לא מתגברים על משבר הקורונה: נתב"ג מתקשה להמריא

עיכובים בהעמסת כבודה ומחסור אדיר בכוח אדם: נמל התעופה הראשי של מדינת ישראל מתקשה לחזור לתפוקה מלאה • החדשות הרעות: שיא הטירוף של חודשי הקיץ עוד לפנינו

מסוף מזוודות שומם בנתב"ג, צילום: קוקו

נמל התעופה בן גוריון התמלא בתקופה האחרונה במאות אלפי נוסעים שעוברים בו מדי חודש ולמרות שנראה שהקורונה מאחורינו, בנמל התעופה מתמודדים בימים אלו עם לא מעט בעיות אחרות.

בשיחות שערכנו בשבועות האחרונים עם עשרות עובדים בנמל התעופה, מטייסים, דרך עובדים בטרמינל ועד סבלים ועובדים בשטח האווירי, נחשפנו ללא מעט טענות קשות שיכולות לשפוך אור על חלק מהסיבות לעיכובים ולתלונות הרבות שמתקבלות על ההתנהלות של נמל התעופה.

בגלל בידוק בטחוני: הטייסים מאחרים

בשיחות עם טייסים של חברות התעופה השונות הם מספרים לנו שהם, אלו שמפעילים את המטוס, צריכים לעבור בידוק ביטחוני מלא, שכולל כמה שלבים עד ההגעה למטוס. בשיחות איתם הם מספרים שיש מי שלא עובר את אותו הבידוק: "אנחנו צריכים לעבור בידוק מלא בזמן שמי שיושב לנו בבטן המטוס וממלא אותה במזוודות, אנשי הניטול והכבודה, נכנסים באופן חופשי לנמל התעופה".

נתב"ג // צילום: עמי שומן,

בשיחות עם עובדים במחלקת הכבודה הם מודים: "הבאנו אישור שאין לנו רישום פלילי בתחילת העבודה כאן ומאז אנחנו נכנסים עם תג עובד באופן חופשי, אין ממש פיקוח על הכניסה והיציאה, אנחנו יכולים להכניס את מי שאנחנו רוצים עם התג ועובדה שאנשים עושים את זה והיו אפילו מקרים של עובדים שהבריחו עובדים מגיאורגיה, זה כבר הפך לבדיחה שרצה בינינו".

עיכוב בהעמסת כבודה

מי שאחראי על העמסת הכבודה הם אנשי צוותים ששייכים לנמל התעופה. בשל מחסור בעובדים שנמשך כבר חודשים, העובדים נאלצים לנקוט בצעדים שונים וביניהם, גם האטת קצב העבודה, לפעמים באופן מכוון. בחברות התעופה הזרות והישראליות סיפרו שמזוודות מועמסות על מטוסים באיחורים גדולים, לפעמים אחרי מועד ההמראה, מה שגורם לאבד את הסלוט (זמן ההמראה) ולעיכוב שיכול להיגרר לא מעט זמן.

עומס בנתב"ג // צילום: יוסי זליגר,

בחברות התעופה מספרים לנו על נזקים חמורים שנגרמים להם ולהסברים שהם צריכים לספק לנוסעים הזועמים בעקבות ההתנהלות בנמל התעופה, "לנוסעים פחות אכפת מה הסיבה, הם רואים את הלוגו שלנו, של חברת התעופה ודורשים בצדק פיצוי". בחלק מחברות התעופה מציעים שעובדים מטעמם יבצעו חלק מהעבודות הללו וזאת במטרה לנסות לסייע בייעול התהליכים, אך בנמל התעופה לא מאפשרים זאת לטענתם.

רכב ליווי למטוסים: בזבוז זמן וכסף

הטייסים עמם שוחחנו מספרים על תופעה נוספת ומאוד בעייתית בעיניהם: "בכל טיסה שנוחתת בנתב"ג, ישנה חובה להתלוות לרכב 'FOLLOW ME', מדובר ברכב שמגיע עד למטוס ומלווה אותו לחניה. כמעט בכל נמל תעופה גדול, משארל דה גול בפריז, דרך הית'רו בלונדון ועד איסטנבול ו-JFK בניו יורק, אין שימוש ברכבים מהסוג הזה. לא פעם אנחנו מחכים להם גם יותר מעשר דקות, מה שגורם לחברות התעופה לבזבוז כסף משמעותי וגורם לעיכוב בטיסות. אנחנו הטייסים יודעים להתנהל לבד בשדות תעופה, אנחנו מקבלים הוראות הגעה לחניה ממגדל הפיקוח והמטוס לא באמת צריך את הרכב הזה. מדובר בבזבוז כסף וזמן".

יחס מזלזל מההנהלה: תסכול, בכי והתפטרויות

בתוך כך, עובדי הבידוק הביטחוני עמם שוחחנו בשבועות האחרונים מספרים על יחס מזלזל ומשמרות ארוכות וקשות מאוד שבסיומן לא פעם, עובדים מתפטרים, בוכים ויוצאים לבתיהם כשהם מתוסכלים. "אנחנו עובדים קשה מאוד ובקושי מתוגמלים, אנחנו צריכים להתמודד עם התורים הארוכים ומספרי הנוסעים שגדלים ועושים הכל כדי להספיק אבל זה נורא קשה, הבטיחו שיביאו עוד עובדים אבל זה עדיין לא קורה, אני מפחד ממה שיהיה פה בקיץ", מספר עובד ביטחון ל"ישראל היום".

העומסים באולם היוצאים החלו כבר לפני כמה חודשים, עם פתיחת השמיים וההבנה שהקורונה, לפחות בשלב זה, מאחורינו, אך העומסים הכבדים נמשכים בנמל התעופה ובאותה טענה – מחסור בכוח אדם.

מנמל התעופה בן גוריון נמסר: "לגבי רכב ה Follow Me נמל התעופה בן גוריון, טרמינל 3, נבנה בצורת כוכב בשונה לטרמינלים בעולם שנבנים בצורה לינארית. מבנה, זרועות ושרוולים ייחודיי המביא את המטוס למרחק בין מוטת כנפיים של 4.5 מ' בין מטוסים לבין המבנה המחייב גמישות תפעולית בשרוולים וברחבות החניה של המטוסים. במסגרת ניהול הסיכונים הבטיחותיים הכנסת מטוסים למרווח בין צלעות הכוכב נעשית עם רכב ליווי וכן על בדיקה של כל רחבת חנייה בטרם כניסת המטוס. כמו כן בעולם בעמדות H.S (עמדה ללא שרוול) מכניסים את המטוס עם רכב ליווי וכך גם בנתב"ג".

לגבי הבידוק הביטחוני שעוברים הטייסים לעומת העובדים במחלקות הכבודה נמסר: "כל העובדים, הנוסעים, האורחים הנכנסים לשטח המבצעי עוברים בדיקה ביטחונית." בנוגע למחסור בעובדים נמסר: "מבדיקה שביצענו לאור העומס שהיה בפסח השנה עלה כי תהליך הבידוק הביטחוני בנתב"ג אינו הגורם לעיכובים. העומס נוצר בדלפקי הצ'ק אין ומיד אחרי הבדוק הביטחוני בשל מחסור אדיר בכח אדם, ובשל ההליך הארוך בו נדרשות הדיילות לבידוק כל נוסע (8 דקות לנוסע), אלו עובדות ידועות.זאת ועוד, מה שנהוג במדינות שיש להם שדות רבים לא יכול ואסור שיהיה נהוג במדינה שיש לה שדה אחד שהוא מתקן אסטרטגי. לא מפעילים שדה של מדינה (שדה יחיד) בצורה שמפעילים במדינות שהן מרובות שדות תעופה. גיוס לתפקידים ביטחוניים לוקח זמן. תפקידי הביטחון אלו תפקידים להן נדרשת הכשרה . בימים אלה אנחנו פותחים קורסים נוספים".

בנוגע למזוודות שמתעכבות נמסר: "מספר המזוודות שנשארות בנתב"ג הוא מהקטנים בעולם . נתב"ג מהמובילים בעולם במיעוט טעויות שינוע. עובדה ידועה היא שחסרים בחברת שרותי הקרקע מאות עובדים ולכן הם לא פותחים מספיק דלפקי צק אין, והמזוודות נשלחות למערכת המיון ומערכת הבידוק הביטחוני באיחור לטיסות שנסגרו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר