כ־100 אלף נוסעים עברו בכל יום בתקופה האחרונה בנמל התעופה בן־גוריון. השגרה בשדה, שאליה כבר התרגלנו, כוללת תורים ארוכים ולא מעט תלונות של נוסעים על ההתנהלות של נמל התעופה - מטיסות רבות שמאחרות, דרך יחס למשפחות ועד לכבודה שלא תמיד מגיעה ליעדה בזמן.
בסיור קצר באזור קבלת המזוודות ניתן לראות בשולי האולם ערימה גדולה של עשרות עגלות תינוק, מזוודות ומושבי תינוק לרכב. כל אותן מזוודות ועגלות פשוט לא הגיעו לנוסעים שטסו עם תינוקות ונאלצים עכשיו להתמודד עם המחסור בציוד. כך גם לגבי כל מי שהמזוודה שלו לא הגיעה בזמן. בתקופה האחרונה התקבלו ב"ישראל היום" תלונות מצד נוסעים שהמזוודה שלהם לא הגיעה בזמן.
לצד הסיכוי שהכבודה לא תגיע בזמן בולטת גם תופעת האיחורים. מבדיקה שערכנו עולה כי בחודשים האחרונים כמחצית ההמראות היו באיחור. המשמעות היא שבערך כל טיסה שנייה ממריאה באיחור של 15 דקות ויותר, מה שגורם לזעם בקרב עובדים בחברות התעופה השונות. מדובר בנתון שקיים גם בנמלי תעופה אחרים, אך ללא ספק מדובר בנתון לא מחמיא לנתב"ג.
בשנים האחרונות מפעילים בשדה את מה שנקרא "סיירת משפחות" - זו שאמורה לשלוף משפחות עם ילדים קטנים מהתורים ולהעביר אותן במהירות את התור. בשיחה עם משפחות רבות שעברו בנמל התעופה ובביקורים שערכנו בו נמצא כי אותה סיירת לא ממש הורגשה, ומשפחות עם תינוקות עמדו בתורים ארוכים בנמל התעופה, בניגוד לנמלי תעופה אחרים שבהם משפחות עוברות בתורים מקוצרים ומהירים - לדוגמה באלה של דובאי, טוקיו, ברלין ובנמלי תעופה רבים נוספים ברחבי העולם.
ככה מקבלים תיירים?
ואם כל זה לא מספיק, הרי שתיירים רבים המגיעים לישראל נאלצים לעמוד בתורי ענק. בשיחות עם כמה מהם בחודשים האחרונים הם מספרים כי מדובר בתורים חריגים שלא חוו בהרבה מקומות.
לפני כמה שבועות חשפנו כאן כי אחד ממסלולי הנחיתה בנתב"ג הפך כמעט ללא שימושי בעקבות שיבושים מוצלחים של גורמים לא ידועים מחוץ למדינת ישראל. אותם שיבושים מצליחים לפגוע ב־GPS שבו אמורים להשתמש הטייסים כדי לנחות, ואותו מסלול שעובר מעל תל אביב ונחשב למקוצר ונוח למטוסים שמגיעים ממערב הפך למוגבל מאוד, שכן אין בו את המערכת שמאפשרת נחיתה מוכוונת מהקרקע.
מעבר לכך, קיימת בעיית המוניות המוכרת. לפני כמה שבועות זכתה חברת גט במכרז להפעלת מוניות בנתב"ג, אך עדיין לא התחילה להפעיל את המוניות שם באופן מוסדר, והנוחתים בישראל צריכים להתמודד עם נהגי מוניות שמציעים שירותי הסעה באופן לא חוקי בתוך הטרמינל. בעיה זו אמורה להיפתר עם התחלת הפעלת השירותים של גט, אך נכון לעכשיו לא ברור מתי בדיוק זה יקרה ואם באמת זה יהיה הפתרון המושלם לבעיה שנמשכת כבר שנים בנתב"ג.
בנוסף, חברות תעופה רבות מתלוננות על היחס של נמל התעופה לנוסעי מחלקת העסקים שלהן. נוסעי מחלקת עסקים בכל חברות התעופה למעט אל על, אמורים לרדת למטה למתחם G, בו ישנו כביכול תור מיוחד לנוסעי מחלקת העסקים ולמי שרוכש את שירותי קיצור התורים של חברות ההנדלינג. בחברות התעופה השונות מתלוננים וטוענים כי התורים לא באמת מקוצרים.
תלונה נוספת של טייסים בחברות תעופה שונות היאא שירות Follow Me עליו כתבנו בעבר ועדיין מתקיים בנתב״ג. שירות שמחייב את הטייסים להמתין לרכבים שיכוונו את הטייסים לעמדת חניה, שירות שכבר לא קיים בנמלי התעופה הגדולים והמפותחים בעולם, אך בישראל עדיין קיים וגורם למטוסים להמתין על הקרקע לאותם רכבים, לפעמים במשך דקות, מה שעולה גם לא מעט כסף לחברות התעופה.
זמן למקצה שיפורים
בקרוב צפוי נמל התעופה להגיע לשיא הקיבולת שלו. סחבת במשרד התחבורה מעכבת כבר שנים ארוכות את ההחלטה בנוגע להקמת נמל תעופה נוסף בישראל, שיוכל להוות אלטרנטיבה לנתב"ג בטיסות בינלאומיות.
נכון לעכשיו, לא ברור מתי ואם זה יקרה, ובינתיים בנתב"ג מותחים את גבול היכולת לכמות נחיתות מקסימלית בכל שעה בתקופות השיא ונאלצים להתמודד עם ביקושי שיא מצד חברות התעופה להפעיל טיסות לישראל.
הקיץ והחגים עוד רגע מאחורינו, ותקופת השיא הבאה צפויה רק לקראת חנוכה ובהמשך בפסח. יש לא מעט חודשים כדי לתקן את כל אותן נקודות משמעותיות שהוזכרו בכתבה - מהאיחורים בהמראות, דרך הטיפול בכבודה והתורים הארוכים לתיירים ועד לבעיית המוניות והפרעה לנחיתה באמצעות GPS. האם כל הנושאים יתוקנו? אנחנו נמשיך לעקוב.
"מחזור טענות"
מרשות שדות התעופה נמסר: "מדובר במיחזור טענות ישנות הנמצאות בטיפול. נתב"ג שובר את השנה את שיאי הפעילות בכל התחומים כשדגש מיוחד ניתן לשיפור מתמיד ברמת השירות לנוסעים. למעלה מ-25 מיליון נוסעים יעברו השנה בשדה תוך שהם נהנים משיפור מתמיד.
"זמן ההמתנה קוצר לכ-37 דקות מכניסה לטרמינל. נתב"ג נחשב לאחד השדות המובילים בביטחון, בבטיחות ובדיוק בהגעת המזוודות. מרבית העיכובים בהמראות נובע מעיכובים של טיסות נכנסות שהם באחריות חברות התעופה. סוגיית ה-GPS קיימת כבר יותר משבע שנים ולא משפיעה על הנחיתות בשדה.
"לאחרונה, רשות שדות התעופה יצאה בשורה של מכרזים לטובת הציבור ובכלל זה מכרז מוניות בו זכתה חברת GETT ומכרזים למסעדות חדשות בשדה ובמחירים מפוקחים. בנוסף, נתב"ג עובר תנופת בינוי שתגדיל את הטרמינלים והזרועות בנמל לקליטה של 40 מיליון נוסעים. רש"ת תמשיך בפעילותה לפיתוחו וקידומו של נתב"ג לטובת ציבור הטסים וחברות התעופה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו