"התפקיד שלנו זה לעזור לילדים למצוא את הכוחות": מערכת החינוך חוזרת לשגרה

לאחר 48 שעות של מתקפת רקטות מתמשכת, במהלכה בוצעו כ-450 שיגורים לישראל ובעיקר ליישובי הדרום, במערכת החינוך חוזרים בהדרגה לשגרה • בהנחיות למורים נכתב: "יש לתת מקום לעיבוד החוויה, לאתר תלמידים עם קשיים מיוחדים" • "חשוב שגם המורים יהיו פנויים לילדים"

בתי ספר באשדוד חוזרים שלגרה לאחר ירי רקטות (ארכיון) // צילום: לירון מולדובן

שיתוף חוויות ובדיקת נוכחות - כך תחזור מערכת החינוך לשגרה: בהתאם להנחיות פיקוד העורף הלימודים מתקיימים הבוקר (חמישי) במרבית בתי הספר בארץ. לתלמידי הדרום מדובר בחזרה נוספת לשגרה סבוכה, כשאיום הטילים עדיין מרחף. 

ד"ר יוכי סימן-טוב, מנהלת יחידה להתמודדות במצבי משבר וחירום בשפ"י (השירות הפסיכולוגי ייעוצי של משרד החינוך), אמרה ל"ישראל היום": "בכל הנוגע למה שהתרחש בימים האחרונים כדאי לספר את פרטי האירועים במילים פשוטות וברורות ללא דרמטיזציה מיותרת. יש לציין שהאירועים הסתיימו לעת עתה".    

"נורא חשוב לבצע סגירה של האירוע. אנחנו מתייחסים גם למורים, חשוב שהמורים יעבדו את החוויה בעזרת מנחים, פסיכולוגים ויועצים ובתוך קבוצה. מורה שפנוי רגשית יוכל לחזק את תלמידיו ולהתייחס לעולם הפנימי, מנגד מורה שיהיה טרוד לא יוכל להיות פנוי לקשיים של התלמידים".  

"החזרה היא הדרגתית, המורים התכנסו בבוקר. ניתן לחלק את המורים לשתי קבוצות כאשר בשעתיים הראשונות קבוצה אחת נמצאת בשיח עם היועצות והפסיכולוגית וקבוצה שנייה נמצאת בפעילות הפוגה עם התלמידים ובשעתיים הבאות מתחלפים. בתי הספר הם יצירתיים, מילת המפתח היא גמישות ויצירתיות".

בהנחיות שיצאו לצוותי ההוראה נכתב "אף כי התנסיתם לא פעם במצב כזה על כל שלביו, יש צורך בכל פעם מחדש לעבד את החוויות ולתת מקום וזמן לתהליך של חזרה הדרגתית לשגרת חיים, גם מהבחינות הרגשית והחשיבתית ולא רק זו הפיזית".   

עוד נכתב: "לחלק מהתלמידים לוקח יותר זמן לחזור להתנהלות שגרתית של חיי ביה"ס או הגן ולכן חשוב לבצע איתור תלמידים המגלים קשיים מיוחדים, על מנת לאפשר מענה מותאם ברמה פרטנית וברמת הקבוצה והכיתה"  

חזרה לשגרת לימודים לאחר סבב רקטות לדרום (ארכיון) // צילום: לירון מולדובן

בנוסף, התבקשו מורים לתת לתלמידים אפשרות לשיתוף, לדבר עם התלמידים ולשאול אותם היכן היו כששמעת את האזעקה וכדומה. עוד התבקשו המורים לבצע בדיקת נוכחות ולברר מי מהתלמידים לא הגיע למוסד החינוכי ולברר סיבת ההיעדרות. במקרים בהם תלמידים נמנעו מלבוא עקב חשש, הם נקראו לעודד אותם ואת הוריהם להגיע ולעבד את החוויה יחד עם כולם.

"המערכים מופעלים בהדרגה" 

רם זהבי, מנהל מחוז הדרום במשרד החינוך, אמר ל"ישראל היום": "אנחנו מאוד מתורגלים בסבבי הלחימה באזור הדרום בכלל, ובעוטף עזה בפרט. כדי להחזיר לשגרה מלאה, צריך 'להעיר' את כל מערכת החינוך הכול כך מורכבת, ולהביא אותה לפעולה מלאה. אי אפשר להחזיר מערכת חינוך לשגרה מלאה מעכשיו לעכשיו. כל עיר ויישוב בישראל פועל עם מנגנון משלה, עם מערך לוגיסטי משלו, כאשר אנחנו המעטפת".   

עוד הוסיף: "כדי לחזור לשגרה מלאה יש הכנות לא מעטות. גם כשמערכת החינוך מושבתת בגלל סבב לחימה - מערכת החינוך, על כלל צוותיה ומוריה פועלת... בימי לחימה יש מערכת למידה פעילה, מקוונת, כאשר כלל המערכת פועלת ב'מוד חירום'. כל זה, כאשר יש מערכי הפגה לחלק גדול מהתלמידים, בכל הגילאים, גם כדי לשחרר את ההורים, וגם כדי לתת לתלמידים מסגרת חינוכית, גם אם מוגבלת. 

"מורה שפנוי רגשית יוכל לחזק את תלמידיו ולהתייחס לעולם הפנימי". יירוט רקטות בדרום // צילום: מ.א. שדות נגב 

"ברגע שהודיעו על חזרה לשגרה, בשבע בבוקר, לוקח בין שעתיים לשלוש שעות להחזיר את המערכת ללמידה מלאה בשגרה מלאה. המערכים מופעלים בהדרגה. בעוטף עזה החזרה לשגרה לוקחת יותר  זמן, בגלל שעד למרחק של שבעה קילומטר, ההנחיות והנהלים הם שונים, אבל גם הם מוחזרים לשגרה מלאה". 

ד"ר בן סימן-טוב מסכמת: "אף אחד מאתנו לא שמח על מה שקורה, זה מצב לא פשוט, אבל מדהים לראות איזו יכולת הסתגלות יש לבני אדם. אנחנו יודעים את זה גם ממחקרים שיכולת התאוששות של אנשים היא גבוהה ושהשגרה מחזירה לשפיות - התפקיד שלנו לעזור להם למצוא את הכוחות ואלו שפגיעים יותר ומתקשים להתאושש יש לתת להם טיפול פרטני". 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר