כמעט כל עולם התיירות חווה משבר בשנים האחרונות: בעיית כוח האדם בשדות התעופה, מטוסים שפעילותם הוקפאה, ירידה חדה בהיקף פעילות בתי המלון והמסעדות, וגם שוק השכרות הרכב. יש כאלו שנוהגים להפנות אצבע מאשימה אל נגיף הקורונה ואל הדרך שבה התמודד איתו העולם, אבל המציאות קצת יותר סבוכה מזה.
בחברות ההשכרה יש בעיית מלאי ברורה מאוד, שמשפיעה ישירות על הצרכנים. לאחר התפרצות הקורונה, כשהעולם הסתגר בתוך עצמו, מצאו את עצמן החברות עם עודף במלאי הרכבים וללא לקוחות. עם היציאה מהמשבר השווקים דרשו כלי רכב, ולא מעט חברות מצאו הזדמנות למכור את מלאי ההשכרה שלהן במחירי שוק גבוהים.
כששוק התיירות החל להתעורר נתקלו בחברות ההשכרה בבעיה לא מוכרת. עם משברים בכל מה שקשור לחומרי גלם, לשבבים ועוד, יצרניות הרכב פשוט לא עומדות בביקוש. רכישת רכבים - ודאי שבכמויות גדולות, מתעשייה שמחטיאה את יעדי הייצור ביותר מ־10 מיליון רכבים - הפכה להיות משימה קשה למדי.
ואם כל אלו לא הספיקו, הגיעה המלחמה באוקראינה ופגעה עוד בייצור הרכבים. זמני המתנה של חודשים ארוכים לאספקת רכב חדש מתורגמים לזמן התאוששות והתאמה ארוך למדי של חברות ההשכרה.
בשורה התחתונה, בזמן שתחום התיירות התאושש מהר למדי לאחר הקורונה, חברות ההשכרה לא חזרו לפעול באותו היקף ובאותה עוצמה. המצב הזה, של מעט סחורה וביקוש גבוה, מתבטא כמובן במחירים שעלו, אבל לא מדובר רק בעלויות הרכבים.
היזהרו מאיחורים
בתוך המציאות הזו, החלו לצוף סיפורים על עוגמת נפש של תיירים שתכננו לצאת טיול של כמה ימים ברכב שכור. לעיתים הם נתקלו במגרשי השכרה שוממים עם נחיתתם, במקרים אחרים התגלו דגמים ישנים מאוד שזמינים להשכרה ספונטנית. מי שזקוק לרכב גדול יותר - מיני־ואן, לצורך העניין - ניצב בפני משימה בלתי אפשרית בכל מקרה.
במקרים הטובים יותר הצליחו נוסעים למצוא כלי רכב זמינים להשכרה, אבל נדרשו לשלם מחירים מופרכים. בעונות העמוסות מדובר בפי שניים, ויותר ממה שהיה מקובל בימים שפויים יותר. חברות ההשכרה אמורות לייצר רווח, וכשעומד מולן לקוח שחייב רכב עכשיו ומייד - הן יודעות לנצל את המצב לטובתן. מחירי ההשכרה המאמירים יצרו גם שיטת עבודה חדשה יחסית אצל חברות ההשכרה, וגם כאן הלקוח יוצא נפסד.
בשוק השכרות הרכב יש מותגים גדולים ומוכרים. המחירים של אלו יהיו בדרך כלל גבוהים למדי באתרי השוואות מחירים. לצידם יופיעו גם חברות קטנות יחסית, זולות משמעותית, שמציעות את אותה הסחורה. כאן כדאי להבין את האמת הפשוטה של השוק הזה: כמו על המדף בסופרמרקט, גם כאן מדובר בחברות גדולות המבקשות לתפוס את החבל בשני קצותיו. מי שיבחר באפשרות הזולה, יגלה בזמן קבלת הרכב דרישות תשלום לשירותים הכרחיים, יקרים, כאלה שמעלים את מחיר ההשכרה לאותן הרמות של החברות המובילות והמוכרות. כך מפעילות החברות הגדולות מותגים זולים יותר, והמחיר בסופו של דבר דומה עד זהה.
מלאי כלי הרכב המצומצם של חברות ההשכרה בתקופה האחרונה מתבטא גם במרווחי ביטחון תפעוליים נמוכים. במקרה שבו לקוח חווה תאונה, גניבה או כל פגיעה אחרת שגורעת את הרכב השכור ממצבת הרכבים, הלקוח שאחריו צפוי להיפגע.
המחסור ברכבים והרצון למצות את מלאי ההשכרה הקיים מייצרים, למעשה, מצב שבו חברות ההשכרה פועלות ללא רשת ביטחון. אם בעבר רכב שפונה לטיפול הוחלף ברכב אחר מהמאגרים, כיום מרווח הביטחון הזה אינו קיים. כך שגם מי שהזמין רכב מראש, יכול במקרה קיצון להיתקל במצב שבו אין באפשרות חברת ההשכרה לספק לו רכב.
המצב המתואר פוגע משמעותית בנו, הלקוחות. זמינות נמוכה עד לא קיימת של רכבים, עלות גבוהה יותר של השכרה, מחסור בהנחות או באפשרויות זולות יותר והרבה מפח נפש. מחיר השכרת הרכב היום הכפיל את עצמו, ומנגד, יש לא מעט רכבים ישנים יחסית בציים, בייחוד למי שמבקש רכב גדול יותר.
שינויים בהרגלי הצריכה
עם המחסור ברכבים ועם המחירים הגבוהים שמציג שוק השכרת הרכב, נוכל להתמודד באמצעות שינוי בהרגלי הצריכה שלנו, ובעיקר על ידי מעבר מהתנהלות ספונטנית ונקודתית לכזו המנוהלת מראש ובקפידה.
ההמלצה הראשונה היא להזמין את הרכב המבוקש מראש. השכרת הרכב קופצת לראש רשימת הדברים שיש לעשות בזמן הזמנת הטיסה. מרגע שתאריכי הטיסה ידועים, זה הזמן להתפנות ולבדוק זמינות של רכבים ביעד המבוקש, לעשות השוואת מחירים ולוודא את קיומו של רכב מתאים במועד הטיול.
ההמלצה הבאה היא חד־משמעית: אנחנו אוהבים למצוא דילים, מחירים נמוכים, להצליח להשיג עסקה מצוינת. כאן מתבטאת במלואה האמרה שהזול מתברר בסוף כיקר למדי. את הזמנת הרכב לחופשה עושים רק דרך חברה גדולה ומוכרת, ועדיף אחת כזו שיש לה נציגות בארץ. מכאן תוכלו לבצע את העסקה שתרצו עם מינימום הפתעות לא רצויות.
בחירה באפשרות הזולה תתגלה כיקרה למדי עם הנחיתה. על המחיר הנמוך תיאלצו לשלם תוספות ועדכונים שלא ידעתם עליהם, ואלו ישוו את מחירי ההשכרה למחירים של חברות האם המוכרות והיקרות. וכמו כל תייר אחר, גם אתם תמצאו את עצמכם עומדים רצוצים אחרי הטיסה, ומשלמים כל מחיר כדי לקבל כל רכב ולצאת לדרך.
הגלגל החמישי
אל ההמלצות החדשות יחסית הללו צריך להוסיף את ההמלצות הידועות והמוכרות לפני נהיגה בחו"ל. צאו לדרך עם רישיון הנהיגה הישראלי, אבל דאגו גם להוציא אחד מתורגם באחד מסניפי "ממסי". פרט להזמנה בישראל, נסו לרכוש את הביטוח בדלפק בחו"ל. אף שהמחיר עשוי להיות גבוה מעט יותר, במקרה של תאונה תוכלו לפתור הכל ולשלם במקום לפני החזרה לארץ.
עוד נושא שצריך לתת עליו את הדעת הוא נושא הצמיגים והצמיג החלופי. בכל הקשור למצב הצמיגים, כדאי לבדוק את עומק החריצים ולהתרשם מהמראה שלהם באופן כללי. אם הצמיג נראה עייף ושחוק, עדיף לא לצאת כלל לדרך ולדרוש התקנת צמיג חדש, כדי שלא תהיו אתם אלו שמשלמים את המחיר על פנצ'ר בדרך.
מעבר לכך, כלי רכב רבים מצוידים היום בצמיגים חוסכי מקום, או בערכות ניפוח ללא צמיג חלופי כלל. כדאי לפתוח את תא המטען, ולוודא את קיומם של צמיג חלופי תקין ושל מערכת כלים מלאה להחלפת גלגל.
בכל הקשור לבחירת הרכב התחשבו לא רק במספר הנוסעים, אלא גם בגורמים נוספים כמו מספר המזוודות. התאמת הרכב לצרכים האישיים שלכם תהפוך את הנסיעה לנעימה יותר. לחלופין, מי שנוסע לבד ולמרחק קצר יוכל להסתפק ברכב קטן ולחסוך לא מעט.
עוד המלצה לא חדשה אבל יעילה תמיד, היא לצלם את הרכב בזמן קבלתו ליד הנציג. לצד הטופס של חברת ההשכרה, תוכלו גם אתם לתעד את מצבו, ובכך להימנע מתוספות תשלום שיידרשו מכם שלא בצדק בעת החזרת הרכב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו