ידידותית לסביבה, פחות לנהגים אחרים. מכונית חשמלית // צילום: רויטרס

מחקר: נהגים במכוניות "ירוקות" מסוכנים יותר לסביבתם

מחקר שבוצע בהולנד מצא כי נהגים במכוניות חשמליות קיבלו בשנה האחרונה כמעט פי שלוש דוחות על מהירות, מנהגים במכוניות בנזין • "כנראה שהם לא מודעים לכך שהם נוסעים ממש מהר", מסבירים עורכי המחקר

רוכשי המכוניות החשמליות נחשבים לרוב לציבור שמגלה אכפתיות, ומוכן להשקיע כדי למנוע את זיהום כדור הארץ. אולם כעת מתברר כי נהגים אלה תורמים אולי לסביבה, אבל בעלי פוטנציאל גדול פי כמה מנהגים אחרים להזיק לסביבתם האנושית.

 

לפי מחקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהולנד (CBS), שלושה רבעים מבעלי המכונית החשמלית טסלה בהולנד, כ-9,000 נהגים, קיבלו בשנה האחרונה דו"ח על מהירות, נתון המהווה את השיעור הגבוה ביותר לקנסות מהירות מבין מותגי הרכב בהולנד. למעלה מ-70%  מנהגי המכוניות ההיברידיות-נטענות (פלאג-אין) והחשמליות לסוגיהן קיבלו דו"ח בשנה שעברה על מהירות, כאשר שיעור מקבלי הדוחות בקרב מכוניות מונעות בנזין בהולנד עמד בשנה שעברה על 28% בלבד.

 

המסקנות מהמחקר מוכיחות כי נהגים "ירוקים" נוטים להאיץ למהירות לא חוקית כמעט פי שלוש מעמיתיהם המזהמים. ללמ"ס ההולנדי לא היה הסבר מדעי להרגלי הנהיגה של נהגי המכוניות החשמליות, אך עורכי המחקר אמרו כי, "מאחר וחווית הנהיגה שונה, הנהגים כנראה לא היו מודעים לכך שהם נוסעים מהר מדי".

 

מכוניות חשמליות מאיצות במהירות גבוהה הרבה יותר ממכוניות מקבילות אליהן עם מנוע בעירה פנימית. בדגמים מסוימים של טסלה (שאינה משווקת בארץ), ניתן להאיץ מ-0 ל-100 בכ-3 שניות - מהר יותר מחלק ממכוניות המרוץ. בנוסף, היעדר ההילוכים והנהמה האופיינית למנועי בעירה פנימית, יוצרים מצג שווא לפיו המכונית משייטת במהירות נמוכה, בעוד שלמעשה היא עוברת את המהירות החוקית.

 

בהולנד, בדומה לישראל, ניתנות הטבות מס בכדי לעודד רכישת מכוניות חשמליות ולא מזהמות. אם אכן עתיד התחבורה היבשתית הוא במכוניות חשמליות, הרי שהנהגים ה"ירוקים" יצטרכו להסתגל לנסוע במהירות החוקית, ולהוריד מעט את הרגל מהחשמל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...