תיירים על ישראל: עומס, לכלוך ודוחק

כמות התיירים המגיעים לישראל נמצאת בעלייה, אך רבים מהם אינם יוצאים מרוצים מהחוויה • מסר האזהרה של יוסי פתאל • חדשות התיירות

תיירים ברמת הגולן // צילום: אייל מרגולין

"ככל שכמות התיירים לישראל עולה, כך שביעות הרצון שלהם מחוויית הביקור בארץ יורדת". כך אמר מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, יוסי פתאל, במסגרת יריד התיירות הבינלאומי WTM, שנערך בלונדון. לדבריו, "המדינה מורגלת לטפל במשברי תיירות של שפל בתנועה לארץ, אולם עכשיו דרושה היערכות מיוחדת לטיפול במשבר עודף התיירים, על התשתיות ואיכות השירותים הניתנים לתיירים".

ביריד שהתקיים בהשתתפות משרד התיירות, חברי לשכה ותיירנים, פתאל תיאר תמונה קודרת של רמת השירות שתיירים חווים בארץ. "חוויית התייר המידרדרת, מתחילה כבר בשדה התעופה, בתור לביקורת דרכונים - אשר בשעות השיא היומיות יכולות להגיע לשעתיים. לבוחרים לנסוע במונית מהשדה, אנחנו מחזיקים אצבעות".

לדבריו, ישנו מחסור חמור בחדרים, כאשר במקביל המחירים מאמירים לרמות שלא הכרנו - כולל דרישות למקדמות עבור קבוצות, לנופשים בעוד שנה. בנוסף לכך, באתרי התיירות המרכזיים יש עומס רב, לכלוך ודוחק הפוגעים בביקור התייר. 

"בשווקים העמוסים בתיירים אין דין ואין דיין בכל הקשור למחירים המופרזים שלעיתים נגבים מהתיירים. חאפרים מציגים עצמם כמורי דרך מורשים ועוד. ללשכה וחבריה מגיעים הרבה מאוד תלונות. בעבר הלא רחוק תיירים תמיד גילו רצון לשוב ולבקר בישראל, קולות אלו מתמעטים אצל לקוחותינו מחו״ל", הזהיר פתאל. 


תיירים בכנסיית הקבר // צילום: אורן בן חקון

סדר פסח על הים

חברת הקרוזים הגדולה באירופה, MSC, הודיעה כי לאור הביקוש הגדול של ישראלים לחופשות קרוז, היא יוצאת לראשונה במחווה לקהל הישראלי ותערוך ליל סדר ללא תוספת תשלום על אוניית הקרוזים החדשה "בליסימה", שתושק בחודש מרץ 2019.

במהלך הפלגת הפסח יוקצה אזור מיוחד עבור הקהל הישראלי בו יוגשו מאכלים ברוח החג ביניהם: מצות, מרק קיינדלך, מציה, סלט תפוחי אדמה, חרוסת, עופות, דגים, ביצים קשות וכדומה. ההשתתפות בסדר אינה כרוכה בתשלום, אך יש להירשם מראש. 

בליסימה היא האונייה ה-16 של חברת הקרוזים האיטלקית, ואניית "הדור הבא" הרביעית של החברה, שהושקה במהלך השנה האחרונה, אחרי ה Meraviglia, הSeaside וה Seaview. בליסימה, שנבנתה בהשקעה של כמיליארד דולר, תהיה אוניית הקרוזים הגדולה והחדישה ביותר שתשוט באגן הים התיכון. מסלול האונייה יעבור דרך מדינות הים התיכון, ברצלונה, מרסיי, גנואה, נאפולי, מסינה ומלטה. הקיבולת שלה עומדת על 4,500 נוסעים. 

לדברי מנכ"ל MSC ישראל, טלי נוי, עד סוף שנת 2018 יירשם גידול של למעלה מ- 30 אחוז בנוסעים מישראל לעומת 2017. כמו כן, השוק הישראלי הוא אחד מהשווקים המתפתחים ביותר מבחינת קצב הצמיחה של חופשות הפלגה. 

סדר פסח על אוניית בליסימה MSC // צילום: יח"צ

אל על חתמה על הסכם קוד שייר עם וייטנאם איירליינס

חברת התעופה אל על, חתמה אתמול (שני), על הסכם קוד שייר עם "וייטנאם איירליינס", חברת התעופה הלאומית של וייטנאם. מטרת הסכם הקוד שייר החדש, הוא לספק ללקוחות אפשרויות טיסה נוספות מתל אביב דרך הונג קונג ובנגקוק, ליעדים האנוי והו צ'י מין סיטי. 

הטיסות יופעלו באופן ישיר על ידי וייטנאם איירליינס, במסלול האנוי/ הו צ'י מין סיטי/ בנגקוק/ הונג קונג, ועל ידי אל על, במסלול בנגקוק/ הונג קונג/ תל אביב. הנוסעים יוכלו לבצע צ'ק-אין ליעד הסופי שלהם ולקבל כרטיסי עלייה למטוס לטיסות ההמשך שלהם. ההסכם מאפשר לפרסם טיסות בקוד אל על (LY) על טיסה שמופעלת על ידי חברת תעופה אחרת, ולהיפך, ובכך מציע לנוסעי החברה מגוון גדול יותר של יעדים ותדירויות.

לדברי מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, "במהלך השנים האחרונות חלה עלייה בתנועה בין ישראל לווייטנאם. אנו שמחים על כך שהיה ביכולתנו להשיק קוד שייר עם וייטנאם איירליינס ורואים בכך היבט אינטגרלי נוסף בבניית האסטרטגיה שלנו לצמיחה עתידית, עם חברות תעופה בינלאומיות מובילות אחרות."

נשיא ומנכ"ל וייטנאם איירליינס, Duong Tri Thanh, אמר בטקס החתימה: "אנו נרגשים להרחיב את השותפות עם אל על, בדיוק בזמן ציון חגיגות 25 שנה לקיום היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. קיום הסכם הקוד שייר משפר באופן משמעותי את נוחות הנוסעים ומגביר את נוכחותה של וייטנאם איירליינס במזרח התיכון".

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, נשיא ומנכ"ל וייטנאם אירליינס, Duong Tri Thanh // צילום: סיון פרג'

היעד התיירותי הגדול הבא יהיה סין

עד שנת 2030 תתייצב סין כיעד התיירות המוביל בעולם. כך עולה ממחקר עולמי שערכה חברת המחקר "יורומוניטור". 

לדברי מחבר המחקר, ווטר גירץ, הצמיחה הכלכלית המהירה באסיה, הסרת ההגבלות בקבלת ויזה לסין, התחזקות מעמד הביניים והעלייה בשכר במקומות כמו הונג קונג וטאיוואן, הביאו כבר היום לעלייה של מספר התיירים בסין. 

מגמה זו צפויה להתחזק לאחר אולימפיאדת טוקיו בקיץ 2020, ומשחקי החורף האולימפיים בבייג'ין בשנת 2022. על פי המחקר, רוב התיירים בסין מגיעים היום ממדינות מזרח אסיה, וגם הסינים עצמם מתיירים בעיקר בתוך סין, אבל גם יוצאים ממנה. 

לפי נתוני ארגון התיירות העולמי של האו"ם, בשנת 2016, תיירים סיניים הוציאו מחוץ לארצם 261 מיליארד דולר - עלייה של 12 אחוז לעומת ההוצאות בשנת 2015, ופי 11 מהוצאות של תיירים סיניים בחו"ל לפני עשר שנים. מדובר בגידול עצום, בייחוד כאשר ידוע כי רק 9 אחוזים מאזרחי סין מחזיקים דרכון. לשם השוואה, 40 אחוז מאזרחי ארה"ב מחזיקים דרכון ו-95 אחוז מהבריטים. בסין, 9 אחוזים הם 120 מיליון איש - פי שניים ממספר תושבי איטליה. 

יש לציין כי הממשל הסיני מקדם תיירות סינית היות והוא רואה את האזרחים המקומיים כאמצעי להפצת התרבות מחוץ למדינה. 


סין // צילום: Getty Images טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר