התיירות הנכנסת לישראל סבלה תמיד מירידה חדה בכל פעם שהתקיים מבצע צבאי, הרקטות ששוגרו על ידי ארגוני טרור, יצרו בהלה ופרסום שלילי בקרב התיירים הזרים שמגיעים ומטיילים בישראל.
כראיה, לאחר כל מבצע צבאי לתעשיית התיירות נדרשו חודשים רבים כדי להשיב את המצב לקדמותו. יתרה מכך, כשפרצה הקורונה אמרו בתעשיית התיירות שזהו משבר על משבר, כיוון שטרם שבו התיירים שנעלמו בגלל מצבע "חגורה שחורה" שהתקיים בחודש נובמבר 2019. אלא נראה שהפעם, לא כך הדבר. בדיוק חודשיים חלפו ממבצע "עלות השחר", וסקר של משרד התיירות מראה כי המבצע האחרון בעזה, לא פגע בתיירות.
בחודש אוגוסט 2022 בוצע סקר על ידי חברת "מילגם" בקרב 550 תיירים ששהו בישראל בעת מבצע "עלות השחר". הסקר בוצע בנתב"ג באמצעות ראיונות פנים אל פנים עם תיירים, טרם עזיבתם את ישראל.
הסקר נועד לבחון את ההשפעה של המבצע הצבאי בעזה על עמדות התיירים בנוגע לתחושת הביטחון האישי, מידת הנגישות למידע רלוונטי, עדכוני המצב שקיבלו בעת שהותם, מידת הלחץ שחשו והאם ימליצו לאחרים לבקר בישראל (כל התשובות לשאלות הדרוג בסולם 1-10). בנוסף נשאלו התיירים לגבי פרטים כגון גיל, מדינת מוצא, מספר ביקורי עבר בישראל ב-10 השנים האחרונות ועוד.
מהסקר עולה כי ברמה הכללית תמונת המצב חיובית, כאשר ממוצע ציוני תחושת הביטחון בקרב כלל התיירים שנדגמו היה 9.1. ממוצע ההמלצה על ביקור בישראל 9.5.
במדדי רלוונטיות המידע לגבי התנהלות בעת אזעקה הציון היה 7.4, צורך בהכוונה והדרכה 3.8 ומידת ההשפעה של המצב הביטחוני על הביקור 3.0.
הציונים מראים שהשפעת המבצע על חוויית הביקור הייתה נמוכה יחסית, ושהתפקוד של הגורמים השונים אשר אליהם נחשפו התיירים בעת שהותם במהלך המבצע היה מוצלח בהקשר של חווית התייר כאשר המדדים החיוביים נמצאו גבוהים והמדדים השליליים נמצאו נמוכים יחסית.
שר התיירות, יואל רזבוזוב: "מבצע עלות השחר היה מוצלח לכל הדעות. בשקט ובמקצועיות המבצע נוהל והשיג את מטרותיו. כעת כשרואים שהמבצע כלל לא פגע בתחושת הביטחון של התיירים ששהו פה בישראל, ניתן לומר שהוא מוצלח עוד יותר. כשהתיירים לא מפחדים, התיירות לישראל תמשיך לפעול כסדרה, עוד כסף ייכנס לעסקי התיירות ולמשק הישראלי והצמיחה שאנו עדים לה בתיירות לא תיפסק".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו