על גלגלים: לטייל בקרוואן, להרגיש בבית

הוא מרשים, חתיך ונחשב לסמל סטטוס • את המשאית המקרטעת של "הופה היי" החליפו בעשור האחרון קרוואנים לטיולים בארץ ובכל העולם, המאפשרים לגור מטר מהים, מההר או מהנחל • זה עסק מורכב ולא זול, אבל אם אתם מרבים לטייל וללון בבתי מלון, הקרוואן הוא רכישה משתלמת

"חוויה אחרת". טיול בקרוואן // צילום: GettyImages // "חוויה אחרת". טיול בקרוואן

אוהבים לטייל ברגל עם תרמיל ומקל? נפלא. כנראה שאתם שייכים לדור שחגג בר מצווה בשנות ה־70 ועדיין מסתובב עם מימייה וכובע טמבל כשהוא מתזז בין נופים בארץ הקודש. הטיילנים "של היום" כבר יודעים שהדרך לחרוש מדינה כיום היא רק באמצעות קרוואן; כזה שנגרר אחרי רכב או אוטו־קרוואן שמאפשר טיול בטבע בנוחות אבל לנהוג בו זה כמו לנהוג במשאית. 

אז נכון שכאן זה לא נורבגיה עם מרחבי ענק וכבישים מסתעפים, ובכל זאת ישראלים רבים לא מוותרים על התחרות המגוחכת של למי יש יותר גדול - גם בקרוואנים. החוויה של טיול בקופסת הענק על גלגלים הזאת היתה שמורה עד לא מזמן למטיילים אוהבי הטבע באירופה, ארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה. 

המטיילים בישראל יכולים ליהנות כיום מטיולי קרוואנים בעיקר בזכות הורדת מס הקנייה על קרוואנים ב־2012, התאמת התקינה לקרוואנים בישראל על ידי משרד התחבורה ועידוד ופיתוח חניונים ידידותיים לקרוואנים בידי משרד התיירות ורשות הטבע והגנים. כיום קיימים עשרות חניוני קרוואנים בישראל המנוהלים הן על ידי רשות הטבע והגנים והן על ידי יזמים פרטיים.

שינוי סטטוס

עד היום, צמד המילים "לגור בקרוואן" היה מתקשר אסוציאטיבית עם מי שידם אינה משגת לרכוש דירה או בית, או עם כאלה שמחוברים לאדמתם כאידיאולוגיה. "לטייל בקרוואן" זה כבר סיפור אחר, תודעתית. אז מה הפך את טיולי הקרוואנים מטרנד לאחת מאפשרויות החופשה המועדפות בישראל? ויותר מכך, מה הפך את קניית הקרוואנים לפופולרית? בראש ובראשונה, הקרוואן מאפשר למשפחה לטייל ברחבי הארץ בנחת ובשלווה ובסוף כל יום לחזור ולישון בבית נופש פרטי, עם שירותים, מקלחת, מים חמים, טלוויזיה, כיריים, מיטות נוחות והגנה מפני מזג אוויר חם בקיץ וקר בחורף.

עבור משפחה שמרבה לטייל, קשה להתעלם מהכדאיות הכלכלית שברכישת קרוואן, במיוחד בהשוואה למחירים המופרעים של בתי המלון בישראל. למשפחה ממוצעת בת חמש נפשות, חופשה בת שבוע באילת תעלה כ־10,000 שקלים. העלות הגבוהה מצמצמת, פעמים רבות, את מספר החופשות המשפחתיות בשנה. קרוואן ממוצע למשפחה עולה כ־100 אלף שקלים, והוא מאפשר למשפחה יציאה בלתי מוגבלת לטיולים ולנופשים, גם בעונות השיא (חגי תשרי, פסח והחופש הגדול) בספונטניות וללא מגבלות של ממש. 

קרוואן ממוצע למשפחה עולה כ־100 אלף שקלים // צילום: GettyImages

יוצא כי עלות משוקללת של קרוואן ממוצע שוות ערך לכעשר חופשות משפחתיות בנות שבוע במלון. לא זו אף זו, אלא שירידת הערך של קרוואן אירופי היא 10%-5% בשנה, כך שגם לאחר כשנתיים ייוותר בידי המשפחה נכס ששוויו הוא בין 80 ל־90 אלף שקלים.

עוד יתרון הוא שרישיון הנהיגה הדרוש הוא B או C1 בלבד, כלומר הרישיון לרכב פרטי שממילא בבעלותכם או לרכב משא קל. הנהיגה אינה שונה למעט העובדה שמדובר בכלי רכב ארוך ורחב בתצורת אוטובוס, ויש להביא זאת בחשבון בסיבובים ובטח בעקיפות.

אוסטרליה פינת חורשת טל

צריך לזכור שקרוואן הוא גם סמל סטטוס, לפחות כרגע, וישראלים נמשכים לסמלי סטטוס. מצד שני, יש גם לא מעט חסרונות: עלויות תחזוקה לאורך זמן, מקום חניה נורמלי ליד הבית, עלות המוצר עצמו - שרק מי שיכולים להרשות לעצמם - יקנו. בהשוואה לבתי מלון הוא אמנם משתלם בטווח הארוך, אך אינו כולל בריכה וארוחות. יציאה לטיול איתו מחייבת תכנון מדוקדק של המסלול ומיקום עגינה. מדובר בכלי גדול ומסורבל ומי שרגילים לרכב קומפקטי יכולים להירתע מנהיגה בו, למרות שהיא אינה מחייבת רישיון מיוחד. ואם אתם מעדיפים לטוס לחו"ל על פני חופשות בישראל, תחשבו פעמיים אם כדאי שיעגון לכם בחניה קרוואן ענק ויקר. 

מי שניסה, חווה והתאהב בדבר הוא שלומי זנזורי (43) מנס ציונה. אחרי שטייל באוסטרליה בצעירותו בקרוואן, פנטז שנים על שחזור החוויה בישראל, וכשנוצרה ההזדמנות רכש לעצמו ולמשפחתו קרוואן. "זו ללא ספק הרכישה הכי מוצלחת שעשיתי בחיים שלי", הוא מוסיף סימן קריאה על הקביעה. "אחרי הצבא, לפני יותר מ־20 שנה, עשיתי טיול באוסטרליה ויצא לי לטייל עם משפחה אוסטרלית בת שלושה ילדים בקרוואן. יחד עשינו את כל החוף המזרחי באוסטרליה. זה היה פשוט מדהים. אתה חווה נוחות וכיף כשאתה מטייל בקרוואן. כמובן שבאוסטרליה הכל מותאם לשם כך ויש חניונים בכל מקום והמון אנשים פשוט מטיילים ככה במשך שנה שלמה. חלקם מוציאים את הילדים מבית הספר ומלמדים אותם חינוך ביתי בקרוואן תוך כדי טיול".

קרוואן של חברת "לאופק"

במשך שנים חלם זנזורי להעלות את החוויה לישראל, אבל רק בשנים האחרונות, כאשר נוספו עוד ועוד חניונים ייעודיים והנגישות והנוחות גדלו, הוא החליט לרכוש לעצמו ולמשפחתו קרוואן. מאז לא הביט לאחור, רק אולי כדי לקחת רוורס כשהוא יוצא מחניון קרוואנים. "זה באמת שינה לנו את החיים מן הקצה אל הקצה", הוא מתמוגג. "יש לי שני ילדים בני 13 ו־10 ואנחנו מטיילים המון עם הקרוואן בכל הארץ. לפעמים אפילו ישנים בו סתם, קרוב לבית, רק בשביל החוויה. אני ואשתי מפנטזים על כך שכשהילדים יהיו גדולים, נמכור את הבית ופשוט נעבור לגור בקרוואן. בכל פעם במיקום אחר".

מה הופך טיול בקרוואן לכל כך משתלם ביחס לאופציות האחרות?

"אין מה להשוות בכלל. אתה פשוט מטייל בתוך הבית שלך ויש לך את כל מה שאפשר וצריך. זה באמת לטייל ולהרגיש בבית, מה גם שתמיד אפשר בסוף היום לחזור הביתה ולהחנות את הקרוואן. זו חוויה אחרת וכיפית. מאוד מומלץ למי שיש לו את האפשרות".

מוכנים? צאו לדרך

מבדיקת נתוני משרד התחבורה על מכירת קרוואנים בשנים האחרונות (2018-2015), מתברר שבמקום הראשון במכירת קרוואנים בישראל, בפער משמעותי, נמצאת חברת Adria, יצרנית הקרוואנים המובילה באירופה ומהחברות הוותיקות ביבשת, המוכרת כאן יותר מפי שניים קרוואנים מאשר המקום השני בישראל. יתר מותגי הקרוואנים המיובאים אינם עולים על יחידות בודדות בשנה, ומהווים אחוז מינורי מכלל מכירות הקרוואנים בישראל. 

מי שמעוניינים לטייל בקרוואן אך לא לרכוש אחד כזה, ויש להם רכב עם וו גרירה - יכולים לשכור קרוואן נגרר ולטייל ברחבי הארץ. עלות שכירת קרוואן נגרר היא 850-650 שקלים ללילה. קראוון יכול להכיל עד שבע נפשות, כלומר עלות ממוצעת לאדם של 120 שקלים ללילה. אוטו־קרוואן להשכרה יעלה לכם כ־1,200 שקלים ללילה, וגם בו יש מקום לעד שבע נפשות. העלות הממוצעת לאדם היא 170 שקלים. 

טיול בקרוואן הוא חוויה של טבע ושלווה. כשאנחנו רוצים לתכנן טיול שכזה, כדאי לחשוב על האזור שבו נרצה לטייל ובאיזו נקודה נתמקם, ומשם כדאי לצאת בבוקר לטיול ולחזור אחר הצהריים לחניון הקרוואנים לארוחת ערב מפנקת או סתם לנוח בין העצים והטבע.

שפע אפשרויות הטיול בישראל על פני שטח פנים קטן, הופך את ישראל ליעד אידיאלי לטיולי "כוכב" בקרוואן - טיול המאפשר להתמקם ולהתמקד באזור מסוים לכמה ימים ומשם לצאת לטיולים יומיים שבסופם נחזור למקום הלינה. במקרה כזה, היתרון בקרוואן נגרר הוא בהיותו נפרד מהרכב הפרטי, כך שממקמים את הקרוואן באתר הנבחר ונוסעים עם הרכב הפרטי בנוחות. 

אתרי הטיול המומלצים לקרוואנים

פארק אשכול: בחניון תקבלו חיבור לחשמל ומים והוא מהווה נקודת יציאה מעולה למסלולי טיולים בסביבה, מסלולי רכיבה על אופניים, ואפשר פשוט ליהנות בפארק ובמתקנים הנהדרים שלו. 

גן לאומי ממשית: הגן, הממוקם באזור דימונה, הוא אתר מורשת עולמית המשמר את שרידיה של עיר נבטית מהתקופות הרומית והביזנטית ומציג את האדריכלות הנבטית, על רקע נוף המדבר של הרי צפון הנגב. בחניון יש חיבור לחשמל ומילוי מים בנקודה מרכזית. כדאי להתעדכן לגבי פעילויות מיוחדות באתר.

ים המלח: אפשר לבחור בין שני חניונים במקום הנמוך ביותר בעולם: חניון חמי עין גדי או חאן עין גדי. מעבר להנאה מטבילה במימי ים המלח, מנקודות אלו אפשר לצאת לטיולים נהדרים, בין השאר, בנחל דוד, בשמורה הנסתרת, במצדה, במערות קומראן ועוד.

צילום: GettyImges

תל ערד: ממנו אפשר לטייל בסביבה, וממש בצמוד אליו ליהנות מהאתר הארכיאולוגי של תל ערד ובמרחק נסיעה לטייל בעיר ערד, להתוודע לרובע האמנים בעיר ולהשקיף ממצפה מואב על הרי מואב, ים המלח והרי מדבר יהודה. 

חורשת טל באצבע הגליל: אחד החניונים המסודרים והאהובים בישראל. בחורשת טל אפשר ליהנות מטבילה בבריכות הצוננות או בנחל הנפלא שנובע בחורשה, ומשם אפשר לצאת לאינספור טיולים רגליים. 

חניון בצל המשמש בצפון: גם הוא נקודה מומלצת ליציאה לטיולים. מנקודה זו אפשר לצאת בקלות לטיול לאורך נחל דן, הבניאס ונחלים נוספים באזור.

הגליל המערבי: באזור זה יש כמה חניוני קרוואנים. במרחק פסיעות מהים תוכלו לחנות עם הקרוואן בחניון הפארק הלאומי אכזיב או בחניון הקרוואנים בצת - משם תוכלו לטייל בנקרות המופלאות של ראש הנקרה, ליהנות מהחופים היפים של הים התיכון ולצאת לטיולים רבים באזור הגליל המערבי, פארק גורן, נחל כזיב שנמצא לא רחוק משם ועוד. 

חניון מקורות הירקון: בגן הלאומי ירקון, לא רחוק ממחלף קסם של כביש 6 ומראש העין, אפשר למצוא שלווה בלב המולת המרכז ולהתוודע לאגם היפהפה שבסביבה ולשרידים הארכיאולוגיים, או פשוט ליהנות מהחורשות, מהעצים ומהשקט. 

עלות לינה בחניוני הקרוואנים היא 250-150 שקלים ללילה לקרוואן. מאחר שבישראל יש כ־30 חניוני קרוואנים (ויש נוספים מתוכננים), שמתמלאים במהירות בתקופות החגים והחופשות מבתי הספר – מומלץ להזמין מראש את הלינה בחניוני הקרוואנים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר