התיירות במצוקה: מה יהיה ביום שאחרי איום הקורונה?

בשבועות האחרונים הפסיקו חברות התעופה בזו אחר זו את הטיסות לסין • לפי התחזיות, רק בקיץ יחזרו התיירים לסין, והתיירים הסינים יגיעו ליעדים האהובים עליהם מחוץ למדינה

סין מצמצמת את הגבלות הקורונה, צילום: רויטרס

עדיין מוקדם לקבוע מתי יוסר ההסגר הרפואי על סין, אבל כבר עכשיו אפשר לראות שהעולם מתחיל להבין כמה סין היא גורם מרכזי בכלכלת העולם. בשבועות האחרונים הפסיקו חברות התעופה בזו אחר זו את הטיסות לסין, ועד סוף השבוע כבר בוטלו יותר מ-10,000 טיסות. 

הנפגעות העיקריות מההסגר הן חברות התעופה הסיניות, שביטלו את כל טיסות הפנים. שוק התעופה הסיני נמצא היום בצמיחה מואצת, ולפי הערכות, בשנת 2028 הוא יהיה הגדול בעולם.

סין היא היצואנית הגדולה בעולם של תיירים. היא צמחה מ-4.5 מיליון תיירים שיצאו ממנה בשנת 2000 ל-150 מיליון סינים שיצאו לחו"ל בשנת 2018. בשנת 2020 מספר זה היה אמור להגיע ל-300 מיליון, לאחר שמספר בעלי הדרכונים הוכפל מ-10 אחוזים ל-20 אחוזים מהאוכלוסייה. התיירים הסינים גם מוציאים כסף רב יחסית במסעותיהם. לפי UNWTO, הם הוציאו בשנה שעברה 277 מיליארד דולרים, או 26 אחוזים מכלל ההוצאות של תיירים בעולם, שהגיעו ל-1.7 טריליון דולרים. 

היעדרם של התיירים הסיניים יפגע קשה בכמה מדינות, אולם בראש ובראשונה הוא יפגע בהונג קונג, אליה הגיעו בשנה שעברה 29 מיליון תיירים מסין. למקאו הגיעו 27.5 מיליון סינים, לתאילנד 10.1 מיליון, יפן 9.25 מיליון, ולקוריאה 6.25 מיליון תיירים מסין. עוד ייפגעו וייטנאם (4.8 מיליון), סינגפור (36), מלזיה (3.1) קמבודיה (2.7) וטייוואן (2.7 מיליון). גם האוסטרלים בונים על תיירות גדולה מסין, אם כי פחות ממיליון תיירים סינים מגיעים אליה בשנה. קנדה מארחת בשנה 700 אלף תיירים מסין המגיעים בעיקר לוונקובר, שם יש קהילה גדולה של יוצאי סין והונג קונג. 

הנפגעת העיקרית. הונג קונג // צילום: AP

סין עצמה היא גם אחד מיעדי התיירות הגדולים בעולם. גם התיירות לסין צומחת בקצב מהיר, עם אטרקציות כמו "העיר האסורה" בבייג'ין, החומה הסינית הגדולה, צבא הטרה-קוטה ליד שיאן, חבל טיבט, דובי הפנדה בצ'נגדו והנופים המדהימים של גווילין. קצב הצמיחה המואץ חייב את הסינים להכשיר טייסים ואנשי תחזוקה, וגם לשכור את שירותיהם של טייסים מחוץ לסין.

לפי הנתונים מסוף שנת 2017, העדכניים ביותר שפורסמו, בסין פועלים יותר מ-5,500 מטוסי נוסעים, יש בה 236 נמלי תעופה, שמונה חברות תעופה גדולות להסעת נוסעים ועוד שמונה חברות להטסת מטענים. בנוסף עליהן פועלות בסין עוד כעשרים חברות תעופה קטנות המפעילות בעיקר טיסות פנים של עד שעתיים טיסה. לפי נתוני חברת בואינג, בשנת 2018 בוצעו בסין 800 מיליארד קילומטרים לנוסע. 

תעשיית התעופה של סין איננה רק תיירות. היא מטיסה חומרי גלם, מוצרים מוגמרים, חלקים להרכבה לכל המדינות המתועשות. השוק הצרכני של סין הוא הגדול בעולם, ויותר מ-20 אחוזים מהתאגידים הגדולים בעולם פועלים בסין. אחרי משבר וירוס הקורונה, העסקים בסין יימשכו כרגיל. עבור חברות התעופה המשמעות היא המשך הגידול בנסיעות של המגזר העסקי לסין וממנה. 

רוב חברות התעופה במערב טסות בקביעות לסין, למספר יעדים, כשנמל התעופה החדש של בייג'ין מיועד לספק את הביקוש הגובר של טיסות לעיר הבירה, אחרי שהנמל הקודם הגיע כמעט לקצה גבול הקיבולת. באתרי האינטרנט של רשות התיירות הסינית מנסים להרגיע את הגולשים ומזמינים אותם להתעניין בביקור אחרי חודש פברואר. 

לפי ארגון הבריאות העולמי, התאוששות של התיירות באזורים שפרצה בהם מגיפה נמשכת בין שישה לשמונה חודשים. אם זה יהיה המצב גם הפעם, רק בקיץ יחזרו התיירים לסין והתיירים הסינים יגיעו ליעדים האהובים עליהם מחוץ למדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר