ענקית הטכנולוגיה "גוגל" הצהירה לא פעם על רצונה "לארגן את המידע העולמי", אך מתברר כעת כי היא גם פועלת להתאים את אותו מידע ולהפיץ גרסאות שונות שלו כדי להדוף לחצים פוליטיים של מדינות וארגונים גדולים. העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" חשף במהלך סוף השבוע כי איזורי גבול שנויים במחלוקת זוכים לגרסאות שונות בשירות "גוגל מפות".
כך למשל פועלת גוגל בנוגע לסכסוך המתמשך בין הודו לפקיסטן באיזור קשמיר: מבחינת משתמשי "גוגל מפות" בהודו מתקבל הרושם שהסכסוך יושב. המפות בגרסה זאת מציגות את כל איזור קשמיר תחת שליטתה של הודו אך באיזורים אחרים בעולם ישנם קווים מתפתלים ומנוקדים המעידים על הסכסוך רב השנים.
"מארגנטינה, לבריטניה, לאיראן, גבולות העולם נראים שונים בהתאם למקום בו אתם בודקים אותם, זאת מפני שגוגל ומפעילים מפות אחרים ברשת, פשוט משנים אותם", ציינו ב"וושינגטון פוסט". אחת הבעיות עם מדיניות זאת קשורה לנתח השוק של "גוגל מפות" - 80 אחוז בשירותי מפות בסמרטפונים ויותר ממיליארד משתמשים העושים שימוש בשירות יעל זה.
ההחלטות המתקבלות על ידי החברה בנוגע לאופן בה משורטטים את הגבולות אינו שקוף אלא אפוף במיסתורין. עיצוב הגבולות אינו מושפע רק מהרקע ההיסטורי או החוקים המקומיים של אותה מדינה "אלא גם על ידי גחמות משתנות של דיפלומטים, קובעי מדיניות ומנהלים בגוגל", כך לטענת גורמים המקרים את הנושא.

בהודעה כתובה גוגל הסבירו כי "היעד שלנו תמיד היה לספק את המפה המקיפה והמדויקת ביותר האפשרית על בסיס האמת בשטח", ציין איתן ראסל, מנהל מוצר האחראי על שירותי המפות של גוגל. לדבריו "אנו נותרים ניטראליים בנושאים של גבולות ואיזורים הנמצאים במחלוקת ואנו עושים כל מאמץ להציג באופן אובייקטיבי את הסכסוך במפות שלנו באמצעות קו גבול אפור. במדינות בהן יש לנו גרסה מקומית של "גוגל מפות" אנו פועלים על פי חקיקה מקומית בכל הקשור להצגת שמות וגבולות".
עוד בנושא:
"גוגל מעלימה את פלשתין מהמפות שלה"
3 פעולות לשדרוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל
גוגל פיי מוסיפים חשבונות בנקאיים
גוגל מפות שציינה לאחרונה 15 שנים, זכתה לאחרונה לשדרוג והוסיפה שירותים שהיא מציעה למשתמשים בה. למרות שהוא חינמי לשימוש, מדובר באחד השירותים הרווחיים ביותר של ענקית הטכנולוגיה. על פי הערכות השירות ירוויח כ-3.6 מיליארד דולר עד סוף השנה בזכות מכירת פרסומות. בנוסף לכך גוגל מעניק את שירות מפות לחברות כמו "אובר".
שירות המפות של "אפל" הוא השני בפופולאריות שלו עם נתח שוק של 10 עד 12 אחוזים. דוברת מטעם החברה ציינה כי הם פועלים על פי חוקים מקומיים "אנו בוחנים באפון עמוק יותר לגבי האופן בו אנו מטפלים בגבולות שנויים במחלוקת בשירותים שלנו ואנו עשויים לבצע שינויים בעתיד כתוצאה מכך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו