טיולים לכולם: אתרי הטבע המונגשים בישראל

ימי החופשה מאפשרים לנו לטייל ברחבי הארץ, וכיום קיימים יותר מקומות נגישים לאנשים עם מוגבלויות, שיוכלו ליהנות מאוצרות הטבע • מהסחנה ועד לעיר העתיקה בירושלים

צילום: עדי זלק וינר // גן השלושה

החופשה בחגים מאפשרת לנו לטייל ברחבי הארץ, אך ישראלים רבים אוהבים לעשות זאת כל השנה - וחשוב לציין שלכולם מגיעה הזכות ליהנות מנופי המדינה. לצערנו, לא כל אתר בארץ מונגש לאנשים עם מוגבלויות, ולכן יש להעריך את המאמצים של גופים שונים להנגיש את אתרי הטבע והמורשת, כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להגיע לאוצרות הטבע והתרבות הממלאים את ארצנו. 

שביל בוסתן המים

לכבוד חגיגות 60 שנה להקמת הגן הלאומי "גן השלושה" (הסחנה), נחנך בחלקו המזרחי אזור בילוי חדש, "שביל בוסתן המים", עם טיילת מונגשת לאורך הנחל באורך של כ־300 מטרים, שעוברת דרך בוסתן פורח וטחנת קמח עתיקה. נוסף על כך, בקצה הגן יש אטרקציות שלא מוכרות לכל המטיילים - ובהן מוזיאון "עקבות בעמק", שהיה בשיפוצים זמן רב וכעת חזר לשימוש. מקום נוסף הוא אגף המורשת באתר "חומה ומגדל" המשוחזר שבגן, שמזמין להשתתף בפעילות עצמאית למשפחות, ואגף הארכיאולוגיה הים־תיכונית המציע פריטים רבים מתקופות שונות. 

בימים ג'-ה' בחול המועד (17-15 באוקטובר) ייפתח למשפחות מיצג המולטימדיה החדש של הקמת יישובי חומה ומגדל עם שלוש הקרנות בכל יום (11:00, 12:00, 13:00) ללא תשלום נוסף ובתיאום מראש (04-6581017). 

פעילות מוזיאון "עקבות בעמק": 10:00-14:00. שעות פעילות גן השלושה: 09:00-17:00. מחיר כניסה למבוגר: 39 שקלים, לילד (5-14) 24 שקלים. לפרטים: 04-6586219.

אפולוניה לכולם 

גן לאומי אפולוניה // צילום: מנו גרינשפן

רשות הטבע והגנים תערוך בגן הלאומי אפולוניה בשיתוף עמותת לטם (המארגנת הדרכות טיולים ופעילויות בטבע לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים) סיורים מודרכים, המונגשים ללקויי שמיעה ולמתקשים בהליכה, ותארגן נקודת הדרכה בעברית קלה. מסלול הסיורים יהיה בשביל המונגש שבמרכז האתר, ויוכלו להשתתף בו גם מי שמתקשים בהליכה ואנשים עם עגלות ילדים או בכיסאות גלגלים. ההדרכות יותאמו גם למתקשים בשמיעה (אוזניות יסופקו במקום לפי דרישה). 

בסיורים יסופר על המאבק המתמשך בין המוסלמים לצלבנים על השליטה במצוק הכורכר המשקיף אל הים. הסיור יסתיים בנקודת הדרכה פעילה במבצר, ובה יסופר סיפור המקום בעברית קלה. ההדרכה בשבתות ובחול המועד בשעות 17:00 ו־18:00. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. 

בסמטאות העיר העתיקה

מתוך תערוכת גרוסלנס בגבעת התחמושת // צילום: דיויד מזר

אם בעבר הנגשת העיר העתיקה בירושלים היתה פרויקט רווחה מקומי, כיום מדובר במיזם התיירות השאפתני ביותר בעולם להנגשת ערים עתיקות. המטרה היתה לאפשר חיבור מחדש לכל מי שהיו מנועים מלהגיע אל רחובותיה ואתריה של העיר העתיקה. 

ההנגשה החלה כדי לתת מענה לצורכי התושבים, שכן 10 אחוזים מ־40 אלף התושבים החיים בתוך החומות, הם עם מוגבלויות תנועה. פרויקט ההנגשה נמשך כעשר שנים, בליווי יועצי נגישות, בהתאם למגבלות טופוגרפיות מקומיות, בעלות של יותר מ־20 מיליון שקלים. כעת אפשר לתכנן טיול בסמטאות המונגשות באמצעות אפליקציה ייעודית וחינמית בשם "נגישות ירושלים־העיר העתיקה" Accessible JLM-Old City (בשמונה שפות) המאפשרת ניווט בזמן אמת בין הסמטאות והאתרים.

לאנדרואיד: https://play.google.com/store/apps/details?id=pami.accessibility.sayyes

לאפל: https://itunes.apple.com/il/app/accessible-roads-jerusalem/id1434672106?...

בדומה לערים היסטוריות אחרות בעולם, גם העיר העתיקה של ירושלים סגורה לכלי רכב פרטיים, לכן אפשר לחנות בתעריף יומי בחניון מתחם התחנה הראשונה ולהגיע עד לשער האשפות בשאטל החינמי "חופשי לעיר העתיקה". 

השאטל פועל בימים א', ג', ד' 20:00-08:00, ב', ה' 20:00-07:00, ו' וערבי חג 08:00 עד שעה לפני כניסת השבת. השאטל יוצא בכל 20 דקות. שאטל מונגש לבעלי מוגבלויות יוצא בכל שעה עגולה. 

קדושים לנצרות

כנסיית הר תבור // צילום: קוסטודיה טרה סנטה

קוסטודיה טרה סנטה, האגודה ששומרת על המקומות הקדושים לנצרות בארץ הקודש מטעם הוותיקן, סיימה בימים אלה פרויקט להנגשה של ארבעה אתרי דת נוצריים בישראל, מהחשובים ומהמתוירים על ידי צליינים ותיירים מהארץ ומהעולם. האתר הראשון שהונגש הוא כנסיית הבכורה בטבח'ה (עין שבע) הנמצאת בצפון־מערב הכנרת. על פי האמונה הנוצרית, במקום זה העניק ישו לאחר מותו את הבכורה לפטרוס. הקוסטודיה סללה שביל עלייה מונגש לכנסיית הבכורה, שעד כה היה אפשר להיכנס אליה על ידי עלייה במדרגות בלבד.

בכנסיית ההשתנות בהר תבור, שבה על פי האמונה הנוצרית התרחש האירוע שבו דיבר ישו עם משה ואליהו, הציבה הקוסטודיה רמפה נגישה לנכים. בכנסיית היגון (כל העמים) בגת שמנים שבנחל קדרון נחצבה מנהרה נגישה לנחל קדרון, ומעלית נבנית ומותקנת בימים אלה על מנת לאפשר כניסה לתוך הכנסייה. בכנסיית הבשורה בנצרת, שבה על פי האמונה הנוצרית ניצב ביתה של מרים הבתולה, הותקנו רמפה ומעלית אשר מאפשרות כניסה נוחה וקלה יותר. 

בקוסטודיה מציינים כי אתרים אלה מושכים אליהם בכל שנה מיליוני מטיילים ישראלים וצליינים מהעולם, וכי עד כה לאנשים עם מוגבלויות פיזיות היה קשה להגיע לכנסיות כי כדי להיכנס אליהן היה על המבקרים לטפס מספר רב של מדרגות. 

לדברי הקוסטוס ("שומר המקומות הקדושים לנצרות בארץ הקודש"), האב פרנצ'סקו פאטון, ראש הקוסטודיה, "הזכות הבסיסית של כל אדם היא היכולת להגיע לכל מקום, גם אם יש לו מגבלות פיזיות או אחרות. למרות הקושי בהנגשת מבני כנסיות שנבנו לפני מאות שנים, הפרויקט חשוב לנו מאוד כדי לאפשר לכל אחד להגיע לבקר באתרינו הקדושים בארץ ולהכיר מקרוב את המורשת ואת הדת הקתולית. עד היום אנשים עם מוגבלות פיזית היו צריכים להתמודד עם קושי להגיע בשל המדרגות הרבות. כעת כולם זוכים לגישה קלה ונוחה לתוך אתרים אלה. נמשיך לפעול להנגשת כנסיות ואתרים היסטוריים חשובים למען הציבור הרחב - צליינים ותיירים מהארץ ומהעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר