בתי המלון מתלוננים: "מפונים מוסרים את החדר כדי לקבל מענק - ונשארים לישון בו"

מנהלי המלונות: מיעוט מהמפונים מבצעים צ'ק־אאוט מהחדר, אך משאירים שם נציג וחוזרים אליו ללינה • כך הם נהנים מהמענק הניתן למי שלא שוהה במלון, בעוד המלון עצמו לא מתוגמל עבורם • משרד התיירות: "אנחנו משלמים רק על מי שרשום"

צ'ק־אאוט במלון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה). צילום: יהושע בן יונה

לאחרונה קיבל "ישראל היום" תלונות מצד כמה מנהלי בתי מלון במרכז הארץ ובדרומה, ובפי כולם טענה דומה: יש מיעוט מהמפונים שמתארחים אצלם ופועלים בשיטה שמונעת מבתי המלון את הכספים שמגיעים להם - מבצעים צ'ק־אאוט מהחדרים שבהם התארחו, אך משאירים נציג בחדר.

גנץ בקרית שמונה: "המצב שבו אנשינו לא בבית לא יכול להימשך שנה נוספת – זה חייב להיגמר עד ה-1.9 בהסדרה או בהסלמה"

לדוגמה, לדברי המנהלים (שביקשו להישאר בעילום שם), אם בחדר מסוים התארחו שלושה מפונים - שניים מהם מבצעים צ'ק־אאוט ואחד נשאר כאורח רשום בחדר, וכך החדר נשמר גם עבורם. מנהלי המלונות טוענים כי השניים האחרים מגיעים מדי פעם, ובחלק מהמקרים אף בתכיפות רבה יותר, וישנים באותו החדר שממנו ביצעו צ'ק־אאוט. כך, מפונים שלא רשומים בבית המלון מקבלים כסף מהמדינה עבור אותו היום, אך בפועל הם שוהים בבית המלון.

לפי עדויות המנהלים, נוצר מצב שבו המפונים מקבלים כסף מהמדינה אף שהם לנים בבית המלון, בעוד בית המלון עצמו לא מקבל מהמדינה תשלום עבורם, משום שהם לא אורחיו באופן רשמי.

מפונים עוברים לבית מלון (ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: באדיבות רשת פתאל

אחד מהמנהלים סיפר ל"ישראל היום" על סכומים גבוהים מאוד שהיו אמורים להיות משולמים למלון בעבור לינה של מפונים, אך בפועל לא שולמו משום שחלקם ביצעו צ'ק־אאוט: "מדובר ביותר מחצי מיליון שקלים לאורך התקופה", אמר, "אבל אין לי הרבה מה לעשות עם זה. זה לא פשוט, וגם אין מי שיאכוף את זה".

המנהלים של בתי המלון מציינים כי יש להם צילומים להוכחת הטענות, ומוסיפים כי לא פעם אפילו נערכו עימותים עם מפונים שנתפסו בקלקלתם. עם זאת, חשוב להדגיש כי התופעה לא מאפיינת את כלל המפונים. רובם נוהג ביושרה, ולכך מסכימים גם אותם מנהלי המלונות.

מכירים את התופעה

נכון להיום, עשרות אלפי מפונים מהצפון ומהדרום עדיין מאכלסים בתי מלון ברחבי הארץ, רבים מהם באילת ובתל אביב. במשרד התיירות כבר שילמו מאז תחילת המלחמה ועד היום כ־4.4 מיליארד שקלים בעבור אירוח המפונים, ונכון לעכשיו גם עדיין לא ברור מתי הם יוכלו לשוב לבתיהם.

"להסדיר רישום של כל מפונה". מפונים בבית מלון, צילום: צילום להמחשה: שחר והב

בשיחות שניהל עימם "ישראל היום" לאחרונה, המפונים עצמם מספרים כי עבורם זו חוויה קשה מאוד להיות רחוקים מהבית לזמן כה ממושך - בלי לדעת מתי יוכלו לבתיהם ולשגרה שהכירו, ואם בכלל יחזרו למקומות שגרו בהם עד לפני כתשעה חודשים.

במשרד התיירות מכירים את התופעה שהוזכרה בכתבה, ועם זאת מסרו בתגובה: "המשרד משלם רק על מפונים רשומים. על המלון להסדיר רישום של כל מפונה שעבורו הוא מבקש תשלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר