בעוד מספר ימים פייסבוק תחגוג פייסבוק 15 שנה להיווסדה, וכמו נערה מתבגרת ממוצעת, היא משתנה לנו כל יום מול העיניים, לא צפויה, לא תמיד נאמנה לערכים שלה והכי מטריד, ממשיכה להיות מסתורית, בעיקר בכל הקשור למה שהיא יודעת עלינו.
והיא יודעת עלינו כמעט הכל, גם את הסודות הכי כמוסים. איך כל זה קשור לכך שהפכנו בלי ששמנו לב לשגרירי הפייק ניוז ברשתות החברתיות?
בשבוע האחרון הופץ פוסט שגרם לבהלה גדולה בקרב משתמשי הרשת החברתית, כאילו לא נתקלנו כבר מספר פעמים בעבר הלא רחוק בפוסטים דומים שהזהירו מאותו הדבר והתבררו כפיקטיביים לחלוטין:
בקצרה, הפוסט המדובר טען כי פייסבוק מתכוונת להפוך את כל המידע שלנו שנמצא שברשותה לרבות תמונות ופוסטים שהעלינו, לתוכן ציבורי עבור כל מפרסם או גורם שמוכן לשלם על זה כסף. משמע, התמונות שלכם מהטיול האחרון בברלין והפוסט המשעשע שכתבתם על השכן החדש, יהיו חשופים ומאושרים לשימוש כולם, גם אם הגדרתם אחרת. ומה יכול להציל אתכם מהאימה הגדולה? שיתוף פוסט המבוסס על "אמנת רומא", אצלכם בעמוד הפייסבוק ואיך אפשר בלי בקשה לשתף בכל הכוח - כי את הטוב חשוב להפיץ ברבים.
באופן משונה, בני האדם שניחנו ביכולת למידה והסקת מסקנות, או במקרה הזה משתמשי הפייסבוק בישראל, הבינו שוב באיחור שמדובר בסה"כ בפייק ניוז, רק שהפעם הם אלו שהפיצו אותו ובכך יצרו היסטריה מיותרת. זאת משום שמאחורי הפרסום הנ"ל אין אמת או חצי אמת.
אז אפשר להירגע: פייסבוק לא מתכוונת לשנות את מדיניות הפרטיות של משתמשיה ובטח לא להפוך את התכנים ששיתפנו בפלטפורמה לציבוריים ולמותרים לשימוש חופשי, מה גם שההצהרה כשלעצמה לא שווה את הפיקסלים עליהם היא נכתבת והיא חסרת משמעות.
למעשה, לאחרונה, ההיפך הוא הנכון: פייסבוק שחטפה לא מעט ביקורת אחרי פרשת קיימברידג' אנליטיקה ופרשיות נוספות בסגנון, דווקא משחררת בתדירות גבוהה "עדכוני אבטחת מידע" ורק מחמירה את מדיניות הפרטיות של משתמשיה. הדבר נכון כלפי המשתמשים עצמם ובעיקר כלפי המפרסמים, מולם היא סוחרת במידע הזה.
עוד בנושא:
- פייסבוק תפרסם מידע לגבי מודעות פוליטיות בישראל
- "פייסבוק היא פלטפורמה להפצת שקרים"
- בכיר בפייסבוק: "פגענו באמון הציבור"
ולמרות כל האמור, פעם אחר פעם מאות אלפי משתמשים ישראליים בפייסבוק, נופלים בפח ומפיצים תוכן שקרי מה שגורם להיסטריה מיותרת. אתם שואלים מי נופל בפח? רבים וטובים. זאת לפחות פי הפייסבוק האישי שלי. מחבר'ה שחזרו הרגע מהודו ועד פרופסורים בעלי שם עולמי (כן, אני נמצא במעגלים חברתיים רבים ומגוונים). אותי אישית זה די מטריד, משום שניתן להסיק מכך, שאף אחד לא חסין לפייק ניוז, ולרובנו נטייה להפיץ תוכן שכזה לפני שביצענו בדיקה אודות מקורותיו. בהחלט מצב מדאיג ביותר.
אולי אם כולנו נערוך בדיקה קצרה לפני שאנחנו מפיצים תוכן שאין לנו מושג לגביו, המצב יהיה אחר והפייק ניוז יוגבל. תראו מה קרה לח"כ נאווה בוקר לאחרונה, ששלפה את הנייד והקריאה הודעת וואטסאפ שקרית שקיבלה בביטחון רב, כאילו רה"מ שלח לה את הידיעה. וזהו בדיוק המצב הרווח היום: אנחנו מאמינים כמעט לכל דבר שכתוב באינטרנט ויש לזה השלכות רבות, במיוחד עלינו כחברה. אז מה ניתן לעשות? פשוט השקיעו עוד דקה וחצי לפני שאתם מעתיקים ומדביקים ידיעות/פוסטים וכדומה או לוחצים בקלילות על "שתף". אנשים מאמינים לכם ויש לכם אחריות בהפצת התוכן בעמוד הפייסבוק האישי שלכם, או בוואטסאפ. לכן חשוב שתבדקו את התוכן שאתם מפיצים, מי עומד מאחוריו ומה מטרתו. וזה לא מסובך, גוגל תשמח לעזור לכם בתחקיר הקצר. האחריות היא שלנו ואצלנו. זכרו זאת.
שלומי סוקר הוא יועץ תקשורת ומומחה לניו מדיה ודיגיטל בפאר לוין תקשורת
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו