חברה ישראלית מצטרפת לחרם על פייסבוק

ניצוץ ראשון במאבק נגד הרשת החברתית בישראל? תאגיד פפסיקו, שרכש את סודהסטרים הישראלית, הודיע כי הוא מצטרף למחאה העולמית • פייסבוק: "עובדים באופן שוטף עם מומחים חיצוניים כדי לבדוק ולעדכן את המדיניות שלנו"

צילום: רויטרס

חרם הפרסום לא עוצר: תאגיד המשקאות פפסיקו, שרכש את סודהסטרים הישראלית, הודיע כי הוא מצטרף למאבק נגד פייסבוק. בחברה הודיעו כי יקפיאו את כל המודעות הממומנות שלהם ברשתות החברתיות עד להודעה חדשה. ארגון זכויות האדם בארה"ב שמארגנים את החרם, המכונה ‭ "#StopHateProfit"‬(לעצור רווח משנאה), הצהירו אתמול כי בכוונתם להרחיב את המאבק מחוץ לגבולות ארה"ב, שכן חברות בינלאומיות נוספות, בעיקר באירופה, יקחו בו חלק.

אתמול הצטרפה לחרם גם רשת בתי הקפה הגדולה בעולם סטארבקס, ובסוף השבוע גם יוניליוור וחברת קוקה קולה, לצד יותר מ-190 חברות כגון ורייזון, הונדה ו-The North Face. המחאה הביאה לצניחה של יותר מ-8 אחוזים במניית פייסבוק במסחר בוול-סטריט בסוף השבוע. לפי הערכות, הרשת החברתית הכניסה 70 מיליארד דולר מפרסום בשנה שעברה, שנייה אחרי גוגל שנמצאת במקום הראשון.

הטענה המרכזית כלפי פייסבוק היא כי האלגוריתם שלה מעודד פילוג ושיסוי, ולמעשה היא מרוויחה מהפצת שנאה ברשתות החברתיות. כזכור, בפוסט שפרסם הנשיא טראמפ בפייסבוק ובטוויטר לפני חודש, בהתייחס למחאות ברחבי ארה"ב  בעקבות רצח ג'ורג' פלויד בידי  שוטר, הוא כתב כי "כאשר הביזה  מתחילה, הירי מתחיל".

צילום: AP
צילום: AP

בעקבות זאת, טוויטר החליטה לחסום את הציוץ לשיתוף בטוויטר בטענה כי  הוא מעודד אלימות. בנוסף, ציוץ אחר שבו טען טראמפ כי הצבעה באמצעות הדואר תביא להונאת בחירות, סומן על ידי טוויטר כ"טענה בלתי מבוססת".

מנכ"ל פייסבוק מתח ביקורת על יריבתו וטען כי טוויטר לא היתה צריכה לבדוק את אמינות הציוצים  של אף אחד, לרבות הנשיא טראמפ. החלטתו של מנכ"ל פייסבוק שלא להגיב לפוסט בחסימתו או בהסרתו הקימה עליו את זעמם של בכירים בפייסבוק לצד אנשי ציבור, שפתחו במחאה נגד ההחלטה.

מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנו משקיעים מיליארדי דולרים בכל שנה בכדי לשמור על ביטחון הקהילה שלנו ועובדים באופן שוטף עם מומחים חיצוניים כדי לבדוק ולעדכן את המדיניות שלנו. פתחנו את עצמנו לביקורת של ארגוני זכויות אזרח ואסרנו פעילות של 250 ארגוני עליונות לבנה בפייסבוק ובאינסטגרם.  כמו כן, ההשקעה שלנו בבינה מלאכותית  הובילה לכך שכמעט 90% מתכני דיבור שנאה מוסרים מהפלטפורמה עוד לפני שמשתמשים מדווחים לנו עליהם. דו״ח, שנערך לאחרונה באיחוד האירופי מצא שפייסבוק טיפלה ביותר דיווחים על דיבור שנאה תוך 24 שעות מאשר טוויטר ויוטיוב.  עבודה רבה עוד לפנינו,  ואנחנו נמשיך לעבוד עם קבוצות זכויות אזרח ומומחים אחרים כדי לפתח עוד כלים, טכנולוגיה ומדיניות להמשך המאבק בנושא זה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר