לאחרי דחייה של שלוש יממות, שוגר הלווין הישראלי "עמוס" לחלל בהצלחה על טיל מדגם "פלקון 9" של חברת החלל Spacex של איש העסקים הדרום אפריקני, אילון מאסק.
צילום: רויטרס
קצת לפני 02:00 לפנות בוקר החלו לקרר את המנועים של טיל השיגור על ידי הזרמת גז הליום והעשן החל להיראות מנקודת התצפית. בשעה 02:23 לפנות בוקר החל השיגור שהוגדר כמוצלח. כדקה לאחר מכן הוכתר בהצלחה השלב השני – היפרדות הטיל מהלוויין ואחרי עוד זמן קצר 'עמוס 17' נכנס למסלולו בגובה 36,000 ק"מ מכדור הארץ.
צוות העיתונאים התכנס שעות לפני השיגור באזור השיגורים בקייפ קנוורל, כשגשם זלעפות מקבל את פנינו במופע ברקים מרשים. אחרי ההתכנסות ולפני היציאה לגדה שממול, המרוחקת כ-1.5 מייל ממנו, הגשם פסק והלחות האופיינית לאזור החליפה אותו. על המדשאה לאורך הגדה התמקמו ניידות השידור והחלו לשדר קדימונים לשיגור.
רגע שיגור הלוויין לחלל // צילום: Spacex
בינתיים הצלמים התאמנו על צילום אליגטורים שהגיחו מדי פעם מטרים ספורים מאתנו. קייפ קנוורל הוא נמל החלל של חיל האוויר האמריקני ומוצבים בו 4 כני שיגור. בחדר ההיסטוריה במתחם מוצג עברו המפואר מאז 1949, כשהוכרז כאזור ניסוי הטילים של ארה"ב. מכאן שוגרו חלליות אפולו לירח, על גבי טילי ה'סטורן 5'. צורת הכף הבולטת מקצה החוף המזרחי של ארה"ב מאפשרת לשגר את הטילים לחלל ולקלוט אותם חזרה בלב האוקיינוס האטלנטי, על גבי אסדה ייעודית.
הלוויין 'עמוס 17' הותקן על טיל השיגור 'פלקון 9' – אותו טיל שבנובמבר האחרון שיגר את הלוויין הקטארי. הטיל נקלט באוקיינוס וישגר את עמוס 17 בסיבוב השיגור השלישי והאחרון שלו. לצד העיתונאים התכנסו בעלי עניין אחרים, כמו הלקוחות הפוטנציאליים של שירותי הלוויין מאפריקה. בשבילם הצלחת השיגור הזה חשובה כמו אוויר לנשימה. במרבית שטחי היבשת אין הצדקה כלכלית לפריסת תשתיות יבשתיות והלוויין הזה מיועד לספק להם מענה הולם, גם מבחינת המחיר שהוא יוכל להציע להם.
בשידור מחדר הבקרה נשמעו אנחות רווחה וצרחות של שמחה. עורך הוצאה בתחום הלוויינים בארה"ב וירגייל לאברדור שידר מהמקום בהתרגשות רבה: "זו חוויה מתקנת לסיקור המאכזב של עמוס 6 ב-2016", הוא אמר לי.
המטרה: לחבר את אפריקה לתשתיות תקשורת
"עמוס 17" תוכנן על ידי "חלל תקשורת" ונבנה על ידי חברת "בואינג" במטרה לחבר את אפריקה לתשתיות תקשורת ולעולם. תשתיות תקשורת הן מהאתגרים הגדולים בפניהם ניצבת אפריקה, בשל גודלה – היבשת השנייה בגודלה בעולם, המהווה 20% משטח היבשה של כדור הארץ.
רבים באמריקה מופתעים לגלות שהיבשת הזו גדולה מאמריקה – הצפונית והדרומית גם יחד. הסיבה לכך היא שעל גבי הגלובוסים אמריקה נראית לאורך כל כדור הארץ בין הקטבים ואפריקה נראית כגוש באזור קו המשווה. אלא שצורת כדור הארץ יוצרת את האשליה הזו לפיה אזורים באזור קו המשווה – המותניים הרחבים של הכדור – נראים קטנים יותר, יחסית לאזורים צפוניים ודרומיים.
היפרדות הלוויין מהטיל המשגר // צילום: Spacex
"עמוס 17" תוכנן כלוויין תקשורת דיגיטלי מתקדם, עם יכולות לתעבורה עתידית גדולה מאוד וגמישות בהתאמה ללקוח. הוא תומך בשידורי פס רחב, תקשורת סלולארית, תקשורת נתונים ושירותי תקשורת נוספים.
הוא משוגר לנקודת השמיים 17 מזרח, האופטימאלית לכיסוי היבשת – נקודה שנרכשה מרוסיה לצורך המשימה. כדי לשמור על הנקודה הזו מול כדור הארץ הלוויין יצטרך לנוע במהירות של 11,000 קמ"ש, בשל סיבוב כדור הארץ סביב עצמו וסביב השמש. מלבד הכיסוי המיטבי לאפריקה הלוויין יאפשר לספק שירותי תקשורת בפריסה רחבה הרבה יותר – בין סין לברזיל. בתדרים מסוימים הוא יכול לספק שירותים גם למזרח התיכון, סין והודו. התכנון והבנייה הכינו את הלוויין לשירות מינימלי של 20 שנה.
אחרי הטראומה של פיצוץ הלוויין "עמוס 6" על כן השיגור, בעת הבדיקות המקדימות, שווי החברה נחתך ב־75% ויותר. לפני השיגור הקודם שער המנייה עמד על 4,000 נקודות ובשיא השפל שאחריו הוא צלל עד לשער של 850 נקודות. אתמול נסגר שער המנייה ב־1,557 נקודות, אחרי עליה קלה של כחצי אחוז. אלא שמאז שהחברה הודיעה על השיגור הצפוי של הלוויין הזה שער המניה זינק ב־250%.
המשקיעים דרוכים
בימים האחרונים היה מסחר ער במניה, שהראה שיש מי שרוצה לממש רווחים עוד טרם השיגור. חלק מהמתח שבימים, בשעות ובדקות שלפני השיגור מיוחס למשקיעים, שכן שיגור מוצלח ישגר גם את מנייתה, וחלילה תקלה בשיגור, או בימים הארוכים שיעברו עד שהלוויין יגיע למקומו ויפרוס את מוטות הכנפיים שלו, עלולה להמיט עליה אסון.א
אך מלבד, או אולי מעבר לעניין בחברה ובכספי המשקיעים מדובר באירוע מכונן שממלא בגאווה ישראלית, במיוחד פה בפלורידה. סיפרתי לנהג "אובר" שאיתו נסעתי אתמול באורלנדו, פלורידה, מה הסיבה שאני כאן. חוליו, מפרו במקור, לא הופתע לשמוע שישראל משגרת מכאן לוויין תקשורת לחלל. "אתם אנשים מאוד חכמים שם בישראל", הוא אמר והביע בקיאות בכמה שמות של חברות טכנולוגיה ישראליות.
ביניהן הוא גם שרבב חברות כמו גוגל, שאותה הוא ניכס לישראל. מועדון החלל הוא מועדון של מספר מצומצם של מדינות – לא יותר מ־10 מדינות, שהן למעשה מעצמות ענק, לעומת ישראל. להיות בין ארה"ב, רוסיה, הודו וסין זה לא מובן מאליו למדינה שממוקמת אי שם במקום ה־54 מבחינת תמ"ג.
מיזם יומרני
מדובר במיזם יומרני מאוד מבחינת היכולות הטכנולוגיות וכושר המחקר וההמצאה, מעבר לסכומי הכסף הנדרשים. ומאז השיגורים הראשונים של ישראל, שנועדו לצורכי ביטחון, עברו שנים רבות. כעת מדובר בלוויין שתוכנן להציע פתרונות עולמיים והוא בעל היתכנות מסחרית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו