מהו סוד ההצלחה של חברת "ריינאייר"?

התפוסה בחברת התעופה הגדולה באירופה היא 96 אחוזים ומחיריה הזולים ביבשת • הסיבות: ניהול נכון וניצול מירבי של צי המטוסים

מטוס ריינאייר, צילום: רויטרס

בין הנתונים על ביצועי חברת התעופה ריינאייר בדצמבר 2019, שבו רשמה צמיחה של תשעה אחוזים לעומת דצמבר אשתקד, הסתתר נתון לא פחות חשוב: התפוסה הממוצעת במטוסים בדצמבר הייתה 96 אחוזים, שמשמעותה היא שרוב הטיסות היו מלאות כמעט עד אפס מקום. 

ריינאייר היא היום חברת התעופה הגדולה באירופה, עם יותר מ-2,100 קווים ל-234 יעדים. בכל שנת 2019 הטיסה החברה 152.4 מיליון נוסעים, מהם כ-753,000 נוסעים בקווים לנתב"ג. רק לשם השוואה, בריטיש איירוויז הטיסה בשנה זו 45 מיליון נוסעים ואל על הטיסה 5,830,530 נוסעים. ריינאייר היא החברה המובילה בספרד עם נתח שוק של 20 אחוזים, באיטליה היא מחזיקה 27 אחוזים מהטיסות, בפולין ובאירלנד היא מחזיקה 29 אחוזים מהטיסות. בנתב"ג היא העשירית בנתח שוק עם 3.13 אחוזים. 

הגורם לצמיחה הגדולה של החברה הוא בעיקר המחירים: המחיר הממוצע לכרטיס בריינאייר הוא הנמוך באירופה: 37 יורו, נמוך בשישה אחוזים לעומת אשתקד. מחיר כרטיס ממוצע בוויזאייר המתחרה היה 46 יורו, באיזיג'ט 61 יורו ובנורבג'יאן 91 יורו. לשם השוואה, מחיר ממוצע של כרטיס בחברת לופטהנזה הוא 176 יורו. 

משרדי ריינאייר // צילום: רויטרס

החברה האירית מנצלת את מטוסיה עד תום, כשהיא מקפידה שהשהות על הקרקע תהיה לא יותר מ-30 דקות. חזינו בשבוע שעבר בסבב מהיר כזה בנמל התעופה רמון באילת. בתכנון השדה התחשבו בדרישות של ריינאייר, שביקשה לעצור כמה שיותר קרוב לטרמינל, כדי לחסוך את הצורך בשימוש באוטובוסים ולאפשר לנוסעים לעבור ברגל מהמטוס לטרמינל. ברגע שהמטוס התייצב בעמדת החנייה, נצמדה אליו מיכלית התידלוק. מתוך המטוס נשלפו שני גרמי מדרגות מובנים, מקדימה ומאחור, כדי לחסוך זמן יציאה ועלייה, וגם כדי שלא להשתמש בשירותי המדרגות של הנמל, שכרוכים בעלות נוספת. בעוד הנוסעים יורדים, מזדרז צוות הדיילים לנקות בעצמו את המטוס ולהכין אותו לבואם של הנוסעים מהטרמינל.  מאחורי המושבים אין כיסים, כך שלא מצטברת בהם אשפה של נוסעים. 

הניקיון מהיר ולוקח פחות מעשר דקות, כך שעשר דקות אחרי הנחיתה סימנה הדיילת שאפשר להעלות נוסעים. אלה כבר המתינו בשער היציאה ומיהרו לעלות למטוס, ואחרי פחות מ-10 דקות המטוס החל להסיע לכיוון המסלול ההמראה. פחות מחצי שעה על הקרקע והמטוס כבר היה באוויר. 

מה שראינו בנמל רמון קורה בכל נמלי התעופה שאליהם מגיעה ריינאייר. היא מפעילה צי אחיד של דגם אחד של מטוס, בואינג 737, כדי לפשט את התחזוקה ולאפשר החלפה מהירה של מטוסים במקרה של תקלה. מול צמיחה ממוצעת של ארבעה אחוזים של חברות התעופה בעולם בולט ההישג של ריינאייר של תשעה אחוזי צמיחה, בייחוד בהתחשב בעובדה שהיא נפגעה מאוד מהקרקוע של דגם 737 מקס, שהיה אמור להגדיל את היצע המושבים בעוד 20 אחוזים. 

מטוס ריינאייר // צילום: רויטרס

ריינאייר הזמינה מבואינג עוד 135 מטוסים מדגם 737 מקס, עם אופציה לעוד 70 מטוסים, אולם הקרקוע שיבש את התוכניות להתרחבות. כשיבוטל, בחודשים הקרובים, תחדש ריינאייר את הצערת הצי, כשמטוסי מקס, שייקראו בשם אחר כדי להתרחק מהתדמית הבעייתית, יפחיתו את צריכת הדלק ב-16 אחוזים. 

מנכ"ל ריינאייר מייקל או'לירי ניסה ללחוץ על רשויות התעופה באירופה לאפשר לטוס בטיסות הקצרות עם טייס אחד בלבד, אבל כנראה לא יצליח, בעקבות מספר מקרים של התעלפויות טייסים שאירעו בתקופה האחרונה בתא הטייס. 

אחד היתרונות הגדולים של ריינאייר הוא מערך ההזמנות המקוון שלה. אחרי שמחליטים על היעד אפשר לבחור את תאריך הטיסה לפי מחיר הכרטיס הזול ביותר. מי שיכול להיות גמיש בתאריכי היציאה והחזרה יוכל למצוא מציאות כמעט כל שבוע, כאשר ריינאייר גם פותחת לעתים קרובות במבצעי מכירות שבהם הכרטיסים מתחילים במחירי רצפה. מישראל הטיסות מאילת הן הזולות ביותר, והיום כשאפשר לחנות בנמל רמון ללא תשלום, זו גם אופציה לא רעה, שמשתלמת מאוד, בעיקר אם נוסעת משפחה שלמה. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר