סאנדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, העיד אמש (שלישי) בפני וועדת המשפט והחוקה של הקונגרס, על איסוף המידע של חברתו. הבעיה? נבחרי הציבור האמריקני לא שאלו את השאלות הנכונות, אלא התמקדו חלקם בטענות להטייה של תוצאות החיפוש, עד כדי שאלות אישיות שנוגעות להם עצמם, או שהיו נגועות לא מעט בבורות ובחוסר הבנה מוחלט של רשת האינטרנט וכיצד היא פועלת, או כיצד פועל מנוע חיפוש.
חבר הקונגרס הרפובליקני טד פו, שאל את פיצ'אי אם גוגל יכולה לדעת מתי הוא קם ומתנועע בחדר, לפי מידע מהטלפון שלו. בעיה אחת – הטלפון שפו החזיק בכפו, היה אייפון. פיצ'אי ניסה להסביר שהדבר תלוי בהאם פו הוריד אפליקציות של גוגל למכשיר שלו, ומה ההגדרות של המיקום. באופן דומה, הרפובליקני סטיב קינג, התלונן על התמונות שנכדתו בת השבע נחשפת אליהן (תמונות שלו, אגב, עם כיתובים לא מחמיאים, כנראה בהקשרים חדשותיים), ושוב, בעיה קטנה – במכשיר האייפון שלה. פיצ'אי, שנראה נבוך מהשאלה, הסביר לחבר בית הנבחרים בעדינות: "אדוני, מכשירי אייפון מיוצרים בידי חברה אחרת... קשה לי לתת לך תשובה בלי לדעת את הפרטים המדוייקים".
אולם הטענות על הטייה מובנית והבורות הטכנולוגית לא פסחה גם על הדמוקרטים: באופן דומה, התלונן חבר הוועדה כהן כי תוצאות עם מאמרים על אודותיו מאתרים שמרניים כמו ברייטבארט והדיילי קולר, מופיעות בגוגל לפני למשל, הופעות טלוויזיוניות שלו. עוד נשאל פיצ'אי, האם גוגל הענישה עובדים על כך שיצרו מניפולציות בתוצאות חיפוש. פיצ'אי השיב כי זה בלתי אפשרי לעובד בודד או אפילו לקבוצת עובדים ליצור מניפולציות בחיפוש, ועל כך ענה לו חבר הוועדה לאמאר סמית' (רפובליקני, טקסס) שתשאל אותו כי הוא איננו מאמין לו.
לא מספקים תמיכה לאייפונים. פיצ'אי בקונגרס // צילום: איי. פי
"אין אדם קטן מאחורי הווילון"
חברת הוועדה זואי לופגרן הדמוקרטית מקליפורניה המייצגת גם את המחוז שאליו שייכים סן חוזה ועמק הסיליקון, ניסתה לתת לפיצ'אי הזדמנות להדוף את הטענות המביכות משהו של עמיתיה, על ידי דוגמא פיקנטית משלה – מדוע בחיפוש תמונות בגוגל של המונח "אידיוט" מופיעות בין השאר תמונות של הנשיא טראמפ?
הנה תשובתו המלאה של פיצ'אי:
"אנחנו מספקים כיום חיפוש כך – כל פעם שאתה מקיש מילת מפתח, כגוגל, הלכנו וחיפשנו ואחסנו עותקים של מיליארדים מעמודי רשת באינדקס שלנו. אנחנו לוקחים את מילת החיפש, ומשווים אותה מול העמודים, שמדורגים לפי למעלה מ-200 פרמטרים, לרבות, רלוונטיות, עדכניות, פופולריות, וחיפושים של אחרים. על בסיס זה, בכל זמן נתון, אנחנו מנסים לדרג ולמצוא את התוצאות הטובות ביותר לאותה שאילתא. אז אנחנו מעריכים אותן באמצעות מעריכים חיצוניים כדי לוודא את איכותן, וזה נעשה לפי כללים אובייקטיביים".
לופגרן המשיכה ושאלה: "אז אין אדם קטן מאחורי הווילון שמחליט מה המשתמש יראה – זו בסך הכל תרכובת של מה שמייצרים אנשים, וניסיון למיין את המידע?".
פיצ'אי השיב:
"בשנה שעברה טיפלנו בשלושה טריליון חיפושים. רק לציין, בכל יום נתון, 15% מהחיפושים בגוגל הם צירופים שאותם לא ראינו מעולם". הוסיף מנכ"ל גוגל. "ככה שמדובר בפעילות בקנה מידה עצום. אנחנו לא מתערבים ידנית בשום תוצאת חיפוש".
עוד בנושא:
פיצ'אי מצדו, שהצליח להתחמק מהשאלות הלא ממוקדות ברובן, הקריא גם הצהרה מהכתב שבה הדגיש את הפטריוטיות של גוגל, ועד כמה החברה מחויבת לארצה. "כחברה אמריקנית, אנחנו מוקירים את הערכים והחירויות שאפשרו לנו לגדול ולשרת כל כך הרבה משתמשים. אני גאה לומר שאנחנו עובדים ונמשיך לעבוד עם הממשלה, כדי לשמור את ארצנו בטוחה", אמר מנכ"ל גוגל.
ההצהרה של פיצ'אי באה על רקע מחאות של עובדים וקבוצות זכויות אדם בדבר הדיווחים כי החברה מפתחת מנוע חיפוש בגירסה מצונזרת עבור השוק הסיני, תחת שם הקוד "שפרירית". ברם, רק קומץ מחברי הבית תחקרו את פיצ'אי בנושא.
פיצ'אי בהתחלה הכחיש את הכוונות להשיק מנוע חיפוש בסין, אבל אחרי שאלות חוזרת מצדו של דיוויד סיסלין הדמוקרט מרוד איילנד,הודה פיצ'אי כי "החברה נוקטת במאמץ פנימי במטרה לפתח מוצר לסין".
זוהי עדותו הראשונה מזה זמן של פיצ'אי בפני הקונגרס, לאחר שזומן כבר מספר פעמים, ואף נעדר באופן בולט מהדיון של וועדת המודיעין בסנאט בו העידו סמנכ"לית התפעול ומספר 2 בפייסבוק, שריל סנברג ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי. באותו הדיון, הציבו בסנאט כיסא ריק עם תגית שמו של פיצ'אי. הפעם, הכיסא לא היה ריק.
וגם זה קרה: פעיל התחפושות והטרול איאן מדריגל, התיישב מאחורי פיצ'אי, מחופש לאיש המונופול, באקט מחאה // צילום: איי. אף. פה.
עוד חדשות טכנולוגיות עולמיות ומקומיות - בערוץ הטלגרם שלנו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו