"בכל העולם התיירים חוזרים, אז למה פה לא?"

ההתרחבות לאירופה, התחרות עם הרשתות הבינלאומיות שנכנסו לישראל, התיירות באילת שעדיין נאבקת והמחירים הגבוהים • שיחה עם מנכ"ל רשת ישרוטל, ליאור רביב, על האתגרים והמגמות בתחום המלונאות

"תבואו אחרי החג". מלון ישרוטל ים סוף באילת. צילום: לירון אלמוג

החופש הגדול התחיל וישראלים רבים צפויים להציף את בתי המלון ברחבי המדינה. לקראת פתיחת שיא עונת התיירות, שוחחנו עם ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, רשת בתי המלון השנייה בגודלה בישראל שמתרחבת בימים אלו גם לאירופה.

בשיחה עם מנכ"ל הרשת ליאור רביב הוא עונה לשאלת מחירי המלונות הגבוהים, למה אין מספיק תיירים באילת ואיפה אנחנו נכשלים במקום שמקומות אחרים מצליחים?

הקורונה מאחורינו, אבל התיירים עדיין לא מגיעים באותם מספרים שהגיעו בעבר, אתם מרגישים את זה במלונות שלכם?
"רבעון ראשון השנה היה אכן חלש והמצב בתל אביב פחות טוב מאשר בירושלים, אבל אנחנו רואים שיפור משמעותי בכניסות של תיירים לישראל, עד כדי כך, שאני חושב שנגיע למספרי התיירים של שנת 2019. הביקושים הולכים וגדלים ואנחנו מרגישים שהתיירות מתחילה לחזור לעצמה.

"כל נושא הרפורמה השפיע באופן משמעותי על כמויות התיירים שמגיעים לישראל ועכשיו כשהעניינים נרגעו מעט זה עוזר. המצב הביטחוני מתחיל להתייצב או לפחות מרגיש ככה, אנשי העסקים חזרו ואנחנו רואים אותם בכמויות גדולות במלונות שלנו. כשאנשי עסקים חוזרים זה אומר שאנחנו בכיוון טוב, הם תמיד הראשונים לחזור.

"בנושא כניסות תיירים אנחנו מגלים אופטימיות, אני לא אומר שאנחנו במצב מושלם, אבל אנחנו בכיוון טוב. ברבעון הראשון היינו מוטרדים, אני מודה, אתה שומע שבכל העולם התיירים חוזרים, אז למה פה זה לא קורה? יש לזה הרבה סיבות ואני מקווה שזה יסתיים בקרוב".

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל // צילום: טאלו לורן

שיווק כערך עליון

רוב התיירים מגיעים לתל אביב ולירושלים ומעט מאוד מגיעים לאילת לעומת העבר, מה הסיבה לכך?
"צריך למתג, לשווק ולמכור את אילת באופן הרבה יותר מאסיבי בחו"ל. בעבר זה היה מתוקצב הרבה יותר ברצינות מאשר עכשיו. מדינת ישראל בנתה שדה תעופה בינלאומי באילת, בכל מקום אחר בעולם זה אמור להביא הרבה מאוד תנועה, אבל אצלנו לצערי זה לא קורה.

"אילת היא עיר מדהימה, שלוש וחצי שעות טיסה מהחורף באירופה למזג האוויר הכי טוב שיש. אם אנחנו מסתכלים על המדינות שמתחרות איתנו בזירה הזאת, אנחנו רואים איך הן שמו לעצמן את המיתוג והשיווק כערך עליון. לדוגמה עקבה, שארם ויעדים נוספים. במדינת ישראל זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות וכתוצאה מכך, אילת חיה בחודשי החורף מקבוצות של ישראלים בעיקר. המחירים הטובים באילת הם באופן טבעי בחודשים האלה, מחודש נובמבר ועד חודש מארס, המחירים שם סופר אטרקטיביים ומזג האוויר נוח". 

ועדיין, מחירי המלונות באילת גבוהים, למה מי שמגיע לנפוש בעיר צריך לשלם כל כך הרבה?
"כל היופי בתיירים, זה שהם אמורים להגיע בלואו סיזן שלנו, בין החודשים נובמבר לאפריל, כשאירופה קפואה ומזג האוויר באילת מאוד נעים. זאת עונה זולה מאוד לתיירים. עכשיו אנחנו רואים שיש הרבה פחות תיירים באילת בחורף ואנחנו משלימים את התפוסות בקבוצות של ישראלים במחירים מאוד נמוכים. המחירים הגבוהים של בתי המלון הם מראה של מחירי המחייה במדינה.

כל מה שאנחנו כאזרחים משלמים ביוקר, גם אני כבית מלון משלם ביוקר: ארנונה, מזון, כוח אדם, מים, חשמל ועוד. קשה מאוד להשוות את זה לסיני, אנטליה או עקבה. אתה חושב שאני רוצה למכור יקר? אם יכולתי למלא מלון במחירים נמוכים יותר כמובן שהייתי עושה זאת, תאמין לי.

הרגולציה פה מאוד מורכבת ולמרות שעושים פה כל מיני ועדות להקלת הרגולציה, בפועל – לוקח 10 שנים להקים בית מלון, זה מטורף, במקומות אחרים זה לוקח פחות מחצי מהזמן. עלויות הבנייה פה הן מאוד יקרות ואנחנו עסק, אנחנו צריכים גם להרוויח. הנושא של משך הזמן של הקמת בתי המלון זה גם פקטור, ההיצע פה מצומצם בעקבות השיטה הזאת, הביקוש גבוה, ההיצע נמוך והמחירים עולים, זה דרכו של עולם".

מלון ישרוטל ים סוף באילת, צילום: לירון אלמוג

תחרות טובה

בקרוב אתם מתרחבים גם לאירופה, מתי נוכל לראות מלונות של ישרוטל מחוץ לישראל?
"אחרי שהתפתחנו ברחבי הארץ, אנחנו יוצאים לחו"ל. להערכתי, נפתח 3-4 בתי מלון של ישרוטל ברומא, שלושה בתי מלון באתונה ואחד בסלוניקי ונמשיך להתפתח ביוון לכיוון האיים.

"אני מעריך שנמשיך להתפתח גם במקומות אחרים באירופה ואנחנו בוחנים הרבה מאוד עסקאות, בוחנים אפשרות בפורטוגל ולונדון ומתקדמים ובוחנים עסקאות בכל מערב אירופה. המלונות בחו"ל לא ייקראו ישרוטל, אנחנו עובדים על המיתוג של החברה שתעבוד בחו"ל, כרגע היא נקראת יורוטל אבל יהיה לה שם חדש בקרוב".

הרבה תיירים כבר פחות מחפשים את המלונות הגדולים והיקרים, אלא מקום להניח את הראש ולצאת לחקור את העיר, בעיקר בערים כמו תל אביב וירושלים, אתם מרגישים את המגמה הזאת?
"אנחנו מפעילים מלונות עירוניים כבר היום, ואנחנו הולכים לעשות את זה עוד. לדוגמה ברומא, אחד המלונות יהיה עם 37 חדרים. יש לנו גם כאלה בתל אביב ואנחנו נמשיך ונפתח עוד כאלה, מלונות נגישים יותר מבחינת המחיר שמיועדים לכאלה שמגיעים לטייל בעיר עצמה. אנחנו מבינים שהסיפור לפעמים הוא היעד ולא המלון, תל אביב, רומא, לונדון ועוד. זאת לגמרי מגמה שאפשר לראות וענף המלונאות עושה את ההתאמות שלו בהתאם ליעד וכמובן שגם אנחנו".

רשתות גדולות כמו סיקס סנסס, קמפינסקי, מנדרין אוריינטל ועוד נכנסו וייכנסו לישראל והיוו תחרות לא פשוטה עבורכם ועבור הרשתות הישראליות, איך תצליחו להתחרות בהם?
"אני רואה את המגמה הזאת מתרחשת גם באירופה וזה מותח אותנו בלהיות יותר תחרותיים, ברמת שירות טובה יותר. אנחנו רואים את המלונות של הרשתות הבינלאומיות ואנחנו עומדים מולם ברמת השירות. אנחנו מותג מאוד חזק ויש לנו את היתרון של היכרות מאוד עמוקה של השוק המקומי. אנחנו לא נופלים מאף מותג בעולם. אנחנו ניהלנו את המלון של משפחת לואיס בפאלם ביץ' אחרי ריץ קרלטון והכפלנו את הרווחים שם. כמובן שזה יצריך מאיתנו להמשיך ולהשתפר תמיד וזה טוב לכולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר