חניון מכוניות, ארכיון | צילום: אי.פי

טסים לחו"ל? מחירי המכוניות השכורות זינקו ב־40%-80%

התיירות באירופה ובארה"ב משתקמת, הביקושים גבוהים ומחירי הרכבים מזנקים, במקביל להיצע המצומצם • העלייה בביקוש מלווה בירידה בהיקף הייצור לאור המשבר הכלכלי: "המחירים זינקו ויש יעדים שאי אפשר לשכור בהם רכב"

התיירים חוזרים לאירופה ולארה"ב, ואיתם הביקוש לשכירת רכבים. "לאחרונה יש קושי למצוא רכבים פנויים להשכרה במדינות העולם, והמחירים גבוהים בהתאם", כך אומר בועז יעקובי, סמנכ"ל חברת שלמה סיקסט.

יעקובי הוסיף עוד כי ״בחודשים האחרונים אנו עדים לתופעה הולכת ומתעצמת בשוק השכרת הרכב בחו"ל. ישראלים רבים מוצאים עצמם לאחר שהזמינו וואוצ׳ר להשכרת רכב בחו"ל באמצעות אתרי אינטרנט צד ג׳ זרים, ללא כל אפשרות לבטל את ההזמנה במידת הצורך, בייחוד במצבים בהם הנסיעה לחו״ל מתבטלת בעקבות שינויים בהנחיות הקורונה או חלילה הדבקות. במקרה של צורך בביטול או מענה שירותי בכלל, המשימה הופכת מאתגרת עד בלתי אפשרית והסבירות של הלקוח הישראלי לראות את כספו בחזרה במקרה כזה - נמוכה למדי".

הוא אמר בנוסף ש"לעומת זאת, חברות ההשכרה הגדולות שפועלות בחו״ל וגם יושבות בישראל, לדוגמת שלמה סיקסט, חיות את המציאות המשתנה במדינה, מתאימות עצמן לכל שינוי בהנחיות הממשלה ומציעות מענה שירותי נגיש ללקוחותיהן ותנאי ביטול שקופים ופשוטים במקרה של קורונה ובכל מקרה אחר, ללא כל צורך בנימוק".

"התקופה האחרונה מאופיינת בקושי למצוא רכבים פנויים בכל היעדים מה שגורם לשינוי חוקי המשחק ככה שהמחיר הפך משני והזמינות הפכה לעיקר. הסיטואציה הנ"ל הביאה כמובן לעליית מחירי השכירות, ביעדים רבים באופן דרמטי בתאריכים מסוימים ואילו ביעדים אחרים בצורה מתונה יותר. ההמלצה שלנו היא להקדים ולהזמין ככל האפשר, בניגוד לעבר שהלקוח הישראלי היה משאיר את הרכב לסידור אחרון לקראת הנסיעה, אם ימשיך לנהוג כך ימצא את עצמו משלם מחיר גבוה מאוד במקרה הטוב או בלי רכב בכלל במקרה הפחות טוב" כך לדבריו.

אופיר דנאי, מנכ"ל אופרן, מוסיף ומסביר כי "ביעדים רבים מדובר בעליות מחירים באופן דרמטי בתאריכים מסוימים, ואילו ביעדים אחרים בצורה מתונה יותר. ההמלצה שלנו היא להקדים ולהזמין ככל האפשר". לדבריו, עד לפני הקורונה התיירים הישראלים השאירו את הזמנת הרכב כסידור אחרון לקראת הנסיעה, אולם עכשיו זה בהחלט לא כדאי - במקרה הטוב מי שיזמין ברגע האחרון ימצא מכונית במחיר גבוה מאוד, ובמקרה הפחות טוב הוא לא ימצא כלל".

דנאי מסביר כי "יש מחסור ברכבים חדשים בכל העולם בגלל המחסור בשבבים (צ'יפים) שיש בכל רכב מאז משבר הקורונה. כמו כן, חברות ההשכרה לא רגילות לקנות רכבים במזומן, והיצרנים מעדיפים למכור את המעט שהם מייצרים במחירים גבוהים יותר ובתשלום ללקוחות במזומן.

בועז יעקובי (משמאל), אופיר דנאי (מימין), יח"צ

מנגד, באירופה התיירות חוזרת למסלולה ותנועת התיירים ערה, כך שיש דרישה גבוהה מאוד לשכירת רכבים. אירופאים רבים לא מחזיקים רכבים ונשענים על שכירת רכבים לטיולים. חברות ההשכרה מחזיקות רק רכבים חדשים וחברות רבות כבר לא מחזיקות רכבים משנת 2018-2019, ולכן לחברות ההשכרה יש קושי גדול לספק את הביקוש".

אוסטריה, שווייץ ואיטליה

כך למשל, באוסטריה אין אפשרות להשיג רכב לשבועות הקרובים, בשווייץ יש מעט מאוד רכבים, באיטליה קשה מאוד להשיג מכונית וגם בעניין הזה צריך להתפשר על סוג הרכב. הקושי קיים גם באזורים מסוימים ביוון. אם נצא מאירופה, בארה"ב אין אפשרות להשיג רכבים לימים הקרובים באזור ניו יורק. כך גם בקנדה - קשה מאוד להשיג רכבים באזור ונקובר.

ההמלצה: לבדוק מראש

דנאי מעריך שהמצב לא צפוי להיפתר בקרוב. "מומלץ לבדוק מראש את האפשרות להשיג רכב, ההמלצה היא להגיע לשדות התעופה הגדולים יותר, כי בהם יש יותר רכבים. המחסור הוא בעיקר במדינות הירוקות ואלו שמזג האוויר בהן טוב. המגמה משפיעה כמובן גם על מחירים. הקפיצה הממוצעת ממחירי 2019 למחירי הנוכחיים היא ב־87% בארה"ב, באירופה העלייה היא ב־40%. נוסף על כך, אנשים לא רוצים להשתמש בתחבורה ציבורית בגלל הקורונה. אף אחד לא מאמין שיהיה שינוי משמעותי לפני קיץ 2022".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...