חברות הענק איימו, פייסבוק נאלצה להתקפל - אך החרם נמשך: כעשרה ימים מאז יצאו ארגוני חברה אזרחית בארה"ב למאבק המכונה "#StopHateProfit" (די לרווח משנאה) וקראו להפסיק שיווק מוצרים ברשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג החליט לשנות כיוון.
בפוסט שפרסם בשישי כתב צוקרברג: "מעתה ייעשה שימוש בסטדנרט חמור יותר בכל הנוגע למודעות בעלות תוכן הכולל מסרים של שנאה". הוא הדגיש כי "אנו מרחיבים את מדיניות הפרסום שלנו, שכן לא יהיה ניתן לטעון שאנשים ששייכים לגזע, קבוצה אתנית, לאום, דת או מגדר מסוימים, מהווים איום על הביטחון הפיזי או הבריאות של אנשים אחרים. אנחנו גם מרחיבים את המדיניות שלנו כדי להגן טוב יותר על מהגרים, פליטים ומבקשי מקלט ממודעות המביעות זלזול בהם".
כמו כן, ציין כי בחברה ממשיכים לבחון את שינוי המדיניות בכל הנוגע לשימוש ברשת החברתית לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב. כעת תצורף תוויות אזהרה לפוסטים המפירים את מדיניות הרשת, אשר יש בהם ערך חדשותי.
70 מיליארד בשנה
למרות ההודעה, חברת קוקה קולה הודיעה אתמול כי היא מצטרפת לחרם שעליו כבר הכריזו בחברות ענק כגון יוניליוור, ורייזון ו-.The North Face המחאה הביאה לצניחה של יותר מ-%8 במניית פייסבוק במסחר בוול-סטריט בסוף השבוע. לפי הערכות, הרשת החברתית הכניסה 70 מיליארד דולר מפרסום בשנה שעברה, שנייה אחרי גוגל שנמצאת במקום הראשון.

"אין מקום לגזענות בעולם או ברשתות החברתיות", אמר מנכ"ל קוקה קולה, ג'יימס קווינסי, בהודעה שפרסם, "אנחנו מצפים משותפינו לשקיפות. חברת קוקה קולה תפסיק לפרסם מודעות בתשלום למשך 30 יום לפחות. אנחנו ניקח את הזמן הזה כדי להעריך מחדש את מדיניות הפרסום שלנו".
ביוניליוור הודיעו כי "מתוקף האחריות שלנו ולנוכח האווירה בארה"ב, החלטנו החל מעכשיו, לפחות עד סוף השנה, שלא לפרסם באמצעות הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם בארה"ב. המשך פרסום בפלטפורמות האלו בתקופה זו אינו מוסיף ערך לאנשים שלנו ולחברה. נעקוב אחרי ההתפתחויות ונבחן מחדש את עמדתנו אם נצטרך".

בין המוצרים של יוניליוור, הממוקמת בלונדון, כלולים המותגים ליפטון, דאב, מיונז הלמנס ועוד. מאז תחילת השנה רכשה יוניליוור פרסום בפלטפורמות של פייסבוק, בסכום הנאמד בכ-11.8 מיליון דולרים, כך על פי נתוני חברת פאטמטיקס (.(Pathmatics
החיכוך עם טוויטר
הטענה המרכזית כלפי פייסבוק היא כי האלגוריתם שלה מעודד פילוג ושיסוי, ולמעשה היא מרוויחה מהפצת שנאה ברשתות החברתיות. כזכור, בפוסט שפרסם הנשיא טראמפ בפייסבוק ובטוויטר לפני חודש, בהתייחס למחאות ברחבי ארה"ב בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי שוטר, הוא כתב כי "כאשר הביזה מתחילה, הירי מתחיל". בעקבות זאת, טוויטר החליטה לחסום את הציוץ לשיתוף בטוויטר בטענה כי הוא מעודד אלימות. בנוסף, ציוץ אחר שבו טען טראמפ כי הצבעה באמצעות הדואר תביא להונאת בחירות, סומן על ידי טוויטר כ"טענה בלתי מבוססת".
מנכ"ל פייסבוק מתח ביקורת על יריבתו וטען כי טוויטר לא היתה צריכה לבדוק את אמינות הציוצים של אף אחד, לרבות הנשיא טראמפ. החלטתו של מנכ"ל פייסבוק שלא להגיב לפוסט בחסימתו או בהסרתו הקימה עליו את זעמם של בכירים בפייסבוק לצד אנשי ציבור, שפתחו במחאה נגד ההחלטה.
הנשיא טראמפ עצמו ביקר בחריפות את פעולותיה של טוויטר, טען כי הרשתות החברתיות "מתנהלות כמו מונופול", ולאחר מכן הכריז על גיבוש חקיקה שתרכך או תבטל סעיף בחוק התקשורת אשר מגן על החברות שמחזיקות ברשתות החברתיות מפני תביעות.
מנכ"ל פייסבוק מתח ביקורת על יריבתו וטען כי טוויטר לא הייתה צריכה לבדוק את אמינות הציוצים של אף אחד, לרבות הנשיא דונלד טראמפ. החלטתו של מנכ"ל פייסבוק שלא להגיב לפוסט בחסימתו או בהסרתו הקימה עליו את זעמם של בכירים בפייסבוק ואנשי ציבור, שפתחו במחאות פנימיות וציבוריות נגד ההחלטה, ואף שבתו.
הטענה המרכזית הינה כי האלגוריתם של פייסבוק מעודד פלגנות בין אנשים, ולמעשה היא מרוויחה מהפצת שנאה ברשתות החברתיות. זמן קצר אחרי ההודעה הדרמטית וצניחת המנייה בוול סטריט, פרסם מנכ"ל הרשת החברתית מארק צוקרברג פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, אך לא התייחס במפורש לגל החרם.
מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה בכדי לשמור על ביטחון הקהילה שלנו ועובדים באופן שוטף עם מומחים חיצוניים כדי לבדוק ולעדכן את המדיניות שלנו. פתחנו את עצמנו לביקורת של ארגוני זכויות אזרח ואסרנו פעילות של 250 ארגוני עליונות לבנה בפייסבוק ובאינסטגרם. כמו כן, ההשקעה שלנו בבינה מלאכותית הובילה לכך שכמעט 90% מתכני דיבור שנאה מוסרים מהפלטפורמה עוד לפני שמשתמשים מדווחים לנו עליהם. דו״ח, שנערך לאחרונה באיחוד האירופי מצא שפייסבוק טיפלה ביותר דיווחים על דיבור שנאה תוך 24 שעות מאשר טוויטר ויוטיוב. עבודה רבה עוד לפנינו, ואנחנו נמשיך לעבוד עם קבוצות זכויות אזרח ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות להמשך המאבק בנושא זה״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו