות משלהם מצליחים לפצות על המחסור, אבל בתי הארחה במרכז ההיסטורי של העיר נמצאים במצב חמור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו