גם במלחמה: התיירים ממשיכים להגיע | כל הנתונים המפתיעים

מספרי התיירות הנכנסת צנחו כצפוי באופן חד, אך תיירים מארה"ב, מבריטניה ומצרפת ממשיכים להגיע • משרד התיירות פתח במיזם "שגרירי תיירות לישראל" ברשתות החברתיות • שר התיירות חיים כץ: "נראה לעולם שדבר למעשה לא השתנה בישראל"

אי היציבות תחמיר. נתב"ג (ארכיון). צילום: קוקו

בעקבות מלחמת חרבות ברזל ענף התיירות נפגע באופן משמעותי מאוד. מספרי התיירים במדינה צנחו בצורה חדה, וההערכה היא שייקח הרבה מאוד זמן לשקם את הענף, שסופג מכה שנייה בתוך כמה שנים לאחר משבר הקורונה.

שמעון יעיש - חברות תעופה זרות שחוזרות לטוס לארץ (08.01.24) // משה בן שמחון

על פי נתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי עדיין יש תיירים זרים שמגיעים לישראל. מה זה אומר תיירים? אזרחים זרים שנכנסים למדינה עם ויזת תייר. על פי ההערכות, חלק משמעותי מהם מגיעים לצורך ביקור קרובים, עסקים וסיבות שונות, וחלקם מגיעים לצורכי תיירות קלאסית.

במקום הראשון, ולא באופן מפתיע, ניצבת ארה"ב, שממנה הגיעו לישראל כ־140 אלף תיירים מתחילת השנה. באותה התקופה בשנה שעברה מספר התיירים שנכנסו מארה"ב עמד על כ־473 אלף.

., צילום: .

במקום השני, וגם במקרה הזה הלא מפתיע, ניצבת צרפת, אך בפער גדול מאוד מארה"ב: כ־52 אלף תיירים נכנסו לישראל מצרפת מתחילת השנה, בעוד באותה תקופה אשתקד המספר עמד על 119 אלף.

במקום השלישי ניצבת בריטניה, עם כניסה של 32 אלף תיירים מתחילת השנה - לעומת הגעה של 99 אלף תיירים בשנה שעברה - פי שלושה.

מיצג החטופים בנתב"ג הריק (ארכיון), צילום: סיון פרג'

טיסות ישירות מרוסיה

מרוסיה, אשר עדיין נלחמת באוקראינה, הגיעו כ־30 אלף תיירים מתחילת השנה. זאת, בין היתר, בשל המשך הטיסות הישירות בין ישראל לרוסיה, בזמן שמדינות רבות כבר הפסיקו להפעיל טיסות ישירות לשם. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נכנסו לישראל כ־78 אלף תיירים מרוסיה, ובשנת 2019, טרום תקופת מגפת הקורונה, המספר עמד על 163 אלף נכון לאותם חודשים בשנה.

מדינות נוספות שמהן הגיעו לישראל תיירים במספרים גדולים יחסית מתחילת השנה הן: הפיליפינים - 14 אלף, גרמניה - 12 אלף, אוקראינה - 11 אלף, הודו – 10,000, וקנדה - 9,000. חשוב לציין כי ייתכן שחלק מהנכנסים לישראל תחת ויזת תייר עושים זאת מכיוון שמדובר באפשרות הקלה והמהירה ביותר להיכנס לישראל, אך בפועל חלקם מגיעים ממניעים שונים שאינם בהכרח תיירות.

תיירים ברחוב נחלת בנימין בתל אביב (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ

המדינות שמהן הגיעו הכי פחות תיירים לישראל מתחילת השנה הן: קולומביה, שבדיה, אזרבייג'ן, מולדובה, תאילנד, אתיופיה, בולגריה, צ'כיה, הונגריה, בלארוס וסין, עם פחות מ־2,000 תיירים מכל אחת מהמדינות. חשוב לציין כי מספר חברות התעופה הפעילות בישראל בתקופה זאת נמוך משמעותית מההיצע שהיה קיים לפני תקופת המלחמה. נכון לעכשיו היקף הפעילות התעופתית בישראל עומד על כ־60 אחוזים מזה שהיה לפני המלחמה.

חברות ענק כמו אמריקן איירליינס, דלתא, קתאי פסיפיק, קוריאן, טורקיש איירליינס, אמירייטס, וירג'ין אטלנטיק וחברות תעופה נוספות עדיין לא חזרו לישראל, מה שמקשה על תיירים זרים שבכל זאת רוצים להגיע לביקור בארץ.

תיירים בנתב"ג (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

שגרירי תיירות לישראל

במקביל, משרד התיירות פתח במיזם חדש, שבמסגרתו מנסים לגייס את התיירים שמגיעים לישראל להעלות לרשתות החברתיות את חוויותיהם החיוביות מכאן, ובכך לתווך את המצב בארץ לעולם. בשבוע הקרוב סוקרים יחלו במיפוי התיירים שמגיעים ארצה דרך נתב"ג, תוך אפיון מטרת הביקור ובדיקת נכונותם להפוך ל"שגרירי תיירות של ישראל" באמצעות שיתוף תכנים ברשתות החברתיות.

ברשות האוכלוסין, יחד עם משרד התיירות, הטמיעו ברקוד בגב כרטיס מעבר הגבול, שסריקתו מובילה לעמוד נחיתה עם המלצות בזמן אמת וצ'אט עם נציגי המשרד, כדי לסייע לתיירים בהתמצאות ובבחירת אתרי התיירות ברחבי המדינה.

תיירים בירושלים (ארכיון), צילום: יואב ארי דודקביץ'

שר התיירות חיים כץ התייחס למספרי התיירים שמגיעים לישראל ולקושי של משרדו בהבאת תיירים למדינה בתקופת המלחמה: "גם בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בימים אלו, התיירים הם השגרירים הכי טובים שלנו ומהווים מכפילי כוח למאמצי ההסברה התיירותית. אנו פועלים תמידית כדי לשפר את החוויה של המבקרים, תוך יצירת נגישות מרבית למידע ולהמלצות.

"המהלך החדש שאנו מקדמים לעידוד התיירות, באמצעות שיתוף תכנים של תיירים, יסייע במאמצים להראות לעולם שדבר לא השתנה בישראל שהם אוהבים, וכי אזורי התיירות המרכזיים פתוחים ובטוחים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר